Rofo 1999; 171(Bd.2/4): 307-312
DOI: 10.1055/s-1999-11091
BEWEGUNGSAPPARAT
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Prospektive Studie zum Nachweis von Läsionen des Labrum glenoidale mit der indirekten MR-Arthrographie der Schulter*

A prospective study on the detection of labral lesions by indirect MR-arthrography of the shoulder.J. Mäurer1 , J. Rudolph1 , M. Lorenz1 , I. Schlecht1 , R. Schröder1 , N. P. Südkamp2 , R. Felix1
  • 1 Strahlenklinik und Poliklinik, Medizinische Fakultät Charité der Humboldt-Universität zu Berlin, Campus Virchow Klinikum
  • 2 Klinik für Unfall- und Wiederherstellungschirurgie, Medizinische Fakultät Charité der Humboldt-Universität zu Berlin, Campus Virchow Klinikum
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 1999 (online)

Zusammenfassung.

Zielsetzung: In der prospektiven Studie wurde das Signalverhalten anatomischer Strukturen der Schulter vor und nach intravenöser Applikation von Gd-DTPA ermittelt. Ferner wurde die klinische Wertigkeit der neuen Methode in der Detektion von Labrumläsionen untersucht. Material und Methoden: Es wurden 52 Patienten mit Verdacht auf Schulterverletzung an einem 1,5 T-Gerät untersucht (nativ T1-gewichtete axiale und oblique-koronare Sequenzen, oblique-koronare T2- und PD- sowie axiale FLASH-2D-Sequenzen). Nach intravenöser KM-Gabe folgten wieder T1-Sequenzen. Mit ROI-Technik wurden die Signalintensitäten (SI) der Strukturen gemessen, KM-Enhancement (CE) sowie SNR (signal-noise-ratio) und CNR (contrast-noise-ratio) ermittelt. Die Labrumläsionen wurden von drei Begutachtern beurteilt, die Befunde von 24 Patienten durch Arthroskopie/offene Operation verifiziert. Ergebnisse: Alle Strukturen zeigten ein KM-Enhancement, am deutlichsten das Kavum. Am Labrum wurden für pathologische Befunde im Vergleich zu intakten signifikant höhere SI und stärkeres CE ermittelt (p < 0,05). Sensitivität und Spezifität in der Detektion von Labrumläsionen betrugen nativ 70 % bzw. 71,4 %, mit indirekter MR-Arthrographie 100 % bzw. 71,4 %. Schlußfolgerungen: Die indirekte MR-Arthrographie verbessert das Signalverhalten der Strukturen. Die Detektion von Labrumläsionen wird so verbessert, bleibt aber schwierig.

Purpose: Aim of this prospective study was the evaluation of signal-alterations of anatomic shoulder structures before and after intravenous application of Gd-DTPA. Furthermore the tested clinical value of indirect MR-arthrography in detecting labral lesions was tested. Material and Methods: 52 patients with suspected shoulder injury were examined on a 1.5 T system: Sequences were T1-weighted axial and oblique-coronary, additionally oblique-coronary T2-weighted, PD-weighted- and axial FLASH-2D-Sequences. After intravenous injection of contrast medium T1-weighted sequences were repeated. Signalintensities (SI) of anatomic structures were measured by ROI-technique, the percentual contrast-enhancement (CE) and alterations in SNR (signal-noise-ratio) and CNR (contrast-noise-ratio) were calculated. Labral tears were graded by three observers, their results could be confirmed by arthroscopy or open surgery in 24 patients. Results: Contrast-enhancement was shown in all structures, most remarkable in the joint cavity. In pathologic findings of the labrum the SI and CE were significantly higher compared to intact strictures(p < 0.05). Sensitivity and specificity in the detection of labral tears were 70 % and 71.4 % whithout contrast media, respectively 100 % and 71,4 % with indirect arthrography. Conclusions: The indirect arthrography improves the signal parameters of the structures. The detection of labral lesions is improved, but still remains difficult.

