Suchttherapie 2015; 16(02): 75-81
DOI: 10.1055/s-0035-1548926
Schwerpunktthema
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

DBT in der Suchtbehandlung: Das Göttinger Modell

DBT in Addiction Treatment: The Göttingen Model
C. Lüdecke
1   Asklepios Fachklinikum Göttingen
,
D. Luedecke
2   Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
,
F. Scarpinato-Hirt
1   Asklepios Fachklinikum Göttingen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 May 2015 (online)

Zusammenfassung

Die dialektisch-behaviorale Therapie (DBT) hat sich unter Einbeziehung suchtspezifischer Symptomatik als eine ergänzende Therapiemethode in der Suchtbehandlung klinisch gut bewährt. Craving und unkontrollierter Suchtmittelkonsum als Kernsymptome in der Behandlung von Abhängigkeitserkrankungen fanden in der ursprünglichen Form der dialektisch-behavioralen Therapie nach Marsha Linehan wenig Berücksichtigung. Deshalb wurde das DBT-Konzept an die Suchterkrankung adaptiert und das gesamte Manual des Skillstrainings speziell zur Besserung der suchtspezifischen dysfunktionalen Verhaltensweisen überarbeitet und erweitert: Das Göttinger Modell. Dieser Beitrag befasst sich mit der Entwicklung und Vorstellung dieses DBT-Konzeptes integriert in konventionelle Konzepte einer Suchtabteilung an einem psychiatrischen Fachkrankenhaus mit Versorgungsauftrag.

Abstract

Dialectical behavior therapy (DBT) focusing on addiction specific symptoms has proven its clinical value as additional method in addiction therapy. Craving and compulsive use of drugs as the core symptoms in treating substance use disorders (SUD) received little attention in Marsha Linehan’s primary therapeutic approach. Therefore, the DBT concept was adapted to SUDs and the entire manual for skills training was revised and extended for addiction specific dysfunctional behaviors: The Göttingen model. This article describes the development of these specific DBT-approaches and presents it’s embedding into conventional concepts of an addiction department at a psychiatric specialist hospital with public service obligations.

 
  • Literatur

  • 1 Linehan M. Dialektisch- behaviorale Therapie der Borderline-Persönlichkeitsstörung. München: CIP-Medien-Verlag; 1996
  • 2 Linehan M. Trainingsmanual zur dialektisch-behavioralen Therapie der Borderline-Persönlichkeitsstörung. München: CIP-Medien-Verlag; 1996
  • 3 Bohus M, Bathruff H. Dialektisch Behaviorale Therapie der Borderline-Störung im stationären Setting. Psychotherapie im Dialog 2000; 4: 55-66
  • 4 Herpertz SC. Emotional processing in personality disorder. Curr Psychiatry Rep 2003; 5: 23-27
  • 5 Jeung H, Herpertz SC. Impairments of interpersonal functioning: empathy and intimacy in borderline personality disorder. Psychopathology 2014; 47: 220-234
  • 6 Herman JL, Perry JC, van der Kolk BA. Childhood trauma in borderline personality disorder. Am J Psychiatry 1989; 146: 490-495
  • 7 Zanarini MC, Williams AA, Lewis RE et al. Reported pathological childhood experiences associated with the development of borderline personality disorder. Am J Psychiatry 1997; 154: 1101-1106
  • 8 Linehan MM, Dimeff LA, Reynolds SK et al. Dialectical behavior therapy versus comprehensive validation plus 12-step for the treatment of opioid dependent women meeting criteria for borderline personality disorder. Drug & Alcohol Dependence 2002; 67: 13-26
  • 9 Linehan MM, Comtois KA, Murray AM et al. Two-year randomized controlled trial and follow-up of dialectical behavior therapy vs. therapy by experts for suicidal behaviors and borderline personality disorder. Arch Gene Psychiatry 2006; 63: 757-766
  • 10 Linehan MM, Comtois KA, Murray AM et al. Two-year randomized controlled trial and follow-up of dialectical behavior therapy vs. therapy by experts for suicidal behaviors and borderline personality disorder. Arch Gen Psychiatry 2006; 63: 757-766
  • 11 Burmeister K, Höschel K, von Auer AK et al. Dialektisch Behaviorale Therapie – Weiterentwicklungen und empirische Evidenz. Psychiat Prax 2014; 41: 242-249
  • 12 von der Goltz C, Kiefer F. Learning and memory in the aetiopathogenesis of addiction: future implications for therapy?. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 2009; 259 (Suppl. 02) S183-S187
  • 13 Lüdecke C, Sachsse U, Faure H. Sucht – Bindung – Trauma. Stuttgart: Schattauer; 2010
  • 14 Kalivas PW, Volkow ND. The neural basis of addiction: a pathology of motivation and choice. Am J Psychiatry 2005; 162: 1403-14013
  • 15 Nestler EJ. Is there a common molecular pathway for addiction?. Nat Neurosci 2005; 8: 1445-1449
  • 16 Weiss F. Neurobiology of craving, conditioned reward and relapse. Curr Opin Pharmacol 2005; 5: 9-19
  • 17 Joffe ME, Grueter CA, Grueter BA. Biological substrates of addiction. Wiley Interdiscip Rev Cogn Sci 2014; 5: 151-171
  • 18 Fareed 1 A, Eilender P, Haber M et al. Comorbid posttraumatic stress disorder and opiate addiction: a literature review. J Addict Dis 2013; 32: 168-179
  • 19 Teicher MH, Samson JA. Childhood maltreatment and psychopathology: A case for ecophenotypic variants as clinically and neurobiologically distinct subtypes. Am J Psychiatry 2013; 170: 1114-1133
  • 20 Khantzian EJ. The self-medication hypothesis of addictive disorders: focus on heroin and cocaine dependence. Am J Psychiatry 1985; 142: 1259-1264
  • 21 Barth V. Sucht und Komorbidität: Grundlage für die stationäre Therapie. Heidelberg, München, Landsberg, Frechen, Hamburg: Ecomed Medizin; 2011
  • 22 Driessen M, Schulte S, Luedecke C et al. Trauma and PTSD in Patients with Alcohol, Drug or Dual Dependence: A Multi-Center Study. Alcohol Clin Exp Res 2008; 32: 1-8
  • 23 Mayer-Bruns F, Lieb K, Dannager E et al. Dialektisch Behaviorale Therapie in der stationären Alkoholentwöhnung. Nervenarzt 2005; 76: 339-343
  • 24 Miller WR, Rollnick S. Motivierende Gesprächsführung. Freiburg im Breisgau: Lambertus-Verlag; 2004
  • 25 Grawe K. Neuropsychotherapie. Göttingen, Bern, Toronto, Seattle, Oxford, Prag: Hogrefe; 2004
  • 26 Früchtnicht R, Grüttert T, Friege L. Pflege im stationären Konzept der Dialektisch Behavioralen Therapie (DBT) zur Behandlung der Borderline-Persönlichkeitsstörung. Psych Pflege 2003; 9: 219-225
  • 27 Dams A, Schommer N, Roepke S et al. Das Skilltraining und die poststationäre Effektivität der stationären Dialektisch Behavioralen Therapie (DBT) nach sechs Monaten. Psychother Psych Med 2007; 57: 19-24
  • 28 Stuppe M. Dialektisch Behaviorale Therapie bei Suchtkranken mit schweren Persönlichkeitsstörungen. Suchttherapie 2002; 3: 241-245