Aktuelle Urol 2002; 33(4): 283-285
DOI: 10.1055/s-2002-32829
Fallbericht
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sekundäres und primäres Siegelringzellkarzinom der Prostata

Secondary and Primary Signet Ring Cell Carcinoma of the ProstateC.  Brunken1 , J.  Blaudszun2 , R.  Tauber1
  • 1Urologische Abteilung, Allgemeines Krankenhaus Barmbek, Hamburg
  • 2Institut für Pathologie, Allgemeines Krankenhaus Barmbek, Hamburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 July 2002 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Siegelringzellkarzinome der Prostata können primär oder metastatisch auftreten. Sie sind selten und können zu differenzialdiagnostischen Schwierigkeiten führen. Wir stellen eine Kasuistik vor, in der eine obstruktive Prostatasymptomatik zur Diagnose eines Siegelringzellkarzinoms des Magens führte. Kasuistik: Bei einem 72-Jährigen wurde zur Behandlung seiner obstruktiven Symptomatik eine TUR-Prostata durchgeführt. Die Histologie des Spanmaterials zeigte eine Infiltration der Prostata durch ein Siegelringzellkarzinom. Die Konstellation der Zellmarker war untypisch für ein primäres Prostatakarzinom. Erst durch die Wiederholung der zuvor unauffälligen Gastroskopie konnte ein kleines Magenkarzinom als Primarius identifiziert werden. Es war eine isolierte Metastasierung in die Prostata erfolgt. Schlussfolgerung: Bei auffälliger Anamnese, PSA-negativer Immunhistochemie oder dem Fehlen von Adenokarzinomanteilen in der Prostata muss von einer Metastase ausgegangen werden. Die intensive Suche nach dem Primärherd ist erforderlich.

Abstract

Introduction: Signet cell carcinoma of the prostate may be of primary or secondary origin. It is rare and can cause diagnostic challenges. We present a case in which obstructive prostate symptoms led to the diagnosis of gastric cancer. Case report: A 72-year-old received transurethral prostate resection for the treatment of his obstructive symptoms. Histology of the specimen showed infiltration of the prostate tissue by a signet cell carcinoma. The constellation of the cell marker was untypical for primary prostate cancer. Only repeated gastroscopy could identify stomach cancer as the primary tumour site. The prostate was the only localisation of tumour spread. Conclusion: In patients with a conspicious case history, PSA-negative immune histology or absence of adenocarcinoma fragments in the tumour tissue, metastasis is the probable diagnosis. In this case, extensive search for the primary tumour is necessary.

Literatur

  • 1 Guerin D, Hasan N, Keen C E. Signet ring cell differentiation in adenocarcinoma of the prostate: a study of five cases.  Histopathol. 1993;  22 367-371
  • 2 Giltmam L I. Signet ring adenocarcinoma of the prostate.  J Urol. 1981;  126 134-135
  • 3 Remmele W, Weber A, Harding P. Primary signet ring cell carcinoma of the prostate.  Hum Pathol. 1988;  19 478-480
  • 4 Ro J Y, El Naggar A, Ayala A G, Mody D R, Ordonez N G. Signet ring cell carcinoma of the Prostate. Electron-microscopic and immunhistochemical studies of eight cases.  Am J Surg Pathol. 1988;  12 453-460
  • 5 Hejka A G, England D M. Signet ring cell carcinoma of the prostate. Immunhistochemical and ultrastructural study of a case.  Urology. 1989;  34 155-158
  • 6 Ben-Izhak O, Lichtig C. Signet-ring cell carcinoma of the prostate mimicking primary gastric carcinoma.  J Clin Pathol. 1992;  45 452-454
  • 7 Imamura Y, Suzuki M, Nakajima K I, Murata H. Gastric signet ring cell adenocarcinoma metastatic to the iris.  Am J Ophtamol. 2001;  131 379-381
  • 8 Briest S, Horn L C, Haupt R, Schneider J P, Schneider U, Hockel M. Metastasizing signet ring cell carcinoma of the stomach - mimicking bilateral inflammatory breast cancer.  Gynecol Oncol. 1999;  74 491-494
  • 9 Saba N F, Hoenig D M, Cohen S I. Metastatic signet-ring cell adenocarcinoma to the urinary bladder.  Acta Oncological. 1997;  36 219-220
  • 10 Essa K, Perues S, Shah L M, Soomro W. Signet cell gastric carcinoma presenting as multiple large skin nodules.  Australas J Dermatol. 2001;  42 219-220
  • 11 Zein T A, Huben R, Lanc W, Pontes E, Englander L S. Secondary tumors of the prostate.  J Urol. 1985;  133 615-616
  • 12 Johnson D E, Chalbaud R, Ayala A G. Secondary tumors of the prostate.  J Urol. 1974;  112 507-508
  • 13 Lugering N, Menzel J, Westermann G, Domschke W. Siegelringzellkarzinom des Magens - ein Fall von diagnostischem Dilemma.  Z Gastroenterol. 2000;  38 177-180

Dr. C. Brunken

Allgemeines Krankenhaus Barmbek, Urologische Abteilung

Rübenkamp 148

22291 Hamburg

Phone: 040-6385 3443

    >