Gesundheitsökonomie & Qualitätsmanagement 2017; 22(06): 297-305
DOI: 10.1055/s-0043-103024
Originalarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Gesundheitsökonomische Potenziale einer ganzheitlichen Nachsorge von Schlaganfallpatienten

Health economic potentials of an integrated post-stroke care management approach
Anika Reichert
1   Centre for Health Economics, University of York
5   Institut für angewandte Versorgungsforschung GmbH, Berlin
,
J. Fröhlich
2   rehaVital Gesundheitsservice GmbH, Hamburg
,
S. Himmler
3   Universität Bayreuth
5   Institut für angewandte Versorgungsforschung GmbH, Berlin
,
C. Krauth
4   Center for Health Economics Research Hannover, Institut für Epidemiologie, Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Hochschule Hannover
5   Institut für angewandte Versorgungsforschung GmbH, Berlin
,
V. E. Amelung
4   Center for Health Economics Research Hannover, Institut für Epidemiologie, Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Hochschule Hannover
5   Institut für angewandte Versorgungsforschung GmbH, Berlin
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 March 2017 (online)

Zusammenfassung

Zielsetzung Diese Studie analysiert die gesundheitsökonomischen Potenziale eines Versorgungsansatzes, der eine ganzheitliche Nachsorge und Betreuung von Schlaganfallpatienten nach ihrer Rückkehr in die eigene Häuslichkeit umfasst.

Methodik In einem Entscheidungsbaummodell werden auf Basis von Inputdaten aus der Literatur und Expertenmeinungen 4 Patientenpfade bis zu 36 Monate nach dem Schlaganfallereignis verglichen: Versorgungmanagement und Regelversorgung bei bedarfsgerechter Versorgung und Fehlversorgung.

Ergebnisse Eine bedarfsgerechte Nachsorge führt kurzfristig zu Mehrkosten bei der Hilfsmittel-Erstausstattung. Diese können jedoch potenziell durch eine Vermeidung adverser Ereignisse sowie durch positive Effekte auf das Risiko stationärer Pflege und die Mortalität nach etwa fünf Monaten ausgeglichen werden.

Schlussfolgerung Eine umfassende Bedarfserfassung, die Auswahl effektiver Hilfsmittel sowie die Einbindung des Patienten in Entscheidungen tragen nachweislich zu einer Verbesserung des funktionellen Zustandes und damit assoziierten Kosten bei.

Abstract

Aim This study investigates the health economic potential of a care management approach which is an integrated post-stroke service for patients being back at home after acute and rehabilitative care.

Method In a decision-tree model based on data derived from the literature and expert judgements 4 patient pathways are compared for up to 36 months after the event of stroke: care management and standard care in case of needs based and inadequate service provision.

Results In the short-term a needs based post-stroke service leads to higher costs due to a comprehensive provision of medical aids. These additional costs, however, can be compensated by savings through a prevention of adverse events, decreased long-term care, and mortality over a period of approximately 5 months.

Conclusion A comprehensive needs assessment, use of effective medical aids and the integration of patients into decision making processes contribute to an enhanced functional ability and associated costs.

