Diabetes aktuell 2012; 10(4): 176-179
DOI: 10.1055/s-0032-1322438
Schwerpunkt
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Ernährungsberatung und Diättherapie – Was anders ist bei Menschen muslimischen Glaubens mit Diabetes

Nutritional counseling and diet therapy – What is different for people of the islamic faith with diabetes
Evelin Sadeghian
1   Kinder- und Jugendkrankenhaus AUF DER BULT, Hannover
,
Anika Bokelmann
1   Kinder- und Jugendkrankenhaus AUF DER BULT, Hannover
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 July 2012 (online)

Die Ernährungsberatung im Rahmen der Schulung ist ein wichtiger Teil des umfassenden Therapieplanes bei Diabetes mellitus. In der Regel steht das Erfragen der Ernährungsgewohnheiten in einem persönlichen Gespräch am Anfang jeder Ernährungsberatung. Hier bietet sich nicht nur die Möglichkeit, Art und Menge der aufgenommenen Nahrung mit Mahlzeitenstruktur zu erfassen, zusätzlich erhält der Schulende wichtige Hinweise zur traditionellen Esskultur und einen Einblick in das Ernährungsverhalten des Patienten.

Die Ernährungstherapie mit spezifischen individuellen Instruktionen, z. B. Reduktionsdiät bei Übergewicht/Adipositas, kann nur gelingen, wenn die persönlichen Angaben des Patienten im Mittelpunkt der angestrebten Veränderungen stehen.

The worldwide increasing incidence of diabetes mellitus also means that the number of patients with diabetes among the immigrant population in Germany is also increasing. It is a particular challenge to adapt actual diabetes therapy not only to the widely varying eating habits, traditional manners and customs but also to different religious cultures.

Just for this reason, especially nutritional counseling, as a component of diabetes therapy, demands extensive cultural background knowledge. The training of these patients should not be directed to the individual eating habits of the respective patient but also to, for example, religious eating and drinking rules, culture-specific activities and celebrations as well as the personal identity. In addition, poor knowledge of the German language can make the implementation and success of a training program difficult.

In the present article some training aspects under consideration of the special situation are schematized, relevant practical tips and advice are given and the subject „fasting during Ramadan“ is discussed.

Just as for patients without and immigrant background, it is important for every patient to respect and accept his/her needs and way of life and, especially, to treat each one individually.