Summary
Objective: This paper reports four cases of schwannomas of the brachial plexus operated upon
with good outcome and discusses the CT and MRI findings and the best surgical treatment
of these lesions.
Design: All patients had large schwannomas (more than 4 cm in diameter) presenting as painless
masses in the supraclavear region, explored by CT and MRI. A homogeneous mass, hypo-isointense
in T1- and hyperintense in T2-weighted images, with well-defined margins, is in favor of a schwannoma. The nerve
of origin, external to the tumor mass, may be defined on MRI.
Intervention: All patients have been operated upon using microsurgical technique: enucleation of
the tumor content, piecemal removal of the capsule, identification and preservation
of the neural elements were the main goals of the operation in all cases.
Outcome: Postoperatively, one patient experienced transient deficit of the deltoid muscle
(two weeks). Actually, all four patients are symptom-free with no tumor recurrence,
6 months to 7 years after the operation.
Conclusions: A correct preoperative diagnosis of schwannoma of the brachial plexus may be obtained
by MRI, which shows a rather typical aspect; on the other hand, needle aspiration
histology and open biopsies should be avoided. The microsurgical treatment with preservation
of the neural structures, as for schwannomas of the cranial and spinal nerves, results
in good outcome without recurrences.
Zusammenfassung:
Es werden vier Patienten mit Schwannomen im Bereich des Plexus brachialis vorgestellt.
CT- und MRT-Befunde werden zusammen mit dem chirurgischen Vorgehen besprochen.
Alle Patienten hatten Schwannome mit einem Durchmesser von mehr als 4 cm. Sie wurden
als schmerzlose supraklavikuläre Raumforderungen auffällig. Kernspintomographisch
waren die Tumore gut abgrenzbar und homogen: hypo- bis isointens in der T1-Wichtung
bzw. hyperintens im T2-gewichteten Bild. Zum Teil ließ sich der Nerv, von dem der
Tumor ausging, im MRT identifizieren.
Alle Patienten wurden mikrochirurgisch operiert. Es wurde eine Enukleation des Tumors
mit schrittweiser Entfernung der Kapsel durchgeführt. Die Identifikation und die Erhaltung
der nervalen Strukturen waren das Hauptziel der durchgeführten Eingriffe.
Ein Patient zeigte postoperativ eine vorübergehende Schwäche des Musculus deltoideus
mit vollständiger Rückbildung innerhalb von zwei Wochen. Im Langzeitverlauf (6 Monate
bis 7 Jahre nach dem Eingriff) sind alle Patienten beschwerdefrei.
Dank der spezifischen MRT-Befunde ist es möglich, Schwannome des Plexus brachialis
präoperativ korrekt zu diagnostizieren. Feinnadelbiopsien und offene Biopsien sollten
vermieden werden. Die mikrochirurgische Behandlung mit Erhaltung der Nervenstrukturen
ist in Analogie zu Schwannomen der kranialen und spinalen Nerven Therapie der Wahl.
Sie bietet gute Ergebnisse bei langfristiger Rezidivfreiheit.
Key words:
Supraclavear region - Magnetic resonance imaging - Microsurgery
Schlüsselwörter:
Supraklavikularregion - MRT - Kernspintomogramm - Mikrochirurgie