Klin Monbl Augenheilkd 2000; 216(3): 133-142
DOI: 10.1055/s-2000-10533
KLINISCHE STUDIE

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Intrastromale Corneale Ringsegmente (ICRS®, KeraVision Ring®, Intacs™): Klinische Ergebnisse nach 2 Jahren[*]

Intrastromal Corneal Ring Segments (ICRS®, KeraVision Ring®, Intacs™): Clinical Results after 2 YearsJosef Ruckhofer, Josef Stoiber, Egon Alzner, Günther Grabner
  • Landesklinik für Augenheilkunde und Optometrie, Landeskliniken Salzburg, Müllner Hauptstr. 48, 5020 Salzburg, Österreich,
  • E-mail: j.ruckhofer@lkasbg.gv.at (Vorstand: Prim. Univ.-Prof. Dr. G. Grabner)
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Seit 1996 werden an der Landesaugenklinik Salzburg die Intrastromalen Cornealen Ringsegmente (Intacs™, KeraVision Inc., Fremont, Kalifornien, USA) zur Korrektur einer niedrigen bis mittelgradigen Myopie implantiert. Ziel dieser Studie war es, die Stabilität, Reversibilität und Adjustierbarkeit dieser Methode zu analysieren.

Patienten und Methoden Die Ergebnisse dieser Operationsmethode werden anhand von 54 Eingriffen - mit einer Nachkontrollzeit von mindestens 2 Jahren bei 30 Augen - dargelegt, wobei auch die potentielle Reversibilität (3 Explantationen, davon 2 mit angeschlossener Photorefraktiver Keratektomie) und Adjustierbarkeit (dreimal wurde ein Austausch durchgeführt) diskutiert werden.

Ergebnisse Bei keinem Auge kam es zu einem Abfall des besten Fernvisus (c.c. mit Brille) von mehr als einer Zeile (in 14 von 30 Augen kam es zu einer Verbesserung, „Safety-Index”: 1,13). 73 % (22/30) erreichten einen unkorrigierten Fernvisus von 1,0 oder besser, 47 % (14/30) sogar von 1,25 oder besser („Efficacy-Index”: 0,79). Nach 2 Jahren lagen 47 % (14/30) innerhalb von ± 0,5 dpt der angestrebten Korrektur. Klinisch relevante intra- oder postoperative Komplikationen wurden in dieser Serie nicht beobachtet. Jene Augen, bei denen die Segmente entfernt wurden, kehrten wieder zu den präoperativen Refraktionswerten (sphärisches Äquivalent der manifesten Refraktion innerhalb ± 0,75 D) und Keratometriewerten (mittlere Keratometrie innerhalb ± 0,5 D) zurück. Patienten mit erfolgtem Ringtausch zeigten einen Anstieg des unkorrigierten Visus um 2 bis 4 Zeilen mit Besserung auf Werte von 0,8 bis 1,0.

Schlussfolgerungen Diese Daten belegen, dass über einen Zeitraum von 2 Jahren die Myopie mit Hilfe der ICRS stabil korrigiert bleibt. Der Eingriff ist weitgehend reversibel und zugleich - innerhalb gewisser, allerdings recht enger Grenzen - auch adjustierbar. Nach Explantation kann erfolgreich eine photorefraktive Keratektomie angeschlossen werden.

Background Since 1996 Intrastromal Corneal Ring Segments (Intacs™, KeraVision, Inc., Fremont, CA, USA ) have been used for the correction of mild to moderate myopia at the Salzburg Eye Clinic. Aim of this study was to evaluate the stability, reversibility and adjustability of this new method.

Patients and Methods Our experiences and final results of 54 surgeries - 30 eyes with a minimum follow-up of 2 years -, as well as the potential reversibility (3 explantations, 2 of them followed by PRK) and adjustability (3 exchanges) are reported in detail.

Results None of the eyes lost more than one line in BSCVA (in 14 of 30 eyes the BSCVA improved, “Safety-Index”: 1,13). 73 % (22/30) reached an UCVA of 1,0 or better, 47 % (14/30) of 1,25 or better (“Efficacy-Index”: 0,79). After two years 47 % (14/30) were within ± 0,5 D of the attempted correction. We observed no significant intra- or postoperative complications. After ICRS removal the refractive data returned to within ± 0,75 D (MRSE) and ± 0,5 D (mean keratometry) of preoperative values, respectively. Patients with an ICRS exchange obtained an improved UCVA between 0,8 and 1,0, gaining between 2 to 4 lines.

