Nuklearmedizin 1999; 38(02): 38-42
DOI: 10.1055/s-0038-1632187
Originalarbeiten — Original Articles
Schattauer GmbH

Differential Diagnosis of Metastases in Bone Scans: Chemotherapy induced Bone Necrosis

Differentialdiagnose von Knochenmetastasen in der Skelettszintigraphie: Chemotherapie-induzierte Knochennekrose
P. Reuland
1   Praxis für Nuklearmedizin, Freiburg, Eberhard-Karls-Universität Tübingen, Deutschland
2   Abt. Nuklearmedizin, Eberhard-Karls-Universität Tübingen, Deutschland
,
E. Kaiserling
3   Abt. Pathologie, Eberhard-Karls-Universität Tübingen, Deutschland
,
T. Klingebiel
4   Kinderklinik, Eberhard-Karls-Universität Tübingen, Deutschland
,
U. Feine
1   Praxis für Nuklearmedizin, Freiburg, Eberhard-Karls-Universität Tübingen, Deutschland
,
D. Niethammer
4   Kinderklinik, Eberhard-Karls-Universität Tübingen, Deutschland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 10 September 1998

in revised form: 29 October 1998

Publication Date:
03 February 2018 (online)

Summary

Aim: Influenced by the incorrect diagnosis of a bone metastasis caused by bone necrosis we evaluated reasons and frequency of bone necrosis in patients referred for bone scanning in follow-up of tumors. Methods: Bone scans performed within two years on patients with primary bone tumors or tumors metastatic to bone were reviewed in respect to the final diagnosis bone necrosis. Results: We found the cases of three young patients who presented the appearance of hot spots on bone scintigrams which were finally diagnosed as bone necrosis. In two cases the diagnosis was based on histological findings, in one case the diagnosis was made evident by follow-up. All the three patients had been treated by chemotherapy and presented no other reason for the development of bone necrosis. Enhanced tracer uptake in all sites decreased within eight weeks up to two years without therapy. Conclusion: Single and multiple hot spots after chemotherapy may be originated by bone necrosis but mimikry metastases.

Zusammenfassung

Ziel: Angeregt durch die Fehldiagnose einer Knochennekrose als Knochenmetastase haben wir die Gründe und Häufigkeit von Knochennekrosen bei Patienten, die in der Nachsorge von Tumoren für Skelettszintigraphien überwiesen wurden, überprüft. Methode: Skelettszintigramme aus einem Zeitraum von zwei Jahren wurden bei Patienten mit primärem Knochentumor oder mit möglicher Knochenmetastasierung im Hinblick auf die Enddiagnose Knochennekrose überprüft. Ergebnisse: Wir fanden die Fälle dreier junger Patienten, bei denen im Skelettszintigramm aufgetretene Knochenläsionen die Enddiagnose Knochennekrose ergaben. Zweimal basierte die Diagnose auf histologischen Befunden, einmal sprach der Verlauf für die Diagnose. Alle drei Patienten waren mit Chemotherapie behandelt worden und boten keine anderen Ursachen für die Entwicklung einer Knochennekrose. Die Anreicherungen im Skelettszintigramm verschwanden innerhalb von acht Wochen bis zu zwei Jahren ohne Therapie. Schlußfolgerung: Singuläre und multifokale Metastasen vortäuschende Knochenherde nach Chemotherapie können durch Knochennekrosen verursacht sein.

 
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