Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0032-1324822
Das verflixte 7. Jahr? Erfreulicher Langzeitverlauf nach Herztransplantation bei kardialer Transthyretin-Amyloidose
The Seven Year Itch? Promising long-term Survival after Heart Transplant in a Patient with Transthyretin-AmyloidosisPublication History
Publication Date:
20 September 2012 (online)
Zusammenfassung
Bei einem 53-jährigen Patienten mit progredienter Belastungsdyspnoe und ausgeprägter linksventrikulärer Hypertrophie wurde in einer Myokardbiopsie nach Kongorotfärbung Amyloid festgestellt. Immunhistochemisch stellte sich dieses als TTR-Amyloid dar. Bei molekulargenetischem Nachweis einer Val20Ile-Mutation im Transthyretingen war die Diagnose einer hereditären Amyloidose gesichert. Aufgrund klinischer und hämodynamischer Verschlechterung erfolgte eine Listung zur Herztransplantation, die innerhalb des nächsten Jahres erfolgreich durchgeführt werden konnte. Zwei leichte Rejektionen in den ersten 6 Monaten nach der Transplantation wurden jeweils mit einem Kortisonstoß behandelt. Der weitere postoperative Verlauf gestaltete sich über mehr als 7 Jahre komplikationslos ohne Hinweis für eine Rekurrenz des Amyloids im Herztransplantat.
Abstract
A 53 year-old male patient presented with exertional dyspneoa and massive left ventricular hypertrophy. Endomyocardial biopsy with Congo red staining and immunohistochemistry revealed transthyretin amyloid deposition. By genetic testing Val20Ile mutation was observed in the transthyretin gene, thus confirming diagnosis of hereditary transthyretin amyloidosis. Due to clinical and hemodynamic worsening the patient was referred for heart transplantation that was performed successfully within one year. The postoperative course was unremarkable except for two episodes of graft rejection without any hemodynamic deterioration that were treated with steroids. The patient is doing very well for more than seven years without any evidence of amyloid recurrence in the graft.
-
Literatur
- 1 Kristen AV, Röcken C. Amyloidose des Herzens. Der Pathologe 2012; 33: 236-244
- 2 Rapezzi C, Merlini G, Quarta CC et al. Systemic cardiac amyloidoses: disease profiles and clinical courses of the 3 main types. Circulation 2009; 120: 1203-1212
- 3 Wechalekar A, Gillmore JD, Wassef N et al. Abnormal N-terminal fragment of brain natriuretic peptide in patients with light-chain amyloidosis without cardiac involvement at presentation is a risk factor for development of cardiac amyloidosis. Haematologica 2011; 96: 1079-1080
- 4 Ericzon BG, Larsson M, Herlenius G et al. Report from the Familial Amyloidotic Polyneuropathy World Transplant Registry (FAPWTR) and the Domino Liver Transplant Registry (DLTR). Amyloid 2003; 10: 67-76
- 5 Gustafsson S, Ihse E, Henein MY et al. Amyloid fibril composition as a predictor of development of cardiomyopathy after liver transplantation for hereditary transthyretin amyloidosis. Transplantation 2012; 93: 1017-1023
- 6 Liepnieks JJ, Zhang LQ, Benson MD. Progression of transthyretin amyloid neuropathy after liver transplantation. Neurology 2010; 75: 324-327
- 7 Ericzon BG, Larsson M, Wilczek HE. Domino liver transplantation: risks and benefits. Transplant Proc 2008; 40: 1130-1131
- 8 Marin-Gomez LM, Gomez-Bravo MA, Barrera-Pulido L et al. Outcomes of domino liver transplantation: a single institutionʼs experience. Transplant Proc 2010; 42: 644-646
- 9 Kristen AV, Dengler TJ, Hegenbart U et al. Prophylactic implantation of cardioverter-defibrillator in patients with severe cardiac amyloidosis and high risk for sudden cardiac death. Heart Rhythm 2008; 5: 235-240
- 10 Ferreira N, Saraiva MJ, Almeida MR. Epigallocatechin-3-gallate as a potential therapeutic drug for TTR-related amyloidosis: “in vivo” evidence from FAP mice models. PLoS ONE 2012; 7: e29933
- 11 Kristen AV, Lehrke S, Buss S et al. Green tea halts progression of cardiac transthyretin amyloidosis: an observational report. Clin Res Cardiol 2012; DOI: 10.1007/s00392-012-0463-z.
- 12 Said G, Grippon S, Kirkpatrick P. Tafamidis. Nat Rev Drug Discov 2012; 11: 185-186