Conclusions Within the follow-up period of 2 years the ICRS seem to provide a very stable correction of low to moderate myopia. The procedure is reversible to a large extent, potentially adjustable (within certain limits) and carries a minimal risk only. After explantation PRK can be performed with good visual results.

1 *Manuskript erstmalig eingereicht am 22. 10. 99 und in der vorliegenden Form angenommen am 23. 12. 99

Literatur

1 *Manuskript erstmalig eingereicht am 22. 10. 99 und in der vorliegenden Form angenommen am 23. 12. 99

  • 01 Asbell  P A, Ucakhan  O O, Durrie  D S, Lindstrom  R L. Adjustability of refractive effect for corneal ring segments.  J Refract Surg. 1999;  15(6) 627-631
  • 02 Assil  K K, Quantock  A J, Barrett  A M, Schanzlin  D J. Corneal iron lines associated with the intrastromal corneal ring.  Am J Ophthalmol. 1993;  116 350-356
  • 03 Assil  K K, Barrett  A M, Fouraker  B D, Schanzlin  D J for the ICR Study Group. One-year results of the intrastromal corneal ring in nonfunctional human eyes.  Arch Ophthalmol. 1995;  113 159-167
  • 04 Baikoff  G, Maia  N, Poulhalec  D, Fontaine  A, Giusiano  B. Diurnal variations in keratometry and refraction with intracorneal ring segments.  J Cataract Refract Surg. 1999;  25(8) 1056-1061
  • 05 Barach  D, Mortemousque  B, Bertel  F, Diemer  C, Dorot  N, Verin  P. Fluctuations in uncorrected visual acuity after refractive surgery using intra-stromal corneal rings.  J Fr Ophtalmol. 1999;  22(3) 335-338
  • 06 Bisantis  C, Bisantis  F. Intrastromal segmental perioptic implants for high myopia.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1995;  36/4 998 (4571)
  • 07 Burris  T E. Intrastromal corneal ring technology: results and indications.  Curr Opin Ophthalmol. 1998;  9(4) 9-14
  • 08 Cochener  B, Le Floch  G, Colin  J. Intra-corneal rings for the correction of weak myopias.  J Fr Ophtalmol. 1998;  21(3) 191-208
  • 09 Fink  A M, Gore  C, Rosen  E S. Corneal changes associated with intrastromal corneal ring segments.  Arch Ophthalmol. 1999;  117(2) 282
  • 10 Grabner  G. Eine neue, zentrale, epitheliale Eisenablagerung nach Epikeratophakie zur Korrektur höhergradiger Myopie.  Klin Monatsbl Augenheilk. 1987;  190 424-427
  • 11 Grabner  G, Ruckhofer  J, Tratter  C, Alzner  E. Der Intrastromale Corneale Ring (KeraVision Ring, ICR, ICRS). Eine moderne Methode zur Korrektur der geringen Myopie.  Wien med Wschr. 1997;  147 309-321
  • 12 Höh  H, Rehfeldt  K, Görges  W. Der intrakorneale Ring zur Myopiekorrektur - die erste reversible Alternative in der refraktiven Chirurgie.  Contactologia. 1999;  21 172-191
  • 13 Holmes-Higgin  D K, Burris  T E, Asbell  P A, Durrie  D S, Schanzlin  D J. Topographic predicted corneal acuity with intrastromal corneal ring segments.  J Refract Surg. 1999;  15(3) 324-330
  • 14 Holmes-Higgin  D K, Baker  P C, Burris  T E, Silvestrini  T A. Characterization of the aspheric corneal surface with intrastromal corneal ring segments.  J Refract Surg. 1999;  15 520-528
  • 15 Koch  D D, Kohnen  T, Obstbaum  S, Rosen  E S. Format for reporting refractive surgical data (editorial).  J Cataract Refract Surg. 1998;  24 285-287
  • 16 Koenig  S B, McDonald  M B, Yamaguchi  T, Friedlander  M, Ishii  Y. Corneal iron lines after refractive keratoplasty.  Arch Ophthalmol. 1983;  101(12) 1862-1865
