Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2003; 38(9): 583-586
DOI: 10.1055/s-2003-41854
Übersicht
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

„Pre-warming” - Einführung in ein Verfahren zur Vermeidung der perioperativen Hypothermie

“Pre-warming” - How can Perioperative Hypothermia be Avoided?L.  Heuer1
  • 1Institut für Anaesthesiologie Klinikum Osnabrück (Chefarzt PD Dr. D. Blumenberg)
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 September 2003 (online)

Zusammenfassung

Perioperative Hypothermie ist ein seit langem bekanntes Problem während Intubationsnarkose und rückenmarksnaher Anästhesieverfahren. Seit einigen Jahren stehen effektive Therapiemöglichkeiten in Form von konvektiven Wärmesystemen und Infusionswärmern zur Verfügung. Werden diese aber erst intraoperativ eingesetzt, führt man nur eine symptomatische Therapie durch. Pathophysiologisch liegt v. a. dem initialen Abfall der Körperkerntemperatur nach Beginn des jeweiligen Anästhesieverfahrens eine Umverteilung (Redistribution) von Wärmeenergie zu Grunde. Camus [15] und Sessler [16] haben auf dieser Basis das Verfahren des „pre-warming” eingeführt. Dem Patienten wird hierbei schon vor Einleitung der Narkose konvektiv Wärmeenergie zugeführt. Der Abfall der Kerntemperatur durch Redistribution kann hierdurch minimiert werden. „Pre-warming” ist ein einfaches, effektives und kostengünstiges Verfahren zur Vermeidung perioperativer Hypothermien. Die vorliegende Arbeit gibt einen kurzen Überblick über die Pathophysiologie der perioperativen Hypothermie. Es werden die bislang vorliegenden publizierten klinischen Erfahrungen diskutiert und Anregungen für den praktischen Einsatz gegeben.

Abstract

Perioperative hypothermia is a well known problem in general and neuroaxial anaesthesia. Some years ago effective therapeutic means as e. g. forced air systems and infusion heaters were introduced into clinical routine. If these systems are used intraoperatively only, hypothermia is solely treated symptomatically. Pathophysiologic cause of perioperative hypothermia mainly is an initial drop of core-temperature due to redistribution of heat-energy. On this basis Camus [15] and Sessler [16] introduced pre-warming. Patients are warmed with forced-air systems prior to induction of anaesthesia. Thus the drop in core-temperature caused by redistribution is minimized. Pre-warming is a simple, effective and cheap way to reduce perioperative hypothermia. This article gives a short overview on pathophysiology of perioperative hypothermia. Published clinical experiences are discussed and practical guidelines for everyday-use given.

Literatur

  • 1 Schoser G, Messmer M. Perioperative Hypothermie.  Anaesthesist. 1999;  48 931-943
  • 2 Morris R H. Operating room temperature and the anesthetized paralyzed patient.  Arch Surg. 1971;  102 95-97
  • 3 Sessler D I, Olofson C I, Rubinstein E H. The thermoregulatory threshold in humans during nitrous oxide fentanyl anesthesia.  Anesthesiology. 1988;  69 357-364
  • 4 Sessler D I, Olofson C I, Rubinstein E H, Beebe J J. The thermoregulatory threshold in humans during halothane anesthesia.  Anesthesiology. 1988;  68 836-842
  • 5 Leslie K, Sessler D I, Bjorksten A R, Ozaki M, Matsukawa T, Schröder M, Lin S. Propofol causes a dose-dependent decrease in the thermoregulatory threshold for vasoconstriction but has little effect on sweating.  Anesthesiology. 1994;  81 353-360
  • 6 Gregory J S. Incidence and timing of hypothermia in trauma patients undergoing operations.  J Trauma. 1991;  31 795-800
  • 7 Sessler D I, Sessler A M, Hudson S, Moayeri A. Heat loss during surgical skin preparation.  Anesthesiology. 1993;  78 1055-1064
  • 8 Bernabei A F, Levison M A, Bender J S. The effect of hypothermia and injury severity on blood loss during trauma laparatomy.  J Trauma. 1992;  33 835-839
  • 9 Frank S M, Fleisher L A, Breslow M J, Higgins M S, Olson K F, Myers T P, Beattie C. Postoperative ventricular tachycardia occursmore frequently in mildly hypothermic patients: A prospective randomized trial.  Anesthesiology. 1995;  83 A79
  • 10 Frank S M, Beattie C, Christopherson R, Norris E J, Perler B A, Williams G M, Gottlieb S O. Unintentional hypothermia is associated with post-operative myocardial ischemia.  Anesthesiology. 1993;  78 468-476
  • 11 Rohrer M U, Natale A M. Effect of hypothermia on the coagulation cascade.  Critical Care Med. 1992;  20 1402-1405
  • 12 Kurz A, Sessler D I, Lenhardt R, Narzt E, Kröll W, Polak G, Lackner F. Perioperative hypothermia increases the incidence of surgical wound infections and prolongs duration of hospitalisation.  Anesthesiology. 1995;  83 A227
  • 13 Weyland A, Braun U, Kettler D (Hrsg.) Perioperative Hypothermie. Probleme, Prävention und Therapie. Beiträge zu einem internationalen Symposium. A Ebelsbach: Aktiv Druck und Verlag GmbH 1997
  • 14 Sessler D I, Olofson C I, Rubinstein E H. The thermoregulatory threshold in humans during nitrous oxide fentanyl anesthesia.  Anesthesiology. 1988;  69 357-364
  • 15 Camus Y, Delva E, Lienhart A. Preoperative skin-surface warming reduces intraoperative hypothermia.  Br J Anaesth. 1993;  70 37
  • 16 Sessler D I. Preoperative treatments that minimize intraoperative hypothermia.  Critical Care International. 1994;  1 1
  • 17 Matsukawa T, Sessler D, Schroeder M, Merrifield B. Optimal duration and temperature of pre-warming. Anesth.  Analg.. 1995;  80 S305
  • 18 Sessler D, Schroeder M, Merrifield B, Matsukawa T. The optimal duration and temperature of prewarming.  Anesthesiology. 1995;  82 674-681
  • 19 Heuer L, Blumenberg D. Pre-warming - About its use in clinical routine.  Acta Anesth Scand. 1998;  112 258
  • 20 Bock M, Muller J, Bach A. Effects of preinduction and intraoperative warming during major laparotomy.  Br J Anaesth. 1998;  80 159-163
  • 21 Melling A C, Ali B, Scott E M, Leaper D J. Effects of preoperative warming on the incidence of wound infection after clean surgery: A randomised controlled trial.  Lancet. 2001;  358 876-880
  • 22 Horn E P, Schroeder F, Gottschalk A, Sessler D I, Hiltmeyer N, Standl T, Schulte am Esch J. Active warming during cesarean delivery.  Anesth Analg. 2002;  94 409-414
  • 23 Hynson J M, Sessler D, Moayeri A, McGuire J, Schroeder M. The effects of preinduction warming on temperature and blood pressure during propofol/nitrous oxide anesthesia.  Anesthesiology. 1993;  79 219-228

Dr. med. Lars Heuer

Institut für Anaesthesiologie Klinikum Osnabrück

Am Finkenhügel 1

49028 Osnabrück

Email: heuerlars@aol.com

    >