Fortschr Neurol Psychiatr 2015; 83(06): 314-320
DOI: 10.1055/s-0034-1399600
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Zwangssymptome bei Menschen mit intellektueller Entwicklungsstörung

Obsessive Compulsive Symptoms in Persons with Intellectual Disabilities
P. Mavrogiorgou
,
O. Schabos
,
G. Juckel
,
K. Hoffmann
Further Information

Publication History

01 March 2015

13 April 2015

Publication Date:
22 June 2015 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Zwangssymptome, vor allem Wiederholungs- und Kontrollzwänge, treten mit einer hohen Prävalenz von 3,5 % bei Patienten mit einer intellektuellen Entwicklungsstörung auf. Die vorliegende Arbeit gibt einen Überblick über verschiedene klinische Aspekte.

Methode: Es wurde eine selektive Literaturrecherche in Pubmed und Cochrane durchgeführt.

Ergebnisse: Aufgrund kognitiv-sprachlicher Beeinträchtigungen der betroffenen Personen sowie zusätzlicher Stereotypien und repetitiven Verhaltens gelingt die Diagnose nicht immer. Genetische Syndrome stellen den häufigsten Grund einer angeborenen intellektuellen Entwicklungsstörung dar, wovon nur einzelne auch mit einer Zwangssymptomatik einhergehen. Zur Behandlung werden serotonerge Antidepressiva in – entsprechend der hirnorganischen Einschränkung – niedriger Dosierung eingesetzt; jedoch liegen keine kontrollierten Studien vor. Der Stellenwert von Psychotherapie ist kritisch zu beurteilen.

Schlussfolgerungen: Gerade zur Behandlung besteht ein hoher Forschungsbedarf.

Abstract

Background: Obsessive-compulsive symptoms are common with a high prevalence of 3.5 % in adults with intellectual disabilities (ID). The present article reviews different aspects (epidemiology, aetiology, clinical features, diagnostic methods and treatment).

Method: A computerized search of the relevant literature was done using Pubmed and Cochrane databases.

Results: Difficulties in diagnosing obsessive-compulsive disorder in adults with ID result from difficulties in differentiating true compulsions from stereotypical and repetitive behaviors as also from the fact that patients with ID have cognitive and language impairments. Genetic diseases are most frequently the cause of congenital intellectual disability but only a few with ID are affected by OCD symptoms. Low-dose serotonergic anti-depressants are used in the treatment of OCD symptoms. However, there are only a few controlled treatment studies of obsessive-compulsive symptoms in people with ID.

Conclusion: Further research especially regarding treatment of OCD in people with ID is urgently needed.