  • 17 Krueger  R R, Tersi  I, Seiler  T. Corneal iron line associated with steep central islands after photorefractive keratectomy.  J Refract Surg. 1997;  13(4) 401-403
  • 18 Krueger  R R, Burris  T E. Intrastromal corneal ring technology.  Int Ophthal Clin. 1996;  4 89-106
  • 19 Midena  E, Bisantis  C, Bisantis  F, Valenti  F, Provenzano  F, Mancini  A. Visual performance and visual side effects after insertion of corneal intrastromal perioptic implants.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1998;  39/4 74 (338)
  • 20 Nagy  Z, Krasznai  G, Modis  L Jr, Sefcsik  I, Furka  I, Miko  I. Intrastromal corneal ring, a new refractive surgical technique to decrease myopia. Experimental and clinical results.  Acta Chir Hung. 1997;  36 (1 - 4) 248-250
  • 21 Nosé  W, Neves  R A, Burris  T E, Schanzlin  D J, Belfort  R Jr. Intrastromal corneal ring: 12-month sighted myopic eyes.  J Refract Surg. 1996;  12(1) 20-28
  • 22 Nosé  W, Neves  R A, Schanzlin  D J, Belfort  R Jr. Intrastromal corneal ring - one year results of first implants in humans: a preliminary nonfunctional eye study.  Refract Corneal Surg. 1993;  9 452-458
  • 23 Probst  L E, Almasswary  M A, Bell  J. Pseudo-Fleischer ring after hyperopic laser in situ mileusis.  J Cataract Refract Surg. 1999;  25 868-870
  • 24 Quantock  A J, Kincaid  M C, Schanzlin  D J. Stromal healing following explantation of an ICR (Intrastromal Corneal Ring) from a nonfunctional eye.  Arch Ophthalmol. 1995;  113 208-209
  • 25 Ruckhofer  J, Alzner  E, Grabner  G. Der Intrastromale Corneale Ring (KeraVision Ring, ICR, ICRS) - Eine neue, reversible Methode zur Korrektur der niedrigen Myopie. Entwicklung, kritischer Vergleich mit RK und PRK, eigene refraktive Ergebnisse und Nebenwirkungen der ersten 25 Eingriffe.  Spektrum Augenheilkd. 1997;  11/6 247-254
  • 26 Ruckhofer  J, Alzner  E, Grabner  G. Intrastromale Corneale Ring Segmente (ICRS, KeraVision Ring). Einjahresergebnisse der ersten 25 Eingriffe.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1998;  213 147-153
  • 27 Seiler  T, Holschbach  A. Central corneal iron deposit after photorefractive keratectomy.  Ger J Ophthalmol. 1993;  2(3) 143-145
  • 28 Steinberg  E B, Wilson  L A, Waring  G O III, Lynn  M J, Coles  W H. Stellate iron lines in the corneal epithelium after radial keratotomy.  Am J Ophthalmol. 1984 Oct 15;  98(4) 416-421
  • 29 Thibos  L N, Wheeler  W, Horner  D. Power Vectors: An application of Fourier analysis to the description and statistical analysis of refractive error.  Optom Vis Sci. 1997;  74 367-375
  • 30 Tran  D B, Zadok  D, Carpenter  M, Korn  T S, Twa  M, Schanzlin  D J. Intraocular pressure measurement in patients with instrastromal corneal ring segments.  J Refract Surg. 1999;  15(4) 441-443
  • 31 Twa  M D, Karpecki  P M, King  B J, Linn  S H, Durrie  D S, Schanzlin  D J. One-Year Results From the Phase III Investigation of the KeraVision Intacs.  J Am Optom Assoc. 1999;  70 515-524
  • 32 Vongthongsri  A, Chuck  R S, Pepose  J S. Corneal iron deposits after laser in situ keratomileusis.  Am J Ophthalmol. 1999;  127(1) 85-86
  • 33 Waring  G O III. Standardized data collection & reporting for refractive surgery.  Refract Corneal Surg. 1992;  8 (suppl) 1-42
    >