Z Orthop Ihre Grenzgeb 2001; 139(5): 393-396
DOI: 10.1055/s-2001-17980
KNIE

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Prospektiv randomisierte Vergleichsstudie frühfunktioneller Ergebnisse zweier Kniegelenksendoprothesensysteme - Rotationsplateau versus fixiertes Polyethyleninlay

A Prospective, Randomized, Comparative Study on the Early Functional Results of total Knee Arthroplasty Systems: Rotating Tibia Component versus Fixed Tibial PE-InlayT.  Grodzki, H.  Haak, R.  Behrendt, H.  Merk, R.  Krauspe
  • Orthopädische Klinik und Poliklinik der Medizinischen Einrichtungen der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf (Klinikdirektor: Univ.-Prof. Dr. med. R. Krauspe)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 April 2004 (online)

Zusammenfassung.

Studienziel: In der Knieendoprothetik werden verschiedene Oberflächenersatzsysteme verwendet. In der vorliegenden Untersuchung wurden ein System mit Pressfit-Femurkondylenersatz und fixiertem PE-Inlay (n = 12) und ein System mit Rotationsplateau der Tibiakomponente (n = 26) hinsichtlich der frühfunktionellen Ergebnisse beider Prothesensysteme gegenübergestellt. Methode: Die Anwendung des jeweiligen Prothesensystems erfolgte randomisiert und die Nachuntersuchung der Patienten nach den Vorgaben des Knee Society Score den Richtlinien für Gonarthrose und Endoprothetik der DGOT entsprechend. Das operative Vorgehen und die Nachbehandlung waren standardisiert. Die Nachuntersuchungen wurden nach 1 Woche, 2 Wochen, 6 Wochen, 3 Monaten, 6 Monaten und nach 1 Jahr durchgeführt. Röntgenkontrollen wurden begleitend durchgeführt. Ergebnisse: Bereits 6 Wochen postoperativ erreichen beide Gruppen eine signifikante Verbesserung des präoperativen Ausgangsscores, wobei die Gruppe mit Rotationsinlay früher höhere Werte aufweist, aber beide Gruppen befinden sich in der sechsten postoperativen Woche annähernd auf einem Score-Niveau. Im Verlauf bis zu einem Jahr steigt der durchschnittliche Score der Patienten mit Rotationsinlay signifikant an, während sich die Werte der Gruppe mit fixierten Inlay konsolidieren und keinen nennenswerten Anstieg zeigen. Die durchgeführten Röntgenkontrollen zeigten sämtlich eine regelrechte Implantatlage. Schlussfolgerung: Durch die Ergebnisse der vorliegenden Studie lässt sich vermuten, dass durch Verwendung eines Rotationsplateaus bei der Implantation einer Kniegelenksendoprothese die Rehabilitationsphase signifikant kurzzeitiger abläuft und bessere funktionelle Ergebnisse erreicht werden können.

Aim: Different systems are used for total knee arthroplasty (TKA). Compared were a press-fit femur condyle replacement system with fixed tibial PE-inlay versus a rotating tibia component system with an emphasis on the early functional results. Method: Patient selection and the use of the Knee Society Score for this randomized and prospective study were based on the directives for TKA of the german Society for Orthopaedic and Trauma Surgery (DGOT). We examined the patients post-operatively after 1 week, 2 weeks, 6 weeks, 3 months, 6 months, and 1 year. Results: After 6 weeks an increase of the total knee score could be seen in both groups. The total knee score of the rotating tibia component increased from 93.96 pre-operatively to 113.57 after 6 weeks, to 139.82 after 3 months, to 154.32 after 6 months, and to 159.65 after one year. The total score with the fixed PE-inlay increased from 79.75 to 111.5 after 6 weeks, to 128.25 after 3 months, to 134.08 after 6 months, and to 130.08 after one year. Conclusion: After 6 weeks the implant with the rotating tibia component showed a lasting higher score as compared to the implant with a fixed PE-inlay component using the same early rehabilitation and mobilization techniques.

