Z Gastroenterol 2013; 51(12): 1377-1382
DOI: 10.1055/s-0033-1335711
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die diagnostische Bedeutung der Ileumbiopsie bei chronischer Diarrhö – eine prospektive monozentrische Studie

Diagnostic Value of Routine Ileum Biopsy in Patients with Chronic Diarrhoea – A Prospective Monocentric Study
H. H. Lutz
1   Klinik für Gastroenterologie, Stoffwechselerkrankungen und Internistische Intensivmedizin (Medizinische Klinik III), Universitätsklinikum Aachen, Medizinische Fakultät der RWTH, Aachen
,
N. Gaßler
2   Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Aachen, Medizinische Fakultät der RWTH, Aachen
,
K. Streetz
1   Klinik für Gastroenterologie, Stoffwechselerkrankungen und Internistische Intensivmedizin (Medizinische Klinik III), Universitätsklinikum Aachen, Medizinische Fakultät der RWTH, Aachen
,
G. Sellge
1   Klinik für Gastroenterologie, Stoffwechselerkrankungen und Internistische Intensivmedizin (Medizinische Klinik III), Universitätsklinikum Aachen, Medizinische Fakultät der RWTH, Aachen
,
C. Trautwein
1   Klinik für Gastroenterologie, Stoffwechselerkrankungen und Internistische Intensivmedizin (Medizinische Klinik III), Universitätsklinikum Aachen, Medizinische Fakultät der RWTH, Aachen
,
J. J. W. Tischendorf
1   Klinik für Gastroenterologie, Stoffwechselerkrankungen und Internistische Intensivmedizin (Medizinische Klinik III), Universitätsklinikum Aachen, Medizinische Fakultät der RWTH, Aachen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

08 March 2013

13 May 2013

Publication Date:
11 December 2013 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Bei chronischer Diarrhö unklarer Genese gehört die Ileokoloskopie mit Stufenbiopsien zum diagnostischen Standard. Während die Bedeutung der Dickdarmbiopsie zur Diagnosefindung bei unauffälliger Makroskopie als gesichert gilt, ist diesbez. der Stellenwert der Ileumbiopsie unklar.

Methodik: In dieser prospektiven Beobachtungsstudie erhielten über einen Zeitraum von 24 Monaten Patienten mit chronischer Diarrhö unklarer Genese eine Ileokoloskopie. Dabei erfolgten Stufenbiopsien inkl. einer Biopsie des terminalen IIeums. Anschließend wurden die Ergebnisse der histologischen Untersuchung mit dem endoskopischen Befund und der endgültigen klinischen Diagnose korreliert.

Ergebnisse: Bei den insgesamt 159 Patienten zeigte sich endoskopisch in 27 (17 %) Fällen ein pathologischer Befund im terminalen Ileum. In 22 (81,5 %) der 27 Patienten mit makroskopischer Pathologie im Ileum fand sich auch histologisch ein eindeutig pathologisches Korrelat, bei 4 (14,8 %) der 27 Patienten zeigte sich eine auffällige Histologie und lediglich bei einem (3,7 %) Patienten ergab sich ein unauffälliger histologischer Befund. Umgekehrt wurde aber nur in einer von 132 (0,8 %) Biopsien bei unauffälliger Makroskopie im Ileum ein signifikanter pathologischer Befund erhoben (Nachweis einer Sprue). Bei 30 (22,7 %) der 132 Patienten mit unauffälliger Makroskopie im Ileum zeigten sich mikroskopisch Auffälligkeiten (diskrete Eosinophilie oder erhöhte Zellularität), welche histopathologisch als nicht diagnostisch wegweisend gewertet wurden. Alle diese Veränderungen waren in den simultan gewonnenen Kolonbiopsien ebenfalls nachweisbar.

Schlussfolgerung: Bei Patienten mit chronischer Diarrhö ist die Biopsie des terminalen Ileums bei unauffälligem endoskopischem Befund von vergleichsweise geringer diagnostischer Bedeutung und sollte nicht routinemäßig durchgeführt werden.

Abstract

Background and Aims: In patients with chronic diarrhoea of unknown origin, colonoscopy with intubation of the terminal ileum and performance of biopsies are standard in the diagnostic work-up. While the importance of random biopsies in the colon even in cases with normal endoscopic appearance has been proven in several studies, the role of biopsies in the terminal ileum under these circumstances is not well defined.

Patients and Methods: In this prospective observational 24-month study patients with chronic diarrhoea of unknown cause were included. All patients underwent colonoscopy with intubation and biopsy of the terminal ileum. These biopsies have been analysed, their diagnostic value has been compared to the endoscopic appearance and the clinical diagnosis was investigated.