Literatur

  • 1 Winalski C S, Aliabadi P, Wright R J, Shortkroff S, Sledge C B, Weissman B N. Enhancement of Joint Fluid with Intravenously Administered Gadopentetate Dimeglumine: Technique, Rationale, and Implications.  Radiology. 1993;  187 179-185
  • 2 Vahlensieck M, Sommer T. Indirekte MR-Arthrographie der Schulter - Alternative zur direkten MR-Arthrographie?.  Radiologe. 1996;  36 960-965
  • 3 Vahlensieck M, Wischer T, Schmidt A, Steuer K, Sommer T, Keller E, Gieseke J, Hansis M, Schild H. Indirekte MR-Arthrographie - Optimierung der Methode und erste klinische Erfahrung bei frühen degenerativen Gelenkschäden am oberen Sprunggelenk.  Fortschr Röntgenstr. 1995;  162 338-341
  • 4 Vahlensieck M, Peterfy C G, Wischer T, Sommer T, Lang P, Schlippert U, Genant H K, Schild H. Indirect MR Arthrography: Optimization and Clinical Applications.  Radiology. 1996;  200 249-254
  • 5 Hajek P C, Sartoris D J, Gylys-Morin V, Haghighi P, Engel A, Kramer F, Neumann C H, Resnick D. The Effect of Intra-Articular Gadolinium-DTPA on Synovial Membrane and Cartilage.  Invest Radiol. 1999;  25 179-183
  • 6 Simkin P A, Pizzorno J E. Transsynovial exchange of small molecules in normal human subjects.  J Appl Physiol. 1974;  36 581-587
  • 7 McCauley T R, Pope C F, Jokl P. Normal and abnormal glenoid labrum: assessment with multiplanar gradient-echo MR imaging.  Radiology. 1992;  183 35-37
  • 8 Cartland J P, Crues III J V, Stauffer A, Nottage W, Ryu R KN. MR Imaging in the Evaluation of SLAP Injuries of the Shoulder: Findings in 10 Patients.  Amer J Roentgenol. 1992;  159 787-792
  • 9 Snyder S J, Karzel R P, Del Pizzo W, Ferkel R D, Friedman M J. SLAP lesions of the shoulder.  Arthroscopy. 1990;  6 274-279
  • 10 Hendrick R E, Russ P D, Simon J H. MRI: Principles and Artifacts. Hrsg New York; Raven Press 1993: 2
  • 11 Edelstein W A, Bottomley P A, Hart H R, Smith L S. Signal, Noise, and Contrast in Nuclear Magnetic Resonance (NMR) Imaging.  J Comp Ass Tom. 1983;  7 391-401
  • 12 Wintzell G, Larsson H, Larsson S. The Bankart and Hill-Sachs lesion detected in the Apprehension Test position by the use of open MRI and intravenous contrast in the unstable shoulder.  J Bone Joint Surg (Br). 1997;  79B 254
  • 13 Yamato M, Tamai K, Yamaguchi T, Ohno W. MRI of the Knee in Rheumatoid Arthritis: Gd-DTPA Perfusion Dynamics.  J Comput Assist Tomogr. 1993;  17 781-785
  • 14 Wintzell G, Haglund-Akerlind Y, Larsson H, Zyto K, Larsson S. Joint fluid enhancement at MRI of the glenohumeral joint with intravenous injection of gadodiamide in standard and triple dose: a prospective comparative study of stabel and unstable shoulders.  Skeletal Radiol. 1998;  27 87-91
  • 15 Drapé J L, Thelen P, Gay-Depassier P, Silbermann O, Benacerraf R. Intraarticular Diffusion of Gd-DOTA after Intravenous Injection in the Knee: MR Imaging Evaluation.  Radiology. 1993;  188 227-234
  • 16 Baierl P, Seiderer M, Heywang S, Rath M. Das Kontrastrauschverhältnis als Maß für den Gewebekontrast in der Kernspintomographie.  Digit Bilddiagn. 1986;  6 101-110
