Ultraschall Med 2015; 36(06): 547-549
DOI: 10.1055/s-0035-1566797
Editorial
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Regarding the Content and Goals of UIM/EJU

Über Inhalte und Ziele der UIM/EJU
K. Seitz
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 December 2015 (online)

The successful collaboration among Ultraschall in der Medizin/ European Journal of Ultrasound (UiM/EJU), DEGUM, ÖGUM and SGUM as well as Thieme Verlag was confirmed in the respective general meetings in Davos recently, and it was agreed that such cooperation should continue in coming years. Last year, in discussions with the previous DEGUM board of directors the issue of orientation of the content of UiM/EJU, among other things, was an essential topic. Briefly stated, the constructive criticism was: too much science, too little continuing education. It is worthwhile and necessary to address this criticism.

The purpose of our clinically-oriented journal is to present the state of the art of multidisciplinary ultrasound in medicine, consistent with the objectives of scientific organizations as well to promote the analysis and communication of this medical technology to the user. This balancing act is difficult for our journal; the limited scope and high number of manuscript submissions result in a rejection rate of over 80 %. Consequently it is hardly possible to cover all special fields in every edition. Nevertheless, in almost 20 years of editorial activity, we have received fewer than five letters from readers criticizing our selection of content.

As a journal with German roots, the bilingual diversified CME contributions represent the core of our continuing education opportunities, including pictorial essays and case reports, as well as consensus papers and articles on quality control. In conjunction with the EFSUMB, a series of guidelines has been published, available to everyone – not just subscribers of UiM/EJU. Guidelines are important, since they have an influence on the practice and quality of ultrasound applications in diagnosis and therapy. Calculated in terms of pages and percentages, this is more than just a little, since clinically-related scientific articles also represent the requirement for continuing education within the rules of the medical profession.

Considered retrospectively, contents of recent volumes of UiM/EJU – apart from the large block of obstetrical articles – were dominated by CEUS, elastography, the breast and “small parts”.

Although CEUS has been established scientifically [1] [2] [3] [4], but not really employed everywhere, additional articles are needed in order to help integrate the use of contrast agents in routine practice apart from examination of the liver [5] [6] [7] [8] [9] [10]. Likewise, we have endeavored to support elastography as a new technical feature of sonography. Examples of this are publications regarding its use in diagnosing diseases of the liver [11] [12] [13] [14] [15], breast [16] [17] [18] [19] and the thyroid [20], as well as its use in examining the pancreas [21] and gastrointestinal tract [22].

In addition, for the benefit of sonographers, who are used to observing associated fields from the sidelines, we have presented unexpected highlights, such as articles on peripheral nerves [23] [24] [25].

The contents of this year’s final edition present the common interdisciplinary perspective of the editorial team. In addition to a CME article on elastography in the diagnosis of breast cancer [26], we would particularly refer you to two prospective articles: on the importance of CEUS in the aftercare of colon cancer [27] and the value of high-frequency examination of the liver surface compared to elastography and laparoscopy when cirrhosis is suspected [28].

Further articles on elastography [29] [30] [31] [32] indicate that the possibilities and limitations of this technology have yet to be reached.

As editors, we will be satisfied if the publication interests as many readers as possible, be it online or in the print version, and that they are able to read about new as well as established techniques. We are certain that the societies for ultrasound in medicine, UiM/EJU, and “our sonographic community” are excited to learn about scientific advancements, and we are pleased when, thanks to submissions by our active and innovative authors together with reviewers and our advisory committee, we can set our sights on new topics.

Die erfolgreiche Zusammenarbeit zwischen Ultraschall in der Medizin/ European Journal of Ultrasound (UiM/EJU), der DEGUM, der ÖGUM und der SGUM sowie dem Thieme Verlag wurde kürzlich in den jeweiligen Mitgliederversammlungen in Davos bestätigt und für die nächsten Jahre weiter vereinbart. Im letzten Jahr war in den Gesprächen mit dem damaligen DEGUM-Vorstand unter Anderem die Frage nach der Ausrichtung des Inhaltes der UiM/EJU ein wesentlicher Punkt. Der konstruktive Kritikpunkt lautete kurz zusammengefasst: zu viel Wissenschaft – zu wenig Fortbildung. Es ist lohnenswert und notwendig sich dieser Kritik zu stellen.

