Rofo 2012; 184(5): 437-442
DOI: 10.1055/s-0031-1299352
Mamma
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Stage Distribution of Breast Cancer Diagnosed Before and After Implementation of Population-Based Mammographic Screening

Stadieneinteilung von Brustkrebs mit Diagnose vor und nach Einführung des flächendeckenden Mammografie-Screening-Programms
S. Hofvind
1   Research, Cancer Registry of Norway
,
P. Skaane
2   Department of Radiology, Oslo University Hospital Ullevaal
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

23 August 2011

23 January 2012

Publication Date:
17 March 2012 (online)

Abstract

Purpose: The German mammographic screening program is very similar to the Norwegian Breast Cancer Screening Program (NBCSP), which started about 10 years earlier. This study analyzes the stage distribution of invasive breast cancers diagnosed in the pre-screening and screening period, and evaluates the overall mortality in women aged 55 – 74 in the pilot and non-pilot counties of the NBCSP.

Materials and Methods: The NBCSP invites women aged 50 – 69 to participate in two-view mammography biennially. Chi-square statistics were used to compare percentages of the stage and treatment of invasive breast cancers diagnosed in women residing in the four pilot counties in the pre-screening (1984 – 1995) and screening (1996 – 2007) period. An ecological approach was used to analyze the age-specific mortality in the pilot and non-pilot counties for the period 1970 – 2007.

Results: 50 % of the breast cancers diagnosed in the pre-screening period, 70 % of the cases detected with screening, 43 % of the interval cancers, and 52 % of the cancers diagnosed outside the NBCSP were stage I. Stage III + was present in 11 % of the cancers in the pre-screening period, and in 1 % of the cancers detected with screening. In the screening period, the breast cancer mortality rate decreased substantially more in the pilot counties than in the non-pilot counties.

Conclusion: The stage distribution of breast cancer diagnosed in the NBCSP is prognostically favorable compared to cancers diagnosed outside the screening program. The reduction in the breast cancer mortality rate was more pronounced in the four pilot counties compared to the non-pilot counties. It is necessary to evaluate the program based on individual data.

Zusammenfassung

Ziel: Das Mammografie-Screening-Programm in Deutschland ist dem Norwegischen Brust-Cancer-Screening-Programm (NBCSP), das ungefähr 10 Jahre früher angefangen hat, sehr ähnlich. Das Ziel unserer Studie ist die Analyse der Stadieneinteilung von invasivem Brustkrebs diagnostiziert vor und nach Einführung des Screenings sowie die Evaluation der Mortalität von Frauen in der Altersgruppe 55 – 74 Jahren in den Pilot- und Nicht-Pilot-Ländern des NBCSP.

Material und Methoden: Im NBCSP werden alle Frauen im Alter 50 – 69 Jahren zu einer 2-Ebenen-Mammografie jedes 2. Jahr eingeladen. Die Chi-Square-Statistik wurde zum Vergleich von prozentualem Anteil von Stadien und Behandlung von invasivem Brustkrebs in den 4 Pilot-Ländern in der Pre-Screening- (1984 – 1995) und der Screening- (1996 – 2007) Periode verwendet. Eine ökologische Evaluation wurde verwendet, um die altersspezifischen Mortalitätsraten in den Pilot- und Nicht-Pilot-Ländern für die Periode 1970 – 2007 zu analysieren.

Ergebnisse: Stadium I kam unter den invasiven Karzinomen in 50 % in der Pre-Screening-Periode, in 70 % unter den Screening-detektierten Karzinomen, in 43 % unter den Intervallkarzinomen und in 52 % unter den Karzinomen außerhalb des NBCSP vor. Fast 11 % der Karzinome in der Pre-screening-Periode waren Stadium III + verglichen mit 1 % für Screening-detektierte Karzinome. In der Screening-Periode hat die Mortalität an Brustkrebs in den Pilot-Ländern verglichen mit den Nicht-Screening-Ländern wesentlich mehr abgenommen.

Schlussfolgerung: Die Stadien-Einteilungen des im NBCSP diagnostizierten Brustkrebses sind prognostisch wesentlich günstiger als die Karzinome, die außerhalb des Programms gefunden werden. Die reduzierte Mortalität von Brustkrebs war deutlicher in den 4 Pilot-Ländern verglichen mit den Nicht-Pilot-Ländern. Es besteht die Notwendigkeit einer Evaluation des NBCSP aufgrund von individuellen Daten.

 
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