Z Gastroenterol 2017; 55(04): 375-378
DOI: 10.1055/s-0043-100023
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

An unusual hypoechoic solid mass in the pancreatic head

Eine ungewöhnliche echoarme Pankreaskopfraumforderung
Valentin Blank
1   University Hospital Leipzig, Division of Gastroenterology and Rheumatology, Leipzig, Germany
,
Katrin Schierle
2   University Hospital Leipzig, Institute of Pathology, Leipzig, Germany
,
Ulrich Hacker
3   University Hospital Leipzig, University Cancer Center Leipzig (UCCL), Leipzig, Germany
,
Toni Herta
1   University Hospital Leipzig, Division of Gastroenterology and Rheumatology, Leipzig, Germany
,
Vladan Vucinic
4   University Hospital Leipzig, Division of Hematology and Oncology, Leipzig, Germany
,
Albrecht Hoffmeister
1   University Hospital Leipzig, Division of Gastroenterology and Rheumatology, Leipzig, Germany
,
Joachim Mössner
1   University Hospital Leipzig, Division of Gastroenterology and Rheumatology, Leipzig, Germany
,
Boris Jansen-Winkeln
5   University Hospital Leipzig, Department of Visceral, Transplant, Thoracic and Vascular Surgery, Leipzig, Germany
,
Volker Keim
1   University Hospital Leipzig, Division of Gastroenterology and Rheumatology, Leipzig, Germany
,
Thomas Karlas
1   University Hospital Leipzig, Division of Gastroenterology and Rheumatology, Leipzig, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

09 September 2016

22 December 2016

Publication Date:
20 April 2017 (online)

Abstract

Solid pancreatic lesions found on imaging procedures are suspicious for malignancy and, therefore, demand immediate diagnostic evaluation and therapy. In the case of indeterminate histology, a primary resection should be considered in order to preserve the possibility of curative surgery, although rare entities may be initially disregarded. We present here the case of a 48-year-old female patient with a hypoechoic lesion of the pancreatic head, which was clearly delineated from the surrounding pancreatic tissue. The challenging diagnosis of metastatic leiomyosarcoma could only be established by considering the long-term clinical history and former histology specimens.

Zusammenfassung

Solitäre Pankreasraumforderungen sind malignitätsverdächtig und erfordern eine schnelle diagnostische Abklärung mit unverzüglichem Therapiebeginn. Bei unklarem histologischen Befund sollte die primäre Resektion in Betracht gezogen werden, um die Chance einer kurativen Behandlung zu erhöhen. Seltene Entitäten können dabei zunächst übersehen werden. Wir berichten über den Fall einer 48-jährigen Patientin mit einer sonografisch echoarmen Pankreaskopfläsion. Die Diagnose eines metastasierten Leiomyosarkoms konnte in diesem Fall erst unter Berücksichtigung der Langzeitanamnese und Nachbegutachtung früherer histologischer Schnittpräparate geklärt werden.

 
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