Ultraschall Med 2001; 22(1): 32-38
DOI: 10.1055/s-2001-11248
ORIGINALARBEIT
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Simultane transthorakale Echokardiographie und transkranielle Dopplersonographie mit Ultraschallkontrastmittel zum Nachweis eines persistenten Foramen ovale in der Tauchmedizin

J. Kampen1,2 , A. Koch2,3 , N. Struck3 , L. Heine3 , K. Tetzlaff2
  • 1Klinik für Anaesthesiologie und Operative Intensivmedizin, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel
  • 2Abteilung Tauch- und Überdruckmedizin, Schiffahrtmedizinisches Institut der Marine, Kronshagen
  • 3Abteilung Sportmedizin des Sportwissenschaftlichen Institutes, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Vorstellung eines gering invasiven Verfahrens zum Nachweis eines persistenten Foramen ovale (PFO) für das Screening von Tauchkandidaten und zur Tauchunfalluntersuchung. Methodik: Simultane transthorakale Echokardiographie und transkranieller Dopplersonographie der A. cerebri media unter Verwendung eines Ultraschallkontrastmittels. Ergebnisse: In einem nicht-selektionierten Kollektiv von Sport- und Berufstauchern ohne Tauchunfallanamnese wurden PFO-Träger entsprechend der statistischen Erwartung identifiziert. Schlussfolgerungen: Die Methode eignet sich als Alternative zur transösophagealen Echokardiographie für den Nachweis eines PFO bei tauchmedizinischen Fragestellungen.

Simultaneous Transthoracic Echocardiography and Transcranial Doppler Sonography with Ultrasound Contrast Agents for the Detection of a Patent Foramen Ovale in Diving Medicine

Objective: Presentation of a non-invasive method for the identification of a patent foramen ovale (PFO) in screening of diving-candidates or for the investigation of diving accidents. Method: Simultaneous transthoracic echocardiography and transcranial Doppler sonography of the middle cerebral artery using ultrasound contrast media. Results: In an unselected collective of amateur and professional divers a PFO was identified according to statistical prediction. Conclusion: This method can be used in diving medicine for PFO detection as an alternative procedure to transesophageal echocardiography.

