Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2013; 48(6): 424-428
DOI: 10.1055/s-0033-1349008
Management
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Flug- und Höhenmedizin für Anästhesisten – Teil 4: Menschliches Leistungsvermögen und Crew-Resource-Management

Aviation and high-altitude medicine for anaesthetists – Part 4: Human Performance Limitations and Crew Resource Management
Martin Egerth
,
Stefan Pump
,
Jürgen Graf
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 July 2013 (online)

Zusammenfassung

Für Piloten und Ärzte sowie eine Vielzahl anderer Berufsgruppen und Tätigkeitsfelder spielt die Kenntnis des eigenen Leistungsvermögens und das Wissen um deren Limitationen v.a. in kritischen Situationen eine herausragende Rolle. Crew-Resource-Management wurde in den 1980er-Jahren in Bereichen der Luftfahrt entwickelt, um hier eine systematische Ausbildung und Unterstützung gewährleisten zu können. Zusehends wird der Wert nicht nur in anderen Hochsicherheitsindustrien, sondern auch in der Medizin erkannt.

Abstract

For pilots and doctors, as well as a variety of other professions the knowledge of human performance limitations is essential, especially in critical situations. Crew resource management was developed in the 1980s in the aviation industry in order to ensure systematic training and support in such instances. Just recently, the value is recognized not only in other high reliability organizations but also in medicine.

Kernaussagen

  • Der „Faktor Mensch“ ist häufig unmittelbar an Fehlern beteiligt.

  • Dabei lassen sich Unfälle oder Zwischenfälle meist auf Unzulänglichkeiten in folgenden Bereichen zurückführen: Kommunikation, Standards, Teamarbeit, Entscheidungsfindung, Hierarchie und Stress.

  • Die Kenntnis der Grenzen der eigenen Leistungsfähigkeit ist unabdingbar.

  • Mithilfe von Crew-Resource-Management (CRM) sollen sich die Teilnehmer ihrer Stärken und Schwächen bewusst werden und neue alternative Verhaltensweisen für ihren Berufsalltag kennenlernen. CRM ersetzt dabei weder Können noch Kompetenz.

  • Es gibt Hinweise darauf, dass mithilfe von CRM Fehler und Zwischenfällen auch in der Medizin reduziert werden können.

Ergänzendes Material

 
  • Literatur

  • 1 Eisen LA, Savel RH. What went right: lessons for the intensivist from the crew of US Airways Flight 1549. Chest 2009; 136: 910-917
  • 2 Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS eds. To err is human – building a safer health system. Committee on Quality of Health Care in America, Institute of Medicine. Washington DC.: National Academy Press; 1999
  • 3 Reason J. Managing the risks of organizational accidents. Aldershot: Ashgate; 1997
  • 4 Flight Safety Foundation. Safety Statistic [fatal airliner hull-loss accidents]. 2012;
  • 5 Wiegmann DA. A human error approach to aviation accident analysis: The human factors analysis and classification system. Aldershot: Ashgate; 2003
  • 6 Foushee HC, Helmreich RL. Group interaction and flight crew performance. In: Wiener EL, Nagel DC, eds. Human factors in aviation. San Diego: Academic Press; 1988: 189-227
  • 7 Helmreich RL, Foushee HC. Why crew resource management? Empirical and theoretical bases of human factors training in aviation. In: Wiener EL, Kanki BB, Helmreich RL, eds. Cockpit resource management. San Diego: Academic Press; 1993: 3-42
  • 8 Jensen RS ed. Aviationpsychology. Aldershot: Gower Technical; 1989
  • 9 Vogt J, Leonhardt J, Koper B, Pennig S. Human factors in safety and business management. Ergonomics 2010; 53: 149-163
  • 10 Diehl M, Hay EL, Chui H. Personal risk and resilience factors in the context of daily stress. Annu Rev GerontolGeriatr 2012; 32: 251-274
  • 11 Sexton JB, Thomas EJ, Helmreich RL. Error, stress, and teamwork in medicine and aviation: cross sectional surveys. BMJ 2000; 320: 745-749
  • 12 Li G, Grabowski JG, Baker SP, Rebok GW. Pilot error in air carrier accidents: does age matter?. Aviat Space Environ Med 2006; 77: 737-741
  • 13 Shappell S, Detwiler C, Holcomb K et al. Human error and commercial aviation accidents: an analysis using the human factors analysis and classification system. Hum Factors 2007; 49: 227-242
  • 14 Baker SP, Qiang Y, Rebok GW, Li G. Pilot error in air carrier mishaps: longitudinal trends among 558 reports, 1983–2002. Aviat Space Environ Med 2008; 79: 2-6
  • 15 National Transportation Safety Board. A review of flight crew involved, major accidents of U.S. air carriers, 1978 through 1990. Washington DC; 1994. http://www.amelia.db.erau.edu/reports/ntsb/ss/SS94-01.pdf (abgerufen am 15.06.2007)
  • 16 Amtsblatt der Europäischen Union (2008). Verordnung (EG) Nr. 8/2008 der Kommission. http://www.lba.de/cae/servlet/contentblob/21970/publicationFile/3479/EU_OPS_1.pdf
  • 17 Howard SK, Gaba DM, Fish KJ et al. Anesthesia crisis resource management training: teaching anesthesiologists to handle critical incidents. Aviat Space Environ Med 1992; 63: 763-770
  • 18 Rall M, Lackner CK. Crisisresourcemanagemen (CRM) – Der Faktor Mensch in der Akutmedizin. Notfall Rettungsmed 2010; 13: 349-356
  • 19 Haerkens MH, Jenkins DH, van der Hoeven JG. Crew resource management in the ICU: the need for culture change. Ann Intensive Care 2012; 2: 39-39
  • 20 Ricci MA, Brumsted JR. Crew resource management: using aviation techniques to improve operating room safety. Aviat Space Environ Med 2012; 83: 441-444
  • 21 Neily J, Mills PD, Young-Xu Y et al. Association between implementation of a medical team training program and surgical mortality. JAMA 2010; 304: 1693-1700
  • 22 Haller G, Garnerin P, Morales MA et al. Effect of crew resource management training in a multidisciplinary obstetrical setting. Int J Qual Health Care 2008; 20: 254-263
  • 23 Sexton JB, Berenholtz SM, Goeschel CA et al. Assessing and improving safety climate in a large cohort of intensive care units. Crit Care Med 2011; 39: 934-939
  • 24 Hicks CM, Kiss A, Bandiera GW, Denny CJ. Crisis Resources for Emergency Workers (CREW II): results of a pilot study and simulation-based crisis resource management course for emergency medicine residents. CJEM 2012; 14: 354-362
  • 25 Cumin D, Boyd MJ, Webster CS, Weller JM. A systematic review of simulation for multidisciplinary team training in operating rooms. SimulHealthc [Epub ahead of print] 2013;
  • 26 Berenholtz SM, Pronovost PJ, Lipsett PA et al. Eliminating catheter-related bloodstream infections in the intensive care unit. Crit Care Med 2004; 32: 2014-2020
  • 27 Pronovost P, Needham D, Berenholtz S et al. An intervention to decrease catheter-related bloodstream infections in the ICU. N Engl J Med 2006; 355: 2725-2732
  • 28 Pronovost PJ, Goeschel CA, Colantuoni E et al. Sustaining reductions in catheter related bloodstream infections in Michigan intensive care units: observational study. BMJ 2010; 340
  • 29 Lipitz-Snyderman A, Needham DM, Colantuoni E et al. The ability of intensive care units to maintain zero central line-associated bloodstream infections. Arch Intern Med 2011; 171: 856-858