Der Klinikarzt 2012; 41(4): 171-175
DOI: 10.1055/s-0032-1313799
Schwerpunkt
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Hypertensive Schwangerschaftserkrankungen – State of the Art

Hypertonic Diseases of Pregnancy – State of the Art
Julia Engel
1   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
Ulf Dammer
1   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
Ute Kunzmann
1   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
Florian Faschingbauer
1   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
Franziska Voigt
1   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
Tamme W Goecke
1   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
,
Matthias W Beckmann
1   Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 May 2012 (online)

Hypertensive Erkrankungen in der Schwangerschaft haben in Deutschland eine Prävalenz von ca. 8 %. Damit sind sie die häufigsten Erkrankungen in der Schwangerschaft und sind für bis zu 25 % der perinatalen Mortalität von Müttern und Kindern verantwortlich. Daher sollten medizinische Mitarbeiter aller Berufsgruppen sehr gut informiert sein, um bei Kontakt mit Schwangeren frühe Symptome oder Risikofaktoren zu erkennen.

In Germany hypertonic diseases of pregnancy have a prevalance of about 8 %. They are thus the most frequent diseases in pregnancy and are responsible for up to 25 % of the perinatal mortality of mother and baby. Accordingly the medical personnel of all professional groups should be adequately informed in order to recognise early the symptoms or risk factors of pregnant patients.

 
  • Literatur

  • 1 Brown MA, Lindheimer MD, de Swiet M, Van Assche A, Moutquin JM. The classification and diagnosis of the hypertensive disorders of pregnancy: statement from the International Society for the Study of Hypertension in Pregnancy (ISSHP). Hypertens Pregnancy 2001; 20
  • 2 Brown MA, Hague WM, Higgins J et al. The detection, investigation and management of hypertension in pregnancy: executive summary. Aust N Z J Obstet Gynaecol 2000; 40: 133-138
  • 3 Report of the National High Blood Pressure Education Program Working Group on High Blood Pressure in Pregnancy. Am J Obstet Gynecol 2000;
  • 4 Irminger-Finger I, Jastrow N, Irion O. Preeclampsia: a danger growing in disguise. Int J Biochem Cell Biol 2008; 40: 1979-1983
  • 5 Rath W. Hypertensive Schwangerschaftserkrankungen. In: Rath W, Schmidt S, Hrsg. Geburtshilfe und Perinatalmedizin. Stuttgart: Georg Thieme Verlag; 2010
  • 6 Rath W, Loos W, Kuhn W. HELLP syndrome. Zentralbl Gynakol 1994; 116: 195-201
  • 7 Dekker G, Sibai B. Primary, secondary, and tertiary prevention of pre-eclampsia. Lancet 2001; 357: 209-215
  • 8 Bener A, Saleh NM, Al-Hamaq A. Prevalence of gestational diabetes and associated maternal and neonatal complications in a fast-developing community: global comparisons. Int J Womens Health 2011; 3: 367-373
  • 9 Murakami S, Saitoh M, Kubo T, Koyama T, Kobayashi M. Renal disease in women with severe preeclampsia or gestational proteinuria. Obstet Gynecol 2000; 96: 945-949
  • 10 Smyth A, Oliveira GH, Lahr BD et al. A systematic review and meta-analysis of pregnancy outcomes in patients with systemic lupus erythematosus and lupus nephritis. Clin J Am Soc Nephrol 2010; 5: 2060-2068
  • 11 Alfirevic Z, Roberts D, Martlew V. How strong is the association between maternal thrombophilia and adverse pregnancy outcome? A systematic review. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2002; 101: 6-14
  • 12 Rath WFT, Klockenbusch W. Diagnostik und Therapie hypertenisver Schwangerschafterkrankungen. In: DGGG - Deutsche Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe. 2010
  • 13 Wacker JR, Wagner BK, Briese V et al. Antihypertensive therapy in patients with pre-eclampsia: A prospective randomised multicentre study comparing dihydralazine with urapidil. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2006; 127: 160-165
  • 14 Podymow T, August P. Hypertension in pregnancy. Adv Chronic Kidney Dis 2007; 14: 178-190
  • 15 Woudstra DM, Chandra S, Hofmeyr GJ, Dowswell T. Corticosteroids for HELLP (hemolysis, elevated liver enzymes, low platelets) syndrome in pregnancy. Cochrane Database Syst Rev CD 008148 2010;
  • 16 Stepan H. Mütterliche Langzeitmorbidität nach Präeklampsie erhöht. Frauenarzt 2009; 50: 328-335