Literatur

  • 1 Giuggari M, Lechat P, Garen-Colonne C, Fusciardi J, Viars P. Early detection of patent foramen ovale by two-dimensional contrast echocardiography for prevention of paradoxical air embolism during sitting position.  Anesth Analg. 1988;  67 192-194
  • 2 Weihs W, Schuchlenz H, Harb S, Schwarz G, Fuchs G, Weihs B. Präoperative Diagnostik eines offenen Foramen ovale.  Anaesthesist. 1998;  47 833-837
  • 3 Lechat P, Mas J L, Lascault G. Prevalence of patent foramen ovale in patients with stroke.  N Engl J Med. 1988;  318 1148-1152
  • 4 Ranoux D, Cohen A, Cabanes L, Amarenco B. Patent foramen ovale : Is stroke due to paradoxical gas embolism.  Stroke. 1993;  24 31-34
  • 5 Cujec B, Polasek P, Mayers I, Johnson D. Positive end-exspiratory pressure increases the right-to-left shunt in mechanically ventilated patients with patent foramen ovale.  Ann Intern Med. 1993;  119 887-894
  • 6 Germonpre P, Dendale P, Unger P, Balestra C. Patent foramen ovale and decompression sickness in sports divers.  J Appl Physiol. 1998;  84 1622-1626
  • 7 Ries S, Knauth M, Kern R, Klingmann C, Daffertshofer M, Sartor K, Hennerici M. Arterial gas embolism after decompression: Correlation with right-to-left shunting.  Neurology. 1999;  52 401-404
  • 8 Glen S K, Georgiadis D, Grosset D G, Douglas J DM, Lees K R. Transcranial doppler ultrasound in commercial air divers: a field study including cases with right-to-left-shunting.  Undersea Hyperbaric Med. 1995;  22 129-135
  • 9 Knauth M, Ries S, Pohiman S, Kerby T, Forsting M, Daffertshofer M, Hennerici M, Sartor K. Cohort study of multiple brain lesions in sport divers: role of a patent foramen ovale.  Br Med J. 1997;  314 701-705
  • 10 Turner M. Patent foramen ovale and decompression illness in divers.  Lancet. 1996;  30 1515
  • 11 Wilmshurst P T, Byrne J C, Webb-Peploe M M. Relation between interatrial shunts and decompression sickness in divers.  Lancet. 1989;  20 1302-1305
  • 12 Reul J, Weis J, Jung A, Willmes K, Thron A. Central nervous system lesions and cervical disk herniations in amateur divers.  Lancet. 1995;  345 1403-1405
  • 13 Moon R E, Camporesi E M, Kisslo J A. Patent foramen ovale and decompression sickness in divers.  Lancet. 1989;  325 513-514
  • 14 Schweizerische Gesellschaft für Unterwasser- und H yperbarmedizin. Tauchtauglichkeit Manual, 1. Aufl. Januar 1995 (ISBN 3- 908 229- 02- 2). 
  • 15 Wendling J, Wenzel J, Müller P HJ. Die Doppleruntersuchung in der Risikoabklärung für Gerätetaucher - Stellungnahme der Kommission Tauchtauglichkeit der Gesellschaft für Tauch- und Überdruckmedizin GTÜM.  Caisson. 1999;  2/3 76-83
  • 16 Papadopoulos G, Deppermann K M, Schröder K, Völler H, Kuhly P, Eyrich K. Intraoperative transösophageale versus präoperative transthorakale Kontrast-Echokardiographie.  Anaesthesist. 1994;  43 568-582
  • 17 Klötzsch C, Janßen G, Berlit P. Transesophageal echocardiography and contrast-TCD in the detection of a patent foramen ovale. Experiences with 111 patients.  Neurology. 1994;  44 1603-1606
  • 18 Balestra C, Germonpre P, Marroni A. Intrathoracic pressure changes after Valsalva strain and other maneuvers. Implications for divers with patent foramen ovale.  Undersea Hyperbaric Med. 1998;  25 171-174
  • 19 Schwarze J J, Sander D, Kukla C, Wittich I, Babikian V L, Klingelhofer J. Methodological parameters influence the detection of right-to-left shunts by contrast transcranial Doppler ultrasonography.  Stroke. 1999;  3 1234-1239
  • 20 Fraker T, Harris P J, Behar V S, Kisslo J A. Detection and exclusion of interatrial shunts by two dimensional echocardiography and peripheral venous injection.  Circulation. 1979;  59 379-384
  • 21 Echovist®- 300 Gebrauchsinformation . Schering AG, D-13342 Berlin. 
  • 22 Kaps M, Seidel G. Echokontrastverstärkung in der neurologischen Ultraschalldiagnostik.  Dtsch Ärztebl. 1999;  96 226-230
  • 23 Butler B D, Hills B A. The lung as a filter for microbubbles.  J Appl Physiol. 1979;  47 543-547
  • 24 Hagen P T, Scholz D G, Edwards D E. Incidence and size of patent foramen ovale during the first 10 decades of life: An autopsy study of 965 normal hearts.  Mayo Clin Proc. 1984;  59 17-20
  • 25 Bove A A. Risk of decompression sickness with patent foramen ovale.  Undersea Hyperbaric Med. 1998;  25 175-178
  • 26 Jauss M, Kaps M, Keberle M, Haberbosch W, Dorndorf W A. Comparison of transesophageal echocardiography and transcranial Doppler sonography with contrast medium for detection of patent foramen ovale.  Stroke. 1994;  25 1265-1267
  • 27 Droste D W, Kriete J U, Stypmann J, Castrucci M, Wichter T, Tietje R, Weltermann B, Young P, Ringelstein E B. Contrast transcranial Doppler ultrasound in the detection of right-to-left shunts: comparison of different procedures and different contrast agents.  Stroke. 1999;  3 1827-1832

Dr. med. Jörg  Kampen

Tauch- und Überdruckmedizin (GTÜM)Klinik für Anaesthesiologie und Operative IntensivmedizinChristian-Albrechts-Universität zu Kiel

Schwanenweg 2124 105 Kiel

Phone: Tel.0431/597 2 970

Fax: Fax0431/374 301

Email: E-mail:kampen@anaestesie.uni-kiel.de

    >