 
  • Literaturverzeichnis

  • 1 Heuschmann PU, Busse O, Wagner M. et al. Schlaganfallhäufigkeit und Versorgung von Schlaganfallpatienten in Deutschland. Aktuelle Neurologie 2010; 333-340
  • 2 GQH. Statistische Auswertung der Qualitätssicherung in der Schlaganfallbehandlung – Neurologische Rehabilitation – Jahresauswertung 2011. Im Internet: http://www.gqhnet.de/auswertungen-strukturierter-dialog/auswertungen/jahresauswertungen-2011/2011_sa_reha_gesamt Zugriff: 17.06.15
  • 3 Peschke D, Kohler M, Schenk L. et al. A cross-sectorial analysis of physio and occupational therapy pathways after stroke. Gesundheitswesen 2014; 76: 79-85
  • 4 Helmich P, Schneitler H. Düsseldorfer Schlaganfallprojekt – Endbericht zur Interventionsstudie bei Patientinnen und Patienten mit Schlaganfall im ersten Jahr nach Eintritt des Schlaganfalls. In: Gesundheitsamt Landeshauptstadt Düsseldorf. 2000
  • 5 Fröhlich J, Harbeck K, Röseler D. rehaVital-Schlaganfall-Netz: mehr Qualität der Hilfsmittelversorgung durch Patientenorientierung. In: Amelung VE, Eble S, Hildebrandt H. et al. Hrsg. Patientenorientierung. Berlin: MWV; 2015
  • 6 Schlote A, Poppendick U, Möller C. et al. Knowledge of support and aid after first stroke. Rehabilitation 2008; 47: 136-144
  • 7 Allgeier C, Kämmerle-Hofrichte I, Braun S. et al. Determining the support needs of patients who live at home following a stroke. Pflege 2005; 18: 373-380
  • 8 Hubbard Winkler SL, Wu S, Cowper Ripley DC. et al. Medical utilization and cost outcomes for poststroke veterans who receive assistive technology devices from the Veterans Health Administration. J Rehabil Res Dev 2011; 48: 125-134
  • 9 DGN. S 1 Leitlinie für Diagnostik und Therapie in der Neurologie – Rehabilitation, Technische Hilfsmittel. In: Deutsche Gesellschaft für Neurologie (DGN). AWMF-Registernummer: 030–127 2012
  • 10 Gavin-Dreschnack D. Effects of wheelchair posture on patient safety. Rehabil Nurs 2004; 29: 221-226
  • 11 Kolominsky-Rabas PL, Heuschmann PU, Marschall D. et al. Lifetime cost of ischemic stroke in Germany: results and national projections from a population-based stroke registry: the Erlangen Stroke Project. Stroke 2006; 37: 1179-1183
  • 12 Nolting HD, Deckenbach B, Zich K. et al. Versorgungsreport Schlaganfall. Chancen für mehr Gesundheit. Hamburg: DAK-Gesundheit; 2015
  • 13 Grässel E, Schmidt R, Schupp W. Stroke patients after neurological inpatient rehabilitation: a prospective study to determine whether functional status or health-related quality of life predict living at home 2.5 years after discharge. Int J Rehabil Res 2014; 37: 212-219
  • 14 Ellis G, Mant J, Langhorne P. et al. Stroke liaison workers for stroke patients and carers: an individual patient data meta-analysis. Cochrane Database Syst Rev 2010; 12
  • 15 Schneider K, Heise M, Heuschmann P. et al. Lebens- und Versorgungssitutation von Schlaganfallpatienten. Nervenheilkunde 2009; 114-118
  • 16 Milde S. Versorgungsqualität im Krankenhaus, Sekundärprohylaxe, Kosten. Die Versorgung von Schlaganfallpatienten in Hessen: Dissertation an der Wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät der Technischen Universität Dresden vorgelegt am 16.12.2010. 2010
  • 17 Weerdesteyn V, de Niet M, van Duijnhoven HJ. et al. Falls in individuals with stroke. J Rehabil Res Dev 2008; 45: 1195-1213
  • 18 Weimar C, Weber C, Wagner M. et al. Management patterns and health care use after intracerebral hemorrhage. a cost-of-illness study from a societal perspective in Germany. Cerebrovasc Dis 2003; 15: 29-36
