Die Psychiatrie 2011; 08(01): 16-22
DOI: 10.1055/s-0038-1671848
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Schattauer GmbH

Changes in the remuneration system for psychiatric care in Japan

Views and ConsequencesVeränderungen im Entgeltsystem für psychiatrische Versorgung in Japan
H. Ito
1   Director, Department of Social Psychiatry, National Institute of Mental Health, National Center of Neurology and Psychiatry
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Publication Date:
14 September 2018 (online)

Summary

Japan’s psychiatric care is reimbursed according to official prices called “national fee schedule,” which is revised once every 2 years. Fee schedule revisions have had a major influence on medical service providers in Japan, where the rate of private health care institutions is high. The increase of acute beds in inpatient care and the fee schedule for outpatient care have been promoted since the 1990’s. As a result, inpatient care has diverged into acute care units and geriatric units focused primarily on long-term care. In addition, outpatient care services have increased dramatically. Under these circumstances, some key challenges faced by Japan’s psychiatric care include poorly defined catchments areas and how to improve the evaluation of health care quality. Furthermore, the degree to which psychiatric care should assume the responsibility of geriatric care in Japan’s super-aging society remains a topic of debate.

Zusammenfassung

In Japan wird die psychiatrische Versorgung entsprechend der so genannten “Nationalen Gebührenordnung”, die alle 2 Jahre revidiert wird, erstattet. Diese Revisionen der Vergütung haben einen großen Einfluss auf die medizinischen Leistungserbringer in Japan, wo der Anteil privater Gesundheitseinrichtungen hoch ist. Die Zunahme an Akutbetten für die stationäre Behandlung und eine höhere Vergütung in der ambulanten Versorgung wurden seit den 1990er Jahren vorangetrieben. Dies führte dazu, dass sich die stationäre Behandlung zunehmend in akute Behandlungszentren und geriatrische Abteilungen mit Schwerpunkt auf der Langzeitbehandlung aufteilten. Zusätzlich haben auch die ambulanten Versorgungsangebote drastisch zugenommen. Unter diesen Umständen sieht sich die psychiatrische Versorgung in Japan mit einigen zentralen Problemen konfrontiert, wie zum Beispiel schlecht definierten Einzugsgebieten oder der Frage, wie die Evaluierung der medizinischen Versorgungsqualität verbessert werden kann. Gegenstand anhaltender Diskussionen ist daneben auch, inwieweit die Psychiatrie die Verantwortung für die geriatrische Versorgung in einer überalterten Gesellschaft wie Japan übernehmen sollte.