Laryngorhinootologie 2018; 97(05): 321-326
DOI: 10.1055/s-0043-124971
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hochauflösungsmanometrische Evaluation des velopharyngealen Verschlussdrucks beim Trompetenspiel

Evaluation of velopharyngeal closing pressure during trumpet play with high-resolution manometry
Daniela Kühn
,
Martin Ptok
,
Michael Jungheim
Further Information

Publication History

06/15/2017

12/12/2017

Publication Date:
20 February 2018 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Bei etwa einem Drittel der Blasmusiker kommt es zu belastungsbedingten Insuffizienzen des velopharyngealen Abschlusses (VPA), d. h. der intraorale Druck übersteigt die durch den VPA gebildete Barriere. In dieser Studie sollte der Verschlussdruck im VPA beim Spielen einer Trompete gemessen und über prüft werden, welchen Einfluss eine 30-minütige Belastungssequenz auf die muskulären Aktivitäten im VPA hat.

Material und Methoden Stichprobe: 6 gesunde Probanden. Aufgabe: Spielen des Tons h1 über 5 Sekunden mit 85 dB(A) und mit 100 dB(A). Methodik: Hochauflösungsmanometrie (HRM); Messzeitpunkte: t0: Messung ohne Einspielphase, t1 nach 30 min Trompetenspiel mit vorgegebenen Musikstücken. Variablen: mittlere Drücke (pmit), Minimal-(pmin)- sowie Maximaldrücke (pmax) zu t0 und t1 im VPA. Statistik: Prüfung auf Normalverteilung, t-test.

Ergebnisse Alle gemessenen Drücke im VPA sanken von t0 zu t1 für produzierte 85 dB(A) Töne. Für 100 dB(A) Töne sanken nur die pmin. Die Drücke im VPA waren bei 100 dB(A) Tönen insgesamt höher als bei 85 dB(A) Tönen, signifikant war dieser Unterschied nur für pmin und pmax zu t0.

Schlussfolgerung Lauter gespielte Töne erfordern eine stärkere muskuläre Kontraktion im VPA. Der niedrigere Verschlussdruck im VPA zum Zeitpunkt t1 kann Folge einer physiologischen muskulären Adaptation an das für den VPA notwendige Druckniveau oder bereits Zeichen einer muskulären Ermüdung sein. Dies ist möglicherweise für den Einsatz der HRM zur Beurteilung der Berufsfähigkeit von Blasinstrumentalisten von Bedeutung. Wie schon für die Phonation beschrieben, ließ sich auch hier mit einem dreiphasigen Modell, bestehend aus Initiation, stabiler Phase und Terminierung, der VPA Druckverlauf beschreiben.

Abstract

Objective In about one-third of brass instrumentalists, there are stress-related insufficiencies of velopharyngeal closure (VPC), i. e. the intraoral pressure exceeds the barrier formed by the VPC. Here, it was the aim to measure the VPC closing pressure while playing a trumpet and to evaluate the influence of a 30 minute stress sequence on the muscular activities in the VPC.

Material and Methods Sample: 6 healthy volunteers; task: to play the sound h1 for 5 seconds with 85 dB(A) and with 100 dB(A). Methodology: High-resolution manometry (HRM). Sampling: t0: measurement without warm up phase t1 after 30 min trumpet play; practice phase with predefined pieces of music. Variables: mean (pmit), minimum (pmin) and maximum pressure (pmax) in the VPA at t0 and t1. Statistics: testing for normal distribution, t-test.

Results All measured pressures in the VPC decreased from t0 to t1 for tones produced at 85 dB(A). For 100 dB(A) tones only the pmin decreased significantly. The pressures in the VPA were higher at 100 dB(A) tones overall compared to 85 dB(A) tones, significant differences were found for pmin and pmax at t0.

Conclusion Tones played at louder volumes require a stronger muscular contraction in the VPC. The lower VPC pressure after the exercise phase (t1) can either result from a physiological muscular adaptation to the pressure level necessary for a sufficient VPC or already be a sign of muscular fatigue. These findings may be important to assess the work ability of wind instrumentalists by HRM. As shown for the phonation, the VPC pressure profile for the trumpet play can also be described with a three-phase model consisting of an initiation, a stable phase and a termination.

 
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