Psychiatr Prax 2012; 39(07): 339-344
DOI: 10.1055/s-0032-1305318
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Prädiktoren für die Belastung von Angehörigen Schizophreniekranker

Risks for Burden among Relatives Caring for Schizophrenia Patients
Fabian Friedrich
1   Klinische Abteilung für Sozialpsychiatrie, Universitätsklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Wien, Österreich
,
Annemarie Unger
1   Klinische Abteilung für Sozialpsychiatrie, Universitätsklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Wien, Österreich
,
Marion Freidl
1   Klinische Abteilung für Sozialpsychiatrie, Universitätsklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Wien, Österreich
,
Renate Stelzig-Schöler
2   Paracelsus Medizinische Privatuniversität, Universitätsklinik für Psychiatrie 1, Salzburg, Österreich
,
Hans Rittmannsberger
3   Landesnervenklinik Wagner Jauregg, Linz, Österreich
,
Christian Simhandl
4   Sozialpsychiatrische Abteilung, Krankenhaus Neunkirchen, Österreich
,
Wolfgang Grill
5   PSD Leitung, Psychosoziale Zentren GmbH, Stockerau, Österreich
,
Dagmar Doby
6   Medizinische Abteilung, Firma Eli Lilly, Wien, Österreich
,
Johannes Wancata
1   Klinische Abteilung für Sozialpsychiatrie, Universitätsklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Wien, Österreich
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 September 2012 (online)

Zusammenfassung

Anliegen: Es sollte versucht werden, Prädiktoren für die Belastungen von Angehörigen Schizophreniekranker zu identifizieren.

Methode: 135 Angehörige Schizophreniekranker wurden mittels „Carers’ Needs Assessment for Schizophrenia“ (CNA-S) und dem „Involvement Evaluation Questionnaire“ (IEQ) untersucht.

Ergebnisse: Jene Angehörigen, die Hilfen benötigten, jedoch nicht ausreichend oder gar nicht erhielten, berichteten über erhöhte Sorgen und vermehrte Spannungen mit den Kranken.

Schlussfolgerungen: Defizite im Versorgungsangebot haben eine negative Wirkung auf Angehörige.

Abstract

Objective: Relatives of persons with schizophrenia have an essential role in informal caregiving. This may result in a high level of burden. Aim of the study was to investigate, if the frequency of unmet needs among relatives caring for schizophrenia patients increases the risk for burden among these relatives.

Methods: 135 relatives of patients with schizophrenia or schizoaffective disorder were investigated by means of the “Involvement Evaluation Questionnaire” (IEQ) and the “Carer’s Needs Assessment for Schizophrenia” (CNA-S).

Results: Multiple linear regression analyses showed positive associations between the frequency of caregivers’ unmet needs and the IEQ-subscores “tension” and “worrying”. Further, the IEQ-subscore “worrying” was significantly lower among caregivers of outpatients than among caregivers of inpatients or day hospital patients. The IEQ-subscore “urging” was significantly associated with patient’s negative symptoms.

Conclusion: Unmet needs among caring relatives have negative effects on their burden. Further, the patients’ type of treatment setting (inpatient, outpatient, day hospital) seems to predict caregivers’ burden.

 
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