Sinn und Zweck unserer klinisch orientierten Zeitschrift ist es übereinstimmend mit den Zielen der wissenschaftlichen Gesellschaften sowohl die wissenschaftliche Diskussion und Kommunikation des multidisziplinären Ultraschalls in der Medizin zu fördern als auch den Stand der Kunst („state of the art“) für den Anwender darzustellen. Dieser Spagat ist für die Zeitschrift schwierig, denn bei limitiertem Umfang und hohem Manuskripteingang mit daraus folgender Ablehnungsquote von über 80 % ist es naturgemäß kaum möglich, allen Fachdisziplinen in jeder Ausgabe gerecht zu werden. Dennoch haben wir in nahezu 20 Jahren Editorentätigkeit weniger als 5 Briefe von Lesern mit Kritik an der inhaltlichen Gestaltung erhalten.

Als Zeitschrift mit deutschsprachigen Wurzeln stellen die bilingualen, breitgefächerten CME-Beiträge den Kern unseres Fortbildungsangebots dar. Bildergalerien (Pictorial Essays) und Fallberichte kommen hinzu, ebenso wie Konsensuspapiere und die Rubrik Qualitätskontrolle. In Kooperation mit der EFSUMB wurde eine Reihe von Leitlinien publiziert, die online allen – also nicht nur den Abonnenten von UiM/EJU zur Verfügung stehen. Guidelines sind wichtig, denn sie nehmen Einfluss auf Ausübung und Qualität des Ultraschalls in Diagnostik und Therapie. Rechnet man das in Seiten und prozentualem Anteil um, ist das nicht gerade wenig, zumal auch wissenschaftliche Artikel mit klinischem Bezug einen Teil der im ärztlichen Standesrecht verankerten Verpflichtung zur Fortbildung darstellen.

Betrachtet man die letzten Jahrgänge der UiM/EJU aus wissenschaftlicher Sicht, waren diese – abgesehen vom großen geburtshilflichen Block – inhaltlich von CEUS, Elastografie, Mamma und „small parts“ bestimmt.

CEUS ist zwar wissenschaftlich etabliert [1] [2] [3] [4], aber noch nicht überall wirklich angekommen, weshalb auch weitere Publikationen notwendig sind, um die Kontrastmittelanwendung auch außerhalb der Leber zur Routine werden zu lassen [5] [6] [7] [8] [9] [10]. Die Elastografie haben wir ebenfalls als neues „technisches Feature“ der Sonografie nach Kräften unterstützt. Beispielsweise seien hier Publikationen zur Anwendung bei Leber- [11] [12] [13] [14] [15], Brust- [16] [17] [18] [19] und Schilddrüsenerkrankungen [20], aber auch am Pankreas [21] und Gastrointestinaltrakt [22] genannt.

Daneben stehen zur Freude der Sonografiker, die ja gewohnt sind über den Tellerrand in benachbarte Fachgebiete zu schauen, unerwartete „high lights“, z. B über periphere Nerven [23] [24] [25].

Der Inhalt der letzten Ausgabe dieses Jahres zeigt die gemeinsame interdisziplinäre Sichtweise des Editorenteams. Neben einen CME-Beitrag zur Elastografie beim Mammakarzinom [26], möchten wir besonders auf 2 prospektive Arbeiten hinweisen, nämlich auf die Wichtigkeit von CEUS der in der Nachsorge beim Kolonkarzinom [27] und den Stellenwert der hochfrequenten Untersuchung der Leberoberfläche bei Zirrhoseverdacht im Vergleich zur Elastografie und Laparoskopie [28].

Weitere Arbeiten zur Elastografie [29] [30] [31] [32] zeigen, dass Möglichkeiten und Grenzen dieser Technik noch lange nicht ausgelotet sind.

