Zentralblatt für Kinderchirurgie 2002; 11(2): 79-80
DOI: 10.1055/s-2002-30153
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Ist eine routinemäßige postoperative Ultraschallkontrolle des Abdomens nach Appendektomie sinnvoll?

Ultrasonography as a Postoperative Diagnostic Routine Control After AppendectomyH. Lochbühler1 , M. Zenker1 , R. Schulz2
  • 1Kinderchirurgische Klinik und
  • 2Abteilung für Sonographie, Olgahospital, Stuttgart
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 May 2002 (online)

Zusammenfassung

Über den Wert einer routinemäßigen postoperativen Ultraschallkontrolle zum Nachweis von Komplikationen nach Appendektomie liegen bisher keine Untersuchungen vor.
Es wurden bei 121 konsekutiven Patienten zwischen dem 4. und 6. Tag nach Appendektomie eine Ultraschalluntersuchung des Abdomens durchgeführt. Gleichzeitig wurde der klinische Abdominalbefund, die Körpertemperatur, die Leukozytenzahl und das CRP kontrolliert.
Zwei der 121 Patienten entwickelten postoperativ einen perityphlitischen Abszess nach perforierter Appendizitis. Bei beiden Patienten konnte der Abszess sonographisch nachgewiesen werden. Diese beiden Patienten wiesen sowohl eine auffällige Klinik als auch pathologische Laborparameter auf. Bei weiteren 36 Patienten wurden auffällige sonographische Befunde erhoben, die jedoch im weiteren Verlauf keinerlei klinische Relevanz hatten. Eine routinemäßige sonographische Kontrolle nach Appendektomie bei unauffälligem klinischen Verlauf scheint somit nicht sinnvoll.

Abstract

Many controversial data are available concerning preoperative ultrasonography in the diagnosis of appendicitis. Few data exist concerning the use of ultrasonography in the diagnosis of complications after appendectomy.
We evaluated the use of ultrasonography as a routine postoperative diagnostic modality to detect complications. We reviewed the charts of 121 patients who underwent conventional appendectomy. All of these patients had abdominal ultrasonography between 4th and 6th postoperative day in addition to clinical examination, determination of body temperature, white blood cell count and C-reactive protein.
Two of the 121 patients developed an intraabdominal abscess. In both patients the abscess was detected by ultrasonography, but both patients showed clinical signs of abscess formation as well, with an elevated WBC and CRP. In another 36 patients abnormal findings were present on ultrasonography which were irrelevant to the patients condition. A routine postoperative ultrasonographic examination does therefore not seem to be indicated if the clinical course is uneventful.

Literatur

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Priv.-Doz. Dr. H. Lochbühler

Kinderchirurgische Klinik

Olgahospital

Bismarckstraße 8

70176 Stuttgart

Email: h.lochbuehler@olgahospital.de

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