Dtsch Med Wochenschr 2015; 140(16): 1192-1194
DOI: 10.1055/s-0041-102034
Klinischer Fortschritt
Angiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Asymptomatische Carotisstenose – wie sinnvoll ist Screening?

Asymptomatic carotid artery stenosis – is screening useful?
Adrian Mahlmann
1   Universitäts GefäßCentrum und Medizinische Klinik III – Bereich Angiologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden
,
Norbert Weiss
1   Universitäts GefäßCentrum und Medizinische Klinik III – Bereich Angiologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 August 2015 (online)

Zusammenfassung

Stenosen der A. carotis sind assoziiert mit einem erhöhten Schlaganfallrisiko. Die Duplexsonografie ist die Methode der Wahl zum Screening auf Carotisstenosen. Ein generelles Screening bei asymptomatischen Personen ist nicht effektiv und kann derzeit nicht empfohlen werden. Ultraschallscreening ist aber indiziert bei Patienten mit neurologischem Symptomen, die dem Versorgungsgebiet der A. cerebri media oder anterior zuzuordnen sind, sowie bei asymptomatischen Patienten mit carotidealem Strömungsgeräusch, atherosklerotischen Erkrankungen in anderen vaskulären Territorien, nach kontralateraler Carotisrevaskularisation und nach Bestrahlung im Halsbereich.

Abstract

Stenoses of the carotid artery are associated with an increased stroke risk. Duplex ultrasound is the method of choice for screening for carotid artery stenosis. Unselected screening for carotid stenosis in unselected persons is not efficient and cannot be recommended. Screening by vascular ultrasound, however, is indicated in patients with neurologic symptoms from cerebral territories supplied by the anterior or mid cerebral artery, and in asymptomatic patients with carotid bruits, atherosclerotic disease in other vascular territories, after contralateral carotid artery revascularization, and after radiation therapy of the neck.

 
  • Literatur

  • 1 Arning C, Widder B, von Reutern GM et al. Ultraschallkriterien zur Graduierung von Stenosen der A. carotis interna – Revision der DEGUM-Kriterien und Transfer in NASCET-Stenosierungsgrade. Ultraschall Med 2010; 31: 251-257
  • 2 de Weerd M, Greving JP, Hedblad B et al. Prevalence of asymptomatic carotid artery stenosis in the general population: an individual participant data meta-analysis. Stroke 2010; 41: 1294-1297
  • 3 Eckstein HH, Kühnl A, Berkefeld J et al. S3-Leitlinie zur Diagnostik, Therapie und Nachsorge der extracraniellen Carotisstenose. AWMF 2012; AWMF-Register Nr. 004/028
  • 4 Executive Committee for the Asymptomatic Carotid Atherosclerosis Study. Endarterectomy for asymptomatic carotid artery stenosis. JAMA 1995; 273: 1421-1428
  • 5 Halbritter K, Weiss N. Update Karotisstenose. Internist 2013; 54: 715-725
  • 6 Inzitari D, Eliasziw M, Gates P et al. The causes and risk of stroke in patients with asymptomatic internal-carotid-artery stenosis. North American Symptomatic Carotid Endarterectomy Trial Collaborators. N Engl J Med 2000; 342: 1693-1700
  • 7 Jahromi AS, Cina CS, Liu Y, Clase CM. Sensitivity and specificity of color duplex ultrasound measurement in the estimation of internal carotid artery stenosis: a systematic review and meta-analysis. J Vasc Surg 2005; 41: 962-972
  • 8 Jonas DE, Feltner C, Amick HR et al. Screening for asymptomatic carotid artery stenosis: a systematic review and meta-analysis for the U. S. Preventive Services Task Force. Ann Intern Med 2014; 161: 336-346
  • 9 Kakkos SK, Nicolaides AN, Charalambous I et al. Predictors and clinical significance of progression or regression of asymptomatic carotid stenosis. J Vasc Surg 2014; 59: 956-967.e1
  • 10 Ricotta JJ, Aburahma A, Ascher E et al. Updated Society for Vascular Surgery guidelines for management of extracranial carotid disease. J Vasc Surg 2011; 54: e1-e31
  • 11 Saito K, Nagatsuka K, Ishibashi-Ueda H et al. Contrast-enhanced ultrasound for the evaluation of neovascularization in atherosclerotic carotid artery plaques. Stroke 2014; 45: 3073-3075
  • 12 Steinvil A, Sadeh B, Arbel Y et al. Prevalence and predictors of concomitant carotid and coronary artery atherosclerotic disease. J Am Coll Cardiol 2011; 57: 779-783
  • 13 van Engelen A, Wannarong T, Parraga G et al. Three-dimensional carotid ultrasound plaque texture predicts vascular events. Stroke 2014; 45: 2695-2701
  • 14 Zhou L, Xing P, Chen Y et al. Carotid and vertebral artery stenosis evaluated by contrast-enhanced magnetic resonance angiography in nasopharyngeal carcinoma patients after radiotherapy: a prospective cohort study. Br J Radiol 2015; 88 DOI: 10.1259/bjr.20150175.