Laryngorhinootologie 2018; 97(03): 189-198
DOI: 10.1055/s-0043-115732
Originalarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hörtestergebnisse bei 18- bis 20-jährigen Männern aus Kreiswehrersatzämtern von 2008–2010

Hearing test results of 18- to 20-year old men preceding military conscription from 2008–2010
Inga Holube
1   Jade Hochschule, Institut für Hörtechnik und Audiologie, Exzellencluster „Hearing4all“, Oldenburg
,
Petra von Gablenz
1   Jade Hochschule, Institut für Hörtechnik und Audiologie, Exzellencluster „Hearing4all“, Oldenburg
,
Frank Schüssler
2   Jade Hochschule, Institut für Angewandte Photogrammetrie und Geoinformatik
,
Roland Jacob
3   Bundeswehrzentralkrankenhaus Koblenz Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

07 December 2016

24 June 2017

Publication Date:
23 August 2017 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Während eine mit dem Alter zunehmende Schwerhörigkeit im Hochtonbereich hinreichend belegt ist, sind das Ausmaß und die Zunahme möglicher Schwerhörigkeiten bei jungen Menschen weiterhin unklar. Da in diesem Altersbereich ein hoher Anteil an Normalhörigkeit zu erwarten ist, sind die Anforderungen an Screening-Methoden besonders hoch und die Motivation zur Teilnahme eher niedrig. Die verpflichtende Musterung umfasst u. a. eine audiologische Hörprüfung (Tonaudiogramm) und bietet daher die Möglichkeit das Hörvermögen junger männlicher Erwachsener zu analysieren.

Material und Methoden Die Prävalenz für Hörbeeinträchtigungen wurde anhand der Luftleitungshörschwellen 18- bis 20-jähriger Männer von 54 deutschen Kreiswehrersatzämtern (KWEA) der Jahre 2008–2010 bestimmt. Als Kriterium wurde die Überschreitung einer Hörschwelle von 20 dB HL bei mindestens einer der Frequenzen 3, 4 oder 6 kHz auf mindestens einem Ohr verwendet. Diesem sehr strengen Kriterium wurden andere Definitionen für Hörschäden vergleichend gegenübergestellt.

Ergebnisse Die Prävalenz von relevanten Hörschäden beträgt im Mittel 15,3 % und liegt damit im Bereich anderer Untersuchungen. Die Ergebnisse einzelner KWEA unterscheiden sich jedoch um bis zu einem Faktor 10.

Schlussfolgerung Aufgrund stark schwankender Messqualität in den KWEA lässt sich nicht klären, ob regionale Unterschiede im Hörvermögen junger Männer bestehen und ob sich dieses im Vergleich zu früheren Untersuchungen verschlechtert hat. Die hohe Variabilität bei Messungen nahe der Hörschwelle erfordert eine ständige Qualitätskontrolle. Dabei können die Hörergebnisse im Screening nicht nach den strengen Kriterien bewertet werden, die für Hörprüfungen in audiologischen Zentren oder Studien anzusetzen sind.

Abstract

Objective High-frequency hearing loss is known to increase with age, whereas the amount and rate of increase of hearing loss in younger people is still unclear. A large proportion of young age groups is expected to preserve normal hearing. Therefore, the requirements for screening methods are particularly high and the motivation to participate is low. The obligatory examinations preceding military conscription include a pure-tone audiogram and thus allow the analysis of the hearing status of young male adults.

Material and Methods The prevalence of hearing impairment was determined using air-conduction thresholds of 18- to 20-year old men, from 54 German registration offices (KWEA), measured in 2008 to 2010. The criterion was based on candidates exceeding a threshold of 20 dB HL for one of the frequencies 3, 4, or 6 kHz in at least one ear. This very strict criterion was compared to other definitions of hearing impairment.

Results The prevalence of hearing impairment was, on average, 15.3 % and thus in the same range as in other studies. However, the results of single KWEA differed by up to a factor of 10.

Conclusions Due to high fluctuations in measurement quality in the KWEA, regional differences in hearing thresholds of young men are not resolvable and it remains unclear whether the hearing loss has increased in comparison to earlier studies. The high variability of measurements near thresholds requires permanent quality inspections. However, hearing thresholds derived from screening cannot be evaluated applying the same criteria as for hearing tests in audiological centers or studies.