  • 17 Sommer T, Vahlensieck M, Wallny T, Lutterby G, Pauleit D, Steuer K, Golombek V, Kreft B, Keller E, Schild H. Indirekte MR-Arthrographie in der Diagnostik von Läsionen des Labrum glenoidale.  Fortschr Röntgenstr. 1997;  167 46-51
  • 18 Kursunoglu-Brahme S, Riccio T, Weisman M H, Resnich D, Zvaifler N, Sanders M E, Fix C. Rheumatoid Knee. Role of Gadopentetate-enhanced MR imaging.  Radiology. 1990;  176 831-835
  • 19 König H, Sauter R, Deimling M, Vogt M. Cartilage Disorders: Comparison of Spin-Echo, CHESS, and FLASH Sequences MR Images.  Radiology. 1987;  164 753-758
  • 20 Kaplan P A, Nelson N L, Garvin K L, Brown D E. MR of the Knee: The Significance of High Signal in the Meniscus That Does Not Clearly Extent to the Surface.  Amer J Roentgenol. 1991;  156 333-336
  • 21 Hodler J, Haghighi P, Pathria M N, Trudell D, Resnick D. Meniscal Changes in the Elderly: Correlation of MR Imaging and Histologic Findings.  Radiology. 1992;  184 221-225
  • 22 Beltran J, Bencardino J, Mellado J, Rosenberg Z S, Irish R D. MR Arthrography of the Shoulder: Variants and Pitfalls.  RadioGraphics. 1997;  17 1403-1412
  • 23 Palmer W E, Caslowitz P L, Chew F S. MR Arthrography of the Shoulder: Normal Intraarticular Structures and Common Abnormalities.  Amer J Roentgenol. 1995;  164 141-146
  • 24 Liou J TS, Wilson A J, Totty W G, Brown J J. The Normal Shoulder: Common Variations That Simulate Pathologic Conditions at MR Imaging.  Radiology. 1993;  186 435-441
  • 25 Heuck A, Appel M, Kaiser E, Lehner K, Luttke G. Magnetresonanztomographie (MRT) der Schulter - Möglichkeiten der Überinterpretation von Normalbefunden.  Fortschr Röntgenstr. 1990;  152 587-594
  • 26 Wintzell G, Larsson H, Larsson S. Indirect MR arthrography of anterior shoulder instability in the ABER and the apprehension test positions: a prospective comparative study of two different shoulder positions: a prospective comparative study of two different shoulder positions during MRI using intravenous gadodiamide contrast of the joint fluid.  Skeletal Radiol. 1998;  27 488-494
  • 27 Wallny T, Sommer T, Steuer K, Vahlensieck M, Wagner U A, Schmitz A, Schmitt O. Klinische und kernspintomographische Diagnostik von Labrum-glenoidale-Verletzungen.  Unfallchirurg. 1998;  101 613-618
  • 28 Uri D S, Kneeland J B, Dalinka M K. Update in shoulder magnetic resonance imaging.  Magn Reson Q. 1995;  11 21-44
  • 29 Farley T E, Howell S M, Love K F, Wolfe R D, Neumann C H. Meniscal Tears: MR and Arthrographic Findings after Arthroscopic Repair.  Radiology. 1991;  180 517-522
  • 30 Deutsch A L, Mink J H, Fox J M, Arnoczky S P, Rothman B J, Stoller D W, Cannon Jr W D. Peripheral Meniscal Tears: MR Findings after Conservative Treatment or Arthroscopic Repair.  Radiology. 1990;  176 485-488

Dr. med. Priv. Doz. J. Mäurer

Radiologie am Prinzregentenplatz Prinzregentenplatz 13 D-81675 München

089-4176060

Phone: 089-41760613

Fax: Juergen.Maeurer@planet-interhom.de

    >