Wir als Editoren sind zufrieden, wenn möglichst viele Leser das Heft interessiert – sei es als Online– oder als Printversion – und gleichermaßen Neues wie Bewährtes nachlesen können. Wir sind überzeugt, dass die Ultraschall-Gesellschaften, die UiM/EJU und „unsere sonografische Community“ vom wissenschaftlichen Fortschritt „leben“, und wir freuen uns daher, wenn wir dank der Einreichungen aktiver und innovativer Autoren gemeinsam mit Reviewern und unseren Beiräten neue Themen anvisieren können.

 
  • References

  • 1 Sporea I et al. Contrast-enhanced ultrasound (CEUS) for the evaluation of focal liver lesions – a prospective multicenter study of its usefulness in clinical practice. Ultraschall in Med 2014; 35: 259-266
  • 2 Wildner D et al. Dynamic contrast-enhanced ultrasound (DCE-US) for the characterization of hepatocellular carcinoma and cholangiocellular carcinoma. Ultraschall in Med 2014; 35: 522-527
  • 3 Trenker C et al. Contrast-enhanced ultrasound (CEUS) in hepatic lymphoma: retrospective evaluation in 38 cases. Ultraschall in Med 2014; 35: 142-148
  • 4 Wildner D et al. CEUS in hepatocellular carcinoma and intrahepatic cholangiocellular carcinoma in 320 patients – early or late washout matters: a subanalysis of the DEGUM multicenter trial. Ultraschall in Med 2015; 36: 132-139
  • 5 D’Onofrio M et al. Diagnostic Performance of …. Ultraschall in Med 2014; 35: 515-521
  • 6 Stenberg B et al. Post-operative 3-dimensional contrast-enhanced ultrasound (CEUS) versus Tc99m-DTPA in the detection of post-surgical perfusion defects in kidney transplants – preliminary findings. Ultraschall in Med 2014; 35: 273-278
  • 7 Sellars ME et al. Paediatric contrast-enhanced ultrasound (CEUS): a technique that requires co-operation for rapid implementation into clinical practice. Ultraschall in Med 2014; 35: 203-206
  • 8 Jacob J et al. Contrast enhanced ultrasound (CEUS) characterization of grey-scale sonographic indeterminate focal liver lesions in pediatric practice. Ultraschall in Med 2013; 34: 529-540
  • 9 Bertolotto M et al. The use of CEUS in the diagnosis of retinal/choroidal detachment and associated intraocular masses – preliminary investigation in patients with equivocal findings at conventional ultrasound. Ultraschall in Med 2014; 35: 173-180
  • 10 Rubaltelli L et al. Potential use of contrast-enhanced ultrasound (CEUS) in the detection of metastatic superficial lymph nodes in melanoma patients. Ultraschall in Med 2014; 35: 67-71
  • 11 Geis S et al. Postoperative monitoring of local and free flaps with contrast-enhanced ultrasound (CEUS)--analysis of 112 patients. Ultraschall in Med 2013; 34: 550-558
  • 12 Friedrich-Rust M et al. Point Shear Wave Elastography by Acoustic Radiation Force Impulse Quantification in Comparison to Transient Elastography for the Noninvasive Assessment of Liver Fibrosis in Chronic Hepatitis C: A Prospective International Multicenter Study. Ultraschall in Med 2015; 36: 239-247
  • 13 Salzl P et al. Evaluation of portal hypertension and varices by acoustic radiation force impulse imaging of the liver compared to transient elastography and AST to platelet ratio index. Ultraschall in Med 2014; 35: 528-533
  • 14 Pfeifer L et al. Liver stiffness assessed by acoustic radiation force impulse (ARFI) technology is considerably increased in patients with cholestasis. Ultraschall in Med 2014; 35: 364-367
