Hamostaseologie 2012; 32(S 01): S45-S47
DOI: 10.1055/s-0037-1619775
Originalartikel
Schattauer GmbH

Untersuchung zum postoperativen Verlauf bei Patienten mit Hämophilie

Incidence of thromboembolic events after major operations in patients with haemophilia
S. Krekeler
1   Hämophiliezentrum, Medizinische Klinik III, Institut für Transfusionsmedizin, Goethe Universität, Frankfurt am Main
,
S. Alesci
1   Hämophiliezentrum, Medizinische Klinik III, Institut für Transfusionsmedizin, Goethe Universität, Frankfurt am Main
,
W. Miesbach
1   Hämophiliezentrum, Medizinische Klinik III, Institut für Transfusionsmedizin, Goethe Universität, Frankfurt am Main
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 30 March 2012

angenommen: 13 June 2012

Publication Date:
28 December 2017 (online)

Summary

Thromboembolic complications may occur in patients with major operations even after routine thromboprophylaxis with low-molecularweight-heparin. In this retrospective, single center survey the post-operative course of patients with haemophilia was investigated. Patients, methods Overall, the postoperative course in 85 patients with haemophilia A and B (median age: 43 years, 18–73 years) and 139 surgical procedures was analyzed. The surgical procedures mainly consist of major orthopedic surgery (58 total knee replacement, 15 hip replacement, 17 other major orthopedic surgery, 15 minor orthopedic procedures). Additional surgical procedures were abdominal-surgical (18), urological (8), neurosurgical (5). Results During the post-operative observation period a small number of wound healing complications occurred (4%). None of the patients developed symptomatic deep vein thrombosis or lung embolism. Conclusion There seems to a decreased risk of postoperative thromboembolism in patients with haemophilia.

Zusammenfassung

Angaben zur Anzahl postoperativer, thromboembolischer Komplikationen beziehen sich meist auf Patienten ohne Blutungsneigung. In dieser retrospektiven, monozentrischen Erhebung wurde der postoperative Verlauf bei Patienten mit Hämophilie auf das Auftreten postoperativer Komplikationen, insbesondere thromboembolische Komplikationen hin untersucht. Patienten, Methoden: Insgesamt wurde der postoperative Verlauf bei 85 Patienten mit Hämophilie A und B (medianes Alter: 43 Jahre, 18–73 Jahre) und 139 operativen Eingriffe analysiert. Die Operationen setzten sich zum größten Teil aus orthopädischen Eingriffen (58 Knie-TEP, 15 Hüft-TEP, 17 weitere große orthopädische Eingriffe und 15 kleinere orthopädische Eingriffe) zusammen. Weitere operative Eingriffe waren abdominalchirurgisch (18), urologisch (8) und neurochirurgisch (5). Der Beobachtungszeitraum erstreckte sich neben dem stationären Aufenthalts auch häufig auf die Anschlussheilbehandlung. Ergebnisse: Im Beobachtungszeitraum wurden bei zwei Eingriffen Wundinfekte und bei einem Patienten deutliche Wundheilungsstörungen sowie bei zwei Patienten Druckgeschwüre diagnostiziert. Thromboembolische Komplikationen traten nicht auf. Schlussfolgerung: Bei Patienten mit Hämophilie ist von einem reduzierten postoperativen Thrombosesrisiko auszugehen.

 
  • Literatur

  • 1 Douketis JD, Eikelboom JW, Quinlan DJ. et al. Short-duration prophylaxis against venous thromboembolism after total hip or knee replacement: a meta-analysis of prospective studies investigating symptomatic outcomes. Arch Intern Med 2002; 162: 1465-1671.
  • 2 O’Reilly RF, Burgess IA, Zicat B. The prevalence of venous thromboembolism after hip and knee replacement surgery. Med J Aust 2005; 182: 154-159.
  • 3 White RH, Romano PS, Zhou H. et al. Incidence and time course of thromboembolic outcomes following total hip or knee arthroplasty. Arch Intern Med 1998; 158: 1525-1531.
  • 4 Rosencher N, Vielpeau C, Emmerich J. et al. ESCORTE group. Venous thromboembolism and mortality after hip fracture surgery: the ESCORTE study. J Thromb Haemost 2005; 03: 2006-2014.
  • 5 Bjørnarå BT, Gudmundsen TE, Dahl OE. Frequency and timing of clinical venous thromboembolism after major joint surgery. J Bone Joint Surg Br 2006; 88: 386-391.
  • 6 Leclerc JR, Gent M, Hirsh J. et al. The incidence of symptomatic venous thromboembolism during and after prophylaxis with enoxaparin. Arch Intern Med 1998; 158: 873-878.
  • 7 Geerts WH. et al. Prevention of venous thromboembolism: American College of Chest Physicians Evidence-Based Clinical Practice Guidelines. Chest 2008; 133 (Suppl. 06) 381S-453S.
  • 8 Ritchie B, Woodman RC, Poon MC. Deep venous thrombosis in hemophilia A. Am J Med 1992; 93: 699-700.
  • 9 Journeycake JM, Quinn CT, Miller KL. et al. Catheter-related deep venous thrombosis in children with hemophilia. Blood 2001; 98: 1727-1731.
  • 10 Miles J, Rodríguez-Merchán EC, Goddard NJ. The impact of haemophilia on the success of total hip arthroplasty. Haemophilia 2008; 14: 81-84.
  • 11 Habermann B, Eberhardt C, Hovy L. et al. Total hip replacement in patients with severe bleeding disorders. A 30 years single center experience. Int Orthop 2007; 31: 17-21 Epub 2006 May 20.
  • 12 Rodriguez-Merchan EC. Total knee replacement in haemophilic arthropathy. J Bone Joint Surg Br 2007; 89: 186-188.
  • 13 Franchini M, Tagliaferri A, Rossetti G. et al. Absence of thromboembolic complications in patients with hereditary bleeding disorders undergoing major orthopaedic surgery without antithrombotic prophylaxis. Thromb Haemost 2004; 91: 1053-1055.
  • 14 Hermans C, Hammer F, Lobet S, Lambert C. Subclinical deep venous thrombosis observed in 10% of hemophilic patients undergoing major orthopedic surgery. J Thromb Haemost 2010; 08: 1138-1140.
  • 15 Hermans C, Altisent C, Batorova A. et al. European Haemophilia Therapy Standardisation Board. Replacement therapy for invasive procedures in patients with haemophilia: literature review, Haemophilia 2009; 15: 639-658.
  • 16 Mannucci PM, Schutgens RE, Santagostino E, Mauser-Bunschoten EP. How I treat age-related morbidities in elderly persons with hemophilia. Blood 2009; 114: 5256-5263.