Results: In 159 patients, the terminal ileum showed a pathological endoscopic appearance in 27 cases (17 %). In 22 (81.5 %) of these 27 patients diagnostic pathological findings were present, in 4 cases (14.8 %) non-specific histological changes were detected and in one patient (3.7 %), histology was normal. In contrast, only in one of 132 cases with normal endoscopic appearance, did histopathology show a significant pathology (celiac disease). In 30 of the 132 patients (22.7 %) with a normal endoscopic appearance, distinctive histological features were detected (slight eosinophilia or elevated mucosal immune cell count), but not classified as diagnostic. In all cases, these features were also present in simultaneously performed colonic biopsies.

Conclusions: Routine biopsy of the terminal ileum, when normal endoscopic appearance is documented, does not give any additional information and cannot be recommended as a standard procedure in endoscopic work-up of chronic diarrhoea.

 
  • Literatur

  • 1 Layer P, Andresen V, Pehl C et al. Irritable bowel syndrome: German consensus guidelines on definition, pathophysiology and management. Z Gastroenterol 2011; 49: 237-293
  • 2 Dignass A, Lindsay JO, Sturm A et al. Second European evidence-based consensus on the diagnosis and management of ulcerative colitis part 2: current management. J Crohns Colitis 2012; 6: 991-1030
  • 3 Dignass A, Van Assche G, Lindsay JO et al. The second European evidence-based Consensus on the diagnosis and management of Crohn’s disease: Current management. J Crohns Colitis 2010; 4: 28-62
  • 4 Pardi DS, Kelly CP. Microscopic colitis. Gastroenterology 2011; 140: 1155-1165
  • 5 Sayilir A, Kurt M, Kekilli M et al. Diagnostic value of terminal ileum biopsy in chronic diarrhea with normal endoscopic appearance. J Dig Dis 2011; 12: 188-192
  • 6 McHugh JB, Appelman HD, McKenna BJ. The diagnostic value of endoscopic terminal ileum biopsies. Am J Gastroenterol 2007; 102: 1084-1089
  • 7 Yusoff IF, Ormonde DG, Hoffman NE. Routine colonic mucosal biopsy and ileoscopy increases diagnostic yield in patients undergoing colonoscopy for diarrhea. J Gastroenterol Hepatol 2002; 17: 276-280
  • 8 Munch A, Aust D, Bohr J et al. Microscopic colitis: Current status, present and future challenges: statements of the European Microscopic Colitis Group. J Crohns Colitis 2012; 6: 932-945
  • 9 Goldstein NS, Bhanot P. Paucicellular and asymptomatic lymphocytic colitis: expanding the clinicopathologic spectrum of lymphocytic colitis. Am J Clin Pathol 2004; 122: 405-411
  • 10 Chadwick VS, Chen W, Shu D et al. Activation of the mucosal immune system in irritable bowel syndrome. Gastroenterology 2002; 122: 1778-1783
  • 11 Rothenberg ME, Mishra A, Brandt EB et al. Gastrointestinal eosinophils. Immunol Rev 2001; 179: 139-155
  • 12 Ohman L, Isaksson S, Lindmark AC et al. T-cell activation in patients with irritable bowel syndrome. Am J Gastroenterol 2009; 104: 1205-1212
  • 13 Walker MM, Warwick A, Ung C et al. The role of eosinophils and mast cells in intestinal functional disease. Curr Gastroenterol Rep 2011; 13: 323-330
  • 14 Krauss E, Konturek P, Maiss J et al. Clinical significance of lymphoid hyperplasia of the lower gastrointestinal tract. Endoscopy 2010; 42: 334-337
  • 15 Hoffmann JC, Preiss JC, Autschbach F et al. Clinical practice guideline on diagnosis and treatment of Crohn’s disease. Z Gastroenterol 2008; 46: 1094-1146
  • 16 Dignass A, Preiss JC, Aust DE et al. Updated German guideline on diagnosis and treatment of ulcerative colitis, 2011. Z Gastroenterol 2011; 49: 1276-1341
  • 17 Morini S, Lorenzetti R, Stella F et al. Retrograde ileoscopy in chronic nonbloody diarrhea: a prospective, case-control study. Am J Gastroenterol 2003; 98: 1512-1515
  • 18 Wakefield AJ, Murch SH, Anthony A et al. Ileal-lymphoid-nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder in children. Lancet 1998; 351: 637-641
  • 19 Fasano A, Catassi C. Clinical practice. Celiac disease. N Engl J Med 2012; 367: 2419-2426
  • 20 Tischendorf JJ, Wopp K, Streetz KL et al. The value of duodenal biopsy within routine upper endoscopy: a prospective study in 1000 patients. Z Gastroenterol 2008; 46: 771-775
  • 21 Alfadda AA, Storr MA, Shaffer EA. Eosinophilic colitis: epidemiology, clinical features, and current management. Therap Adv Gastroenterol 2011; 4: 301-309
  • 22 Istvanic S, Yantiss RK, Baker SP et al. Normal variation in intraepithelial lymphocytes of the terminal ileum. Am J Clin Pathol 2007; 127: 816-819