 
  • Literatur

  • 1 Von Stackelberg H. Hörtest 1985. Deutsches Grünes Kreuz. 1986
  • 2 Sohn W, Jörgenshaus W. Schwerhörigkeit in Deutschland. Z Allg Med 2001; 77: 143-147
  • 3 Von Gablenz P, Holube I. Prävalenz von Schwerhörigkeit im Nordwesten Deutschlands. HNO 2015; 63: 195-214
  • 4 WHO – World Health Organization. Grades of hearing impairment. http://www.who.int/pbd/deafness/hearing_impairment_grades/en/index.html 2001 zugegriffen: 14.10.2016
  • 5 Von Gablenz P, Hoffmann E, Holube I. Prävalenz von Schwerhörigkeit in Nord- und Süd-Deutschland. HNO. 2017 DOI 10.1007/s00106–016–0314–8
  • 6 Bundesärztekammer. Empfehlung der Bundesärztekammer “Zur Frage der Vermeidung von Hörstörungen durch Freizeitlärm im Kindes- und Jugendalter”. Deutsches Ärzteblatt 2014; 111 (44) A1921-A1922
  • 7 Borchgrevink HM. One third of 18 year old male conscripts show noise induced hearing loss > 20 dB before start of military service – the incidence being doubled since 1981. Reflecting increased leisure noise?. In: Berglund B, Berglund U, Karlsson J. (Hrsg.) Proceedings of the 5th International congress on noise as a public health problem 1988; Vol. 2. Swedish Council for Building Research; Stockholm, Sweden: 27-32
  • 8 Rabinowitz PM, Slade MD, Galusha D. et al. Trends in the Prevalence of Hearing Loss Among Young Adults Entering an Industrial Workforce 1985 to 2004. Ear and Hearing 2006; 27: 369-375
  • 9 Carter L, Williams W, Black D. et al. The Leisure-Noise Dilemma: Hearing Loss or Hearsay? What Does the Literature Tell Us?. Ear and Hearing 2014; 35: 491-505
  • 10 Schlauch RS, Carney E. The Challenge of Detecting Minimal Hearing Loss in Audiometric Surveys. American Journal of Audiology 2012; 21: 106-119
  • 11 Babisch W. Kinder-Umwelt-Survey (KUS) 2003 / 06 Lärm. Daten und Materialiensammlung. Deskription und Zusammenhangsanalysen. Umwelt & Gesundheit 01 / 2009. Herausgegeben vom Umweltbundesamt; Dessau-Roßlau:
  • 12 Weichbold V, Holzer A, Newesely G. et al. Ergebnisse eines Hörscreenings bei 14- bis 15-jährigen Jugendlichen. HNO 2013; 61: 25-29
  • 13 Jovanovic S. Risiko Freizeitlärm: Untersuchungen zu lärmbedingtem Hörverlust bei Kindern und Jugendlichen in Baden-Württemberg. Das Gesundheitswesen 2016; 78 (04) P56
  • 14 Twardella D, Perez-Alvarez C, Steffens T. et al. The prevalence of audiometric notches in adolescents in Germany: The Ohrkan-study. Noise & Health 2013; 15 (67) 412-419
  • 15 Struwe F, Jansen G, Schwarze S. et al. Untersuchung von Hörgewohnheiten und möglichen Gehörrisiken durch Schalleinwirkungen in der Freizeit unter besonderer Berücksichtigung des Walkman®-Hörens. In: Babisch W, Bambach G, Ising H. (Hrsg.) Gehörgefährdung durch laute Musik und Freizeitlärm. WoBoLu-Hefte 5 / 96. Institut für Wasser-, Boden- und Lufthygiene des Umweltbundesamtes; Berlin: 1996: 44-154
  • 16 Hoffmann E, Fleischer G, Müller R. et al. Die Hörfähigkeit junger Erwachsener: Ist die Disco die Hauptursache aller Hörschäden?. Audiologische Akustik 1997; 80-91
  • 17 Muhr P, Rasmussen F, Rosenhall U. Prevalence of hearing loss among 18-year-old Swedish men during the period 1971–1995. Scandinavian Journal of Public Health 2007; 35: 524-532
  • 18 Jokitulppo J, Toivonen M, Björk E. Estimated Leisure-Time Noise Exposure, Hearing Thresholds, and Hearing Symptoms of Finnish Conscripts. Military Medicine 2006; 171 (02) 112-116
  • 19 Stephens D. Audiological terms. In: Martini A, Mazzoli M, Read A. (Hrsg.) Definitions, Protocols and Guidelines in Genetic Hearing Impairment. Chapter 2. London und Philadelphia: Whurr; 2001: 9-14
  • 20 Teo KJ, Chia SE, Tan TC. et al. Effect of basic military training on hearing in the Singapore Armed Forces. Singapore Med 2008; J 49 (03) 243-246
  • 21 Augustsson I, Engstrand I. Hearing ability according to screening at conscription; comparison with earlier reports and with previous screening results for individuals without known ear disease. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology 2006; 70: 909-913
  • 22 Schlauch RS, Carney E. Are False-Positive Rates Leading to an Overestimation of Noise-Induced Hearing Loss?. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 2011; 54: 679-692
  • 23 Dehnert K, Raab U, Perez-Alvarez C. et al. Total leisure noise exposure and its association with hearing loss among adolescents. International Journal of Audiology 2015; 54: 665-673
  • 24 Twardella D, Raab U, Perez-Alvarez C. et al. Usage of personal music players in adolescents and its association with noise-induced hearing loss: A cross-sectional analysis of Ohrkan cohort study data. International Journal of Audiology 2017; 56 (01) 38-45