Z Gastroenterol 2012; 50(02): 209-212
DOI: 10.1055/s-0031-1299289
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Segmentale nekrotisierende Kolitis bei einem Patienten mit EHEC-Infektion vom Typ O104:H4

Segmental Necrotizing Colitis in a Patient with E. coli O104:H4 Infection
W. Scheppach
1   Department of Medicine, Division of Gastroenterology/Rheumatology, Juliusspital Würzburg
,
N. Reißmann
1   Department of Medicine, Division of Gastroenterology/Rheumatology, Juliusspital Würzburg
,
E. Breunig
1   Department of Medicine, Division of Gastroenterology/Rheumatology, Juliusspital Würzburg
,
A. Konwisorz
1   Department of Medicine, Division of Gastroenterology/Rheumatology, Juliusspital Würzburg
,
T. F. Schwarz
2   Central Laboratory and Vaccination Center, Juliusspital Würzburg
,
J. G. Müller
3   Institute of Pathology, University of Würzburg
,
D. Tappe
4   Institute of Microbiology, University of Würzburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

24 August 2011

03 November 2011

Publication Date:
01 February 2012 (online)

Zusammenfassung

Ein 29-jähriger Mann stellte sich mit krampfartigen Abdominalschmerzen und blutigen Durchfällen vor. Bei den Blutwerten waren eine Erhöhung des C-reaktiven Proteins im Serum von 21,3 mg/dL (normal 0,01 − 0,82 mg/dL) und eine Leukozytose von 28 200 /μL (normal 4000 − 10 000 / μL) auffällig. Die Stuhluntersuchung auf pathogene Darmbakterien und Clostridium-difficile-Toxine A/B verlief negativ. Bei der Sonografie und Computertomografie zeigte sich eine massive Schwellung des Colon transversum und der rechten Kolonflexur. Endoskopisch war eine zirkuläre Schleimhautnekrose im proximalen Kolon auffällig, während distale Dickdarmabschnitte lediglich fleckförmige und geringgradig entzündete Areale aufwiesen. Erweiterte Stuhluntersuchungen identifizierten Escherichia coli vom Subtyp O104:H4 als auslösende Ursache. Für das Vorliegen eines hämolytisch-urämischen Syndroms gab es keine Anhaltspunkte. Unter konservativer Therapie besserte sich das Krankheitsbild klinisch, serologisch und endoskopisch. Bei einer Kontrollkoloskopie fanden sich longitudinale Ulzera, umgeben von vitaler Mukosa. Am vorliegenden Fallbericht eines Patienten mit EHEC-Infektion ist die regional unterschiedliche Verteilung der Schleimhautnekrose auffällig.

Abstract

A 29-year-old man presented with abdominal cramps and bloody diarrhoea. Blood tests revealed elevated C-reactive protein (21.3 mg/dL; normal range 0.01 − 0. 82 mg/dL) and white blood cells (28 200 /μL, normal range 4000 − 10 000 /μL). Stool tests were negative for enteropathogenic bacteria and Clostridium difficile toxins A/B. Ultrasound and computed tomography showed massive swelling of the transverse colon and right colonic flexure. At endoscopy, circular necrosis of the mucosa was encountered in the proximal segments of the colon whereas distal parts of the organ showed patchy inflammation of minor severity. Extended stool testing identified Escherichia coli type O104:H4 as the causative microorganism. There was no evidence for haemolytic uraemic syndrome. Under conservative treatment the patient recovered clinically, serologically and endoscopically. At follow-up endoscopy, longitudinal ulcers and vital mucosa were present. In this case report the segmental pattern of mucosal necrosis in a patient with EHEC infection is noteworthy.

 
  • Literatur

  • 1 Neumann H, Hunstiger M, Langner C et al. Bloody diarrhea caused by enterohemorrhagic Escherichia coli (EHEC). Endoscopy 2011; 43 (Suppl. 02) E229-E230
  • 2 Bielaszewska M, Mellmann A, Zhang W et al. Characterisation oft the Escherichia coli strain associated with an outbreak of haemolytic uraemic syndrome in Germany, 2011: a microbiological study. Lancet Infect Dis 22.06.2011; (epub ehead of print)
  • 3 Frank C, Werber D, Cramer JP et al. Epidemic profile of shiga-toxin-producing Escherichia coli O104:H4 outbreak in Germany – preliminary report. New Engl J Med 22.06.2011; (epub ahead of print)
  • 4 Cordesmeyer S, Peitz U, Gödde N et al. Colonic ischaemia as a severe shiga toxin/veratoxin producing Escherichia coli O104:H4 complication in a patient without haemolytic uraemic syndrome, Germany, June 2011. Eurosurveillance 23.06.2011; 16
  • 5 Shigeno T, Akamatsu T, Fujimori K et al. Evaluation of colonoscopic findings in patients with diarrheagenic Escherichia coli-induced hemorrhagic colitis. Digest Endosc 2008; 20: 123-129