Literatur

  • 01 Billotti  J, Klimkiewicz  J, Bednarz  P, Alexander  N, Zimmermann  M C. The clinical results of the PFC knee prosthesis.  J Orthop Rheumatol. 1995;;  8 (3): 140-145
  • 02 Buechel  F F. The Knee.  In: W. N. Scott (ed) The Knee. Mosby, New York; 1994
  • 03 Buechel  F F, Pappas  M J. New Jersey integrated knee replacement system. Rationale and Review of 193 Cases.  Biomed Engineering Corp. Tech Report 1984
  • 04 Buechel  F F, Pappas  M J. New Jersey low contact stress knee replacement system: Ten-year evaluation of meniscal bearings.  Orthop Clin of North Amerika. 1989;;  20 (2): 147-177
  • 05 Buechel  F F, Keblish  P A, Lee  J M, Pappas  M J. Low contact stress meniscal bearing unicompartmental knee replacement: Long-term evaluation of cemented and cementless results.  J Orthop Rheumatol. 1994;;  7 (1): 31-41
  • 06 Chun-Hsiun  H, Yi-Ming  L, Rong-Yuan  S, Jiann-Hong  L. Clinical results of the New Jersey Low Contact Stress knee Arthroplasty with two to five years follow-up.  J Orth Surg ROC. 1991;;  8: 295-303
  • 07 Engelbrecht  E. Die Rotationsprothese des Kniegelenkes. Springer, Berlin, Heidelberg; 1985
  • 08 Ewald  F C. The knee society total knee arthroplasty roentgenographic evaluation and scoring system.  Clin Orthop. 1989;;  248: 9-12
  • 09 Goldberg V et al. Long term and interim results of the total condylar knee arthroplasty for osteoarthritis and rheumatoid arthritis.  Orthop Transactions. 1984;;  11: 443
  • 10 Hamelynck  K J, Reinders  K, Waering  R. Seven years of clinical experience with the low contact stress total knee system in rheumatoid and osteoarthritis: A prospective study.  J Bone Joint Surg. 1993;;  75-B Supp 2
  • 11 Keblish  P A, Schrei  C, Ward  M. Evaluation of 275 low contact stress (LCS) total knee replacement with 28 year follow-up.  Orthop Int Ed 1 No 2 1993
  • 12 Konig  A, Scheidler  M, Rader  C, Haase  M, Eulert  J. Ist die Verwendung des Knee Society Roentgenographic Evaluation and Scoring System zur radiologischen Kontrolle von Knieendoprothesen sinnvoll?.  Z Orthop Ihre Grenzgeb Vol. 1998;;  136 (1): 70-76
  • 13 Lewandowski  P J, Askew  M J, Lin  D F, Hurst  F W, Melby  A. Kinematics of posterior cruciate ligament-retaining and sacrificing mobile bearing total knee arthroplasty. An in vitro comparison of the New Jersey LCS meniscal bearing and rotating platform protheses.  J Arthroplasty. 1997;;  12 (7): 777-784
  • 14 Martin  S D, Mc Manus  J L, Scott  R D, Thornhill  T S. Press-fit condylar total knee arthroplasty. 5- to 9-year follow-up evaluation.  J Arthroplasty. 1997;;  12 (6): 603-614
  • 15 Postak  P D, Steubben  C M, Greenwald   A S. Tibial plateau surface stress in TKA: A factor in clinical failure. Orthop Res Lab, Mt Sinai Med Cent Poster Exhibit AAOS 1993
  • 16 Ranawat  C S, Flynn  W F, Saccler  S, Maynard  M J, Hansraj  K K. Long-term results of the total knee arthoplasty.  Clin Orthop. 1993;;  286: 94-102
  • 17 Shai  P A, Thronhill  T S, Scott  R D. Total knee arthroplasty with the PFC system. Results at a minimum of ten years and survivorship analysis.  J Bone Joint Surg Br. 1998;;  80 (5): 850-858
  • 18 Scott  R D. The incidence and causes of re-operation after press-fit condylar (PFC) total knee arthroplasty.  Orth op Sci. 1997;;  2 (1): 46-52
  • 19 Siebel  T, Poehlmann  D, Geiger  F, Heisel  J. Experimental study of knee stability after arthroplasty with LCS (ACL-sacrificing version) versus a Genesis prosthesis (PCL-retaining version).  J Orthop Rheumatol. 1995;;  8 (1): 26-31
  • 20 Sorells  R B. The rotating plattform mobile bearing TKA. Orthopedics 19 No 9 1996
  • 21 Tooma  G S, Kobs  J K, Thomason  H C 3rd, Kelley  S S. Results of knee arthroplasty using the cementless press-fit condylar prothesis. Based on a preliminary report.  Am J Orthop Vol. 1995;;  24 (11): 831-834
  • 22 Unnanantana  A. Press-fit-condylar total knee replacement: experience in 465 Thai patients.  J Med Assoc Thai. 1997;;  80 (9): 565-569
  • 23 Weissinger  M, Keppel  A, Helmreich  C. Komplikationen nach endoprothetischen Ersatz des Kniegelenks mit einem zementfreien Modell Typ LCS.  Acta Chir Orthop Traumatol Cech. 1993;;  60 (3): 153-157
  • 24 Wright  R J, Lima  J, Scott  R D, Thornhill  T S. Two- to four-year results of posterior cruciate-sparing condylar total knee arthroplasty with an uncemented femoral component.  Clin Orthop Rel Res. 1990;;  260: 80-86

Dr. med. T. Grodzki

St. Elisabeth-Krankenhaus Geilenkirchen
Abteilung für Chirurgie Schwerpunkt Unfallchirurgie

Martin-Heyden-Straße 32

52511 Geilenkirchen

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