  • 15 Salvatore V et al. Early prediction of treatment response to sorafenib with elastosonography in a mice xenograft model of hepatocellular carcinoma: a proof-of-concept study. Ultraschall in Med 2013; 34: 541-549
  • 16 Wiggermann P et al. Monitoring during hepatic radiofrequency ablation (RFA): comparison of real-time ultrasound elastography (RTE) and contrast-enhanced ultrasound (CEUS): first clinical results of 25 patients. Ultraschall in Med 2013; 34: 590-594
  • 17 Wojcinski S et al. Sonoelastography usage among German DEGUM-certified breast ultrasound specialists. Ultraschall in Med 2014; 35: 59-66
  • 18 Schäfer FKW et al. ShearWave™ Elastography BE1 multinational breast study: additional SWE™ features support potential to downgrade BI-RADS®-3 lesions. Ultraschall in Med 2013; 34: 254-259
  • 19 Yoon JH et al. Discordant elastography images of breast lesions: how various factors lead to discordant findings. Ultraschall in Med 2013; 34: 266-271
  • 20 Stachs A et al. Differentiating between malignant and benign breast masses: factors limiting sonoelastographic strain ratio. Ultraschall in Med 2013; 34: 131-136
  • 21 Cantisani V et al. Diagnostic accuracy and interobserver agreement of Quasistatic Ultrasound Elastography in the diagnosis of thyroid nodules. Ultraschall in Med 2015; 36: 162-167
  • 22 Janssen J, Papavassiliou I. Effect of aging and diffuse chronic pancreatitis on pancreas elasticity evaluated using semiquantitative EUS elastography.Effect of Aging. Ultraschall in Med 2014; 35: 253-258
  • 23 Havre RF et al. Strain assessment in surgically resected inflammatory and neoplastic bowel lesions. Ultraschall in Med 2014; 35: 149-158
  • 24 Boehm J et al. High-resolution ultrasonography of peripheral nerves: measurements on 14 nerve segments in 56 healthy subjects and reliability assessments. Ultraschall in Med 2014; 35: 459-467
  • 25 Gruber H et al. Ultrasound imaging of the axillary nerve and its role in the diagnosis of traumatic impairment. Ultraschall in Med 2014; 35: 332-338
  • 26 Lieba-Samal D et al. Visualization of the Long Thoracic Nerve using High-Resolution Sonography. Ultraschall in Med 2015; 36: 264-269
  • 27 Carlsen J et al. Ultrasound Elastography in Breast Cancer Diagnosis. Ultraschall in Med 2015; DOI: 10.1055/s-0035-1553293.
  • 28 Pfeifer L, Zopf S, Siebler J et al. Prospective Evaluation of Acoustic Radiation Force Impulse (ARFI) Elastography and High-Frequency B-Mode Ultrasound in Compensated Patients for the Diagnosis of Liver Fibrosis/Cirrhosis in Comparison to Mini-Laparoscopic Biopsy. Ultraschall in Med 2015; 36: 579-588
  • 29 Berntaik T, Schuler A, Kunze G et al. Benefit of Contrast-Enhanced Ultrasound (CEUS) in the Follow-Up Care of Patients with Colon Cancer: A Prospective Multicenter Study. Ultraschall in Med 2015; 36: 588-591
  • 30 Attia D, Schoenemeier B, Rodt T et al. Evaluation of Liver and Spleen Stiffness with Acoustic Radiation Force Impulse Quantification Elastography for Diagnosing Clinically Significant Portal Hypertension. Ultraschall in Med 2015; 36: 601-608
  • 31 Waage J et al. Strain Elastography Evaluation of Rectal Tumors: Inter- and Intraobserver Reproducibility. Ultraschall in Med 2015; DOI: 10.1055/s-0034-1398985.
  • 32 Klauser AS et al. Sonoelastographic Findings of Carpal Tunnel Injection. Ultraschall in Med 2015; DOI: 10.1055/s-0034-1385836.
  • 33 Wozniak S et al. Elastography Improves the Accuracy of Ultrasound in the Preoperative Assessment of abdominal wall endometriosis. Ultraschall in Med 2015; DOI: 10.1055/s-0034-1398834.