  • 19 Sackley C, Brittle N, Patel S. et al. The prevalence of joint contractures, pressure sores, painful shoulder, other pain, falls, and depression in the year after a severely disabling stroke. Stroke 2008; 39: 3 329-3 334
  • 20 Keall MD, Pierse N, Howden-Chapman P. et al. Home modifications to reduce injuries from falls in the Home Injury Prevention Intervention (HIPI) study: a cluster-randomised controlled trial. The Lancet 2015; 385: 231-238
  • 21 Sauer K, Kemper C, Schulze J. et al. Barmer GEK Heil- und Hilfsmittelreport 2013. Im Internet: https://presse.barmer-gek.de/barmer/web/Portale/Presseportal/Subportal/Infothek/Studien-und-Reports/Heil-und-Hilfsmittelreport/Einstieg-HeHi-Reports.html Zugriff: 17.06.15
  • 22 Jackson J, Carlson M, Rubayi S. et al. Qualitative study of principles pertaining to lifestyle and pressure ulcer risk in adults with spinal cord injury. Disabil Rehabil 2010; 32: 567-578
  • 23 Gräsel E, Schmidt R, Biehler J. et al. Long-term effects of the intensification of the transition between inpatient neurological rehabilitation and home care of stroke patients. Clin Rehabil 2006; 20: 577-583
  • 24 Saal S, Becker C, Lorenz S. et al. Effect of a stroke support service in Germany: a randomized trial. Top Stroke Rehabil 2015; 28
  • 25 Günster C, Klose J, Schmacke N. Schlaganfallversorgung in Deutschland – Inzidenz, Wiederaufnahmen, Mortalität und Pflegerisiko im Spiegel von Routinedaten. In: Versorgungsreport 2011 Schwerpunkt: Chronische Erkrankungen. Stuttgart: Schattauer Verlag; 2011
  • 26 BMG. Pflegeleistungen nach Einführung des Pflegestärkungsgesetzes. In. Berlin: Bundesministerium für Gesundheit; 2014
  • 27 DESTATIS. Pflegestatistik 2013 In. Wiesbaden: Statistisches Bundesamt (DESTATIS); 2013
  • 28 Heinrich S, Rapp K, Ulrich Rissmann U. et al. Service use and costs of incident femoral fractures in Nursing home residents in Germany: The Bavarian Fall and Fracture Prevention Project. J Am Med Dir Assoc 2011; 459-466
  • 29 Rozenbaum MH, Mangen MJ, Huijts SM. et al. Incidence, direct costs, and duration of hospitalization of patients hospitalized with community acquired penumonia: A nationwide retrospective claims database analysis. Vaccine 2015; 33: 3 193-3 199
  • 30 Wolke R, Hennings D, Scheu P. Gesundheitsoekonomische Evaluation in der Pflege: Analyse von Kosten und Nutzen der Einfuehrung des Nationalen Expertenstandards Dekubitusprophylaxe in der Pflege in einer stationaeren (Langzeit-)Pflegeeinrichtung. Z Gerontol Geriat 2007; 40: 158-177
  • 31 Hu PT, Lin KH, Lu TW. et al. Effect of a cane on sit-to-stand transfer in subjects with hemiparesis. Am J Phys Med Rehabil 2013; 92: 191-202
  • 32 Tyson SF, Kent RM. Effects of an ankle-foot orthosis on balance and walking after stroke: a systematic review and pooled meta-analysis. Arch Phys Med Rehabil 2013; 94: 1377-1385
  • 33 Carda S, Invernizzi M, Cognolato G. et al. Efficacy of a hip flexion assist orthosis in adults with hemiparesis after stroke. Phys Ther 2012; 92: 734-739
  • 34 Pohl M, Mehrholz J. Immediate effects of an individually designed functional ankle-foot orthosis on stance and gait in hemiparetic patients. Clin Rehabil 2006; 20: 324-330
  • 35 Hartwig M, Gelbrich G, Griewing B. Functional orthosis in shoulder joint subluxation after ischaemic brain stroke to avoid post-hemiplegic shoulder-hand syndrome: a randomized clinical trial. Clin Rehabil 2012; 26: 807-816
  • 36 Worobey L, Oyster M, Pearlman J. et al. Differences between manufacturers in reported power wheelchair repairs and adverse consequences among people with spinal cord injury. Arch Phys Med Rehabil 2014; 95: 597-603