Rofo 2003; 175(9): 1239-1243
DOI: 10.1055/s-2003-41929
Abdomen
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kontrastmittel-gestützte 3D-MR-Angiographie des arteriellen und portalvenösen Gefäßsystems der Leber mit unterschiedlicher KM-Konzentration

Contrast-Enhanced MR Angiography of the Arterial and Portovenous System of the Liver with Varying Concentrations of Contrast MediumR.  Vosshenrich1 , B.  Engeroff1 , S.  Obenauer1 , E.  Grabbe1
  • 1Abteilung Diagnostische Radiologie, Klinikum der Georg-August-Universität Göttingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 September 2003 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Die vorliegende Studie soll den Stellenwert eines höher konzentrierten Kontrastmittels (KM) für die 3D-MR-Angiographie (MRA) der arteriellen und portalvenösen Lebergefäße evaluieren. Methoden: Die Durchführung der Untersuchungen erfolgte an einem Magnetom Symphony/Quantum mit einer Feldstärke