Z Orthop Ihre Grenzgeb 2003; 141(1): 54-58
DOI: 10.1055/s-2003-37295
Kinderorthopädie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Behandlung der Fußdeformität bei Duchenne-Muskeldystrophie

Treatment of Foot Deformities in Patients with Duchenne Muscular DystrophyA.  Roposch1 , D.  M.  Scher2 , S.  Mubarak2 , R.  Kotz1
  • 1Universitätsklinik für Orthopädie Wien
  • 2Children's Hospital and Health Center, San Diego, USA
Untersuchung durchgeführt an Universitätsklinik für Orthopädie Wien und Children's Hospital and Health Center, San Diego, USA
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 February 2003 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: In der Behandlung der Fußfehlstellung bei Duchenne-Muskeldystrophie (DMD) kommen konservative und operative Konzepte zur Anwendung. Ziel dieser Untersuchung war, die Effektivität konservativer und operativer Behandlungsmaßnahmen zu evaluieren. Methode: Die Unterlagen von 91 Knaben mit DMD wurden retrospektiv ausgewertet. Die Patienten wurden in drei Gruppen unterteilt: Patienten ohne jegliche operative Therapie im gesamten Verlauf der Erkrankung (Gruppe 1), Patienten mit operativen Eingriffen zur Behandlung der Fußfehlstellung (Gruppe 2) und Patienten mit operativen Eingriffen zur Verlängerung der Gehfähigkeit und Fußkorrektur (Gruppe 3). Ergebnisse: Rein konservative Maßnahmen konnten die Entwicklung schwerer Fußfehlstellungen nicht aufhalten. Durch die operative Korrektur mit Musculus tibialis posticus-Transfer konnte eine plantigrade Fußform erzielt und im mittleren Nachuntersuchungsintervall von 8,5 Jahren in 94 % beibehalten werden. Operierte Patienten verloren ihre Gehfähigkeit durchschnittlich mit 11,2 Jahren, nicht operierte mit 10,3 (p < 0,05). Schlussfolgerung: Fußfehlstellungen bei DMD sollen früh und operativ behandelt werden, da konservative Maßnahmen die Progredienz nicht aufhalten können. Durch den Posticus-Transfer bleibt langfristig ein plantigrader Fuß bestehen. Eingriffe zur Verlängerung der Gehfähigkeit sind früh durchzuführen. Muskelkraft und Motivation, weiterhin zu gehen, sind von wesentlicher Bedeutung.

Abstract

Aim: There are different approaches to treat foot deformities in Duchenne muscular dystrophy. Some authors recommend conservative, others only surgical means. The purpose of this study was to compare the outcome of both non-surgical and surgical treatment. Method: The records of 91 boys with DMD were retrospectively evaluated. The three treatment groups studied included group 1, those who had no surgery, group 2, those who had surgery to correct foot position, and group 3, those who had surgery to maintain ambulation and correct foot position. Results: Although conservative treatment of the feet in group 1 was carried out, severe equinovarus deformities developed. Surgery for the foot deformity including posterior tibial transfer was successful in 94 % at mean 8.5 years post-operative follow-up. The mean age of cessation of ambulation for those who had surgery to maintain ambulation was 11.2 years versus 10.3 years of those who did not have surgery (p < 0.05). Conclusion: In patients with DMD, lower extremity surgery including posterior tibial tendon transfer can successfully correct and maintain foot position, as well as prolong ambulation. Early surgical treatment is required since conservative means can not prevent progression to severe equinovarus deformities.

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Andreas RoposchMD 

Division of Orthopedics, The Hospital for Sick Children

555 University Avenue

Toronto, ON

Canada M5G 1H4

Phone: + 416-813-1500

Fax: + 416-813-6414

Email: andreas.roposch@utoronto.ca

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