 
  • Literatur

  • 1 Van Bakel M, Einarsson I, Arnaud C et al. Monitoring the prevalence of severe intellectual disability in children across Europe: feasibility of a common database. Dev Med Child Neurol 2014; 56: 361-369
  • 2 Cooper SA, Smiley E, Morrison J et al. Mental ill-health in adults with intellectual disabilities: prevalence and associated factors. Br J Psychiatry 2007; 190: 27-35
  • 3 Vitiello B, Spreat S, Behar D. Obsessive-compulsive disorder in mentally retarded patients. J Nerv Ment Dis 1989; 177: 232-236
  • 4 Bodfish JW, Crawford TW, Powell SB et al. Compulsions in adults with mental retardation: prevalence, phenomenology and comorbidity with stereotypy and self-injury. Am J Ment Retard 1995; 100: 183-192
  • 5 Vollmann J, Winau R. Informed consent in human experimentation before the Nuremberg code. BMJ 1996; 313: 1445-1447
  • 6 Fisher CB, Cea CD, Davidson PW et al. Capacity of persons with mental retardation to Consent to participate in randomized clinical trials. Am J Psychiatry 2006; 163: 1813-1820
  • 7 Helmchen H. Ethische Erwägungen in der klinischen Forschung mit psychisch Kranken. Nervenarzt 2008; 79: 1036-1050
  • 8 Dilling H, Freyberger HJ (Hrsg) Internationale Klassifikation psychischer Störungen (ICD-10). Taschenführer zur ICD-10-Klassifikation psychischer Störungen. Bern: Verlag Hans Huber; 1999/2001
  • 9 Falkai P, Wittchen HU (Hrsg) Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen (DSM-5). Göttingen: Hogrefe; 2014
  • 10 Gedye A. Compulsive Behavior Checklist for Clients with Mental Retardation. Habilitative Mental Healthcare Newsletter 1992; 11: 75-76
  • 11 Sarimski K (Hrsg) Entwicklungspsychologie genetischer Syndrome. 3. Aufl. Göttingen: Hogrefe; 2003
  • 12 Gaese F. Intelligenzminderung (F7). In: Christian Schanze, (Hrsg) Psychiatrische Diagnostik und Therapie bei Menschen mit Intelligenzminderung. 2.Aufl. Stuttgart: Schattauer; 2013: 216-232
  • 13 Matson JL, Dempsey T. The nature and treatment of compulsions, obsessions, and rituals in people with developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities 2009; 30: 603-611
  • 14 Stavrakaki C, Antochi R. Trauma may spark OCD in patients with Down- Syndrome. Psychiatric Annals 2004; 34: 196-200
  • 15 Karch S, Pogarell O. Neurobiologie der Zwangsstörung. Nervenarzt 2011; 82: 299-307
  • 16 Kordon A, Zurowski B, Wahl K et al. Evidence-based pharmacotherapy and other somatic treatment approaches for obsessive-compulsive disorder: state of the art. Nervenarzt 2011; 82: 319-320, 322-324
  • 17 Dichter G, Damiano CA, Allen JA. Reward circuitry dysfunction in psychiatric and neurodevelopmental disorders and genetic syndromes: animal models and clinical findings. J Neurodevelopmental Dis 2012; 4: 1-43
  • 18 Rumsey JM, Ernst M. Functional neuroimaging of autistic disorders. Ment Retard Dev Disabil Res Rev 2000; 6: 171-179
  • 19 Chasson GS, Timpano KR, Greenberg JL et al. Shared social competence impairment: Another link between the obsessive-compulsive and autism spectrums?. Clinical Psychology Review 2011; 31: 653-662
  • 20 Britton JC, Stewart SE, Killgore WD et al. Amygdala activation in response to facial expressions in pediatric obsessive-compulsive disorder. Depression and Anxiety 2010; 27: 643-651
  • 21 Dar R, Kahn DT, Carmeli R. The relationship between sensory processing, childhood rituals and obsessive-compulsive symptoms. J Behav Ther &Exp Psychiatr 2012; 43: 679-684
  • 22 Wang Q, Gu Y, Ferguson JM et al. Cytogenic analysis of obsessive-compulsive Disorder: Identification of a FRAXE Fragile Site. Am J Med Gen 2003; 118: 25-28
  • 23 Delorme R, Moreno-De-Luca D, Gennetier A et al. Search for copy number variants in chromosomes 15q11-q13 and 22q11.2 in obsessive compulsive disorder. BMC Med Gen 2010; 11: 1-6
  • 24 Symalla R. Die Funktion von Stereotypien bei Menschen mit autistischen Störungen – eine Herausforderung für Pädagogen und Therapeuten. In: Seidel M, (Hrsg) Zwänge, Tics und Stereotypien bei Menschen mit geistiger Behinderung. Eine therapeutische und pädagogische Herausforderung. Kassel: Materialien der DGSGB; 2005: 40-49
  • 25 Dimitropoulos A, Feurer I, Butler M et al. Emergence of compulsive behaviour and tantrums in children with Prader-Willi syndrome. Am J Ment Retard 2001; 106: 39-51
  • 26 Dykens E, Leckman J, Cassidy S. Obsessions and compulsions in Prader-Willi syndrome. J Child Psychol Psychiatr 1996; 37: 995-1002
  • 27 Gallego J. Genetic diseases: Congenital central hypoventilation, Rett, and Prader-Willi Syndromes. Comprehensive Physiology 2012; 2: 2255-2279
  • 28 Gervasini C, Picinelli C, Azzollini J et al. Genomic imbalances in patients with a clinical presentation in the spectrum of Cornelia de Lange syndrome. BMC Med Gen 2013; 14: 1-10
  • 29 Elstner S, Salzmann E. Angst- und Zwangsstörungen, Belastungs-, dissoziative und somatoforme Störungen (F4). In: Schanze C, (Hrsg) Psychiatrische Diagnostik und Therapie bei Menschen mit Intelligenzminderung. 2. Aufl. Schattauer: Stuttgart; 2013: 129-146
  • 30 Hohagen F, Wahl-Kordon A, Lotz-Rambaldi W et al. (Hrsg) DGPPN S3-Leitlininien Zwangsstörungen. Springer: Berlin; 2015
  • 31 Sohanpal SK, Deb S, Thomas C et al. The effectiveness of antidepressant medication in the management of behaviour problems in adults with intellectual disabilities: a systematic review. J Intellectual Disability Research 2007; 51: 750-765
  • 32 Scheltema-Beduin AA, Swets M, Machielsen M et al. Obsessive-compulsive symptoms in patients with schizophrenia: a naturalistic cross-sectional study comparing treatment with clozapine, olanzapine, risperidone, and no antipsychotics in 543 patients. J Clin Psychiatry 2012; 73: 1395-1402
  • 33 Sutor B, Hansen MR, Black JL. Obsessive compulsive disorder treatment in patients with Down syndrome: a case series. Down Syndrome Res Pract 2006; 10: 1-3
  • 34 Steinhausen HC. Epidemiologie, Klinik und Diagnostik der geistigen Behinderung. In: Hässler F, Fegert JM, (Hrsg) Geistige Behinderung und seelische Gesundheit. Kompendium für Ärzte, Psychologen, Sozialarbeiter und Pflegekräfte. Schattauer: Stuttgart; 2005: S9-S18
  • 35 Thibert RL, Larson AM, Hsieh DT et al. Neurologic manifestations of Angelman syndrome. Pediatric Neurology 2013; 48: 271-279
  • 36 Hartshorne TS, Grialou TL, Parker KR. Autistic-like behaviour in CHARGE syndrome. Am J Med Genet A 2005; 15: 257-261
  • 37 Gothelf D, Presburger G, Zohar AH et al. Obsessive-compulsive disorder in patients with velocardiofacial (22q11 deletion) syndrome. Am J Med Gen B Neuropsychchiatr Genet 2004; 126B: 99-105
  • 38 Thurman AJ, McDuffie A, Hageman R et al. Psychiatric symptoms in boys with fragile X syndrome: a comparison with nonsyndromic autism spectrum disorder. Res Dev Disabil 2014; 35: 1072-1086
  • 39 Hassan IK, Looi JC, Velakoulis D et al. Psychosis with obsessive-compulsive symptoms in tuberous sclerosis. J Clin Neurosci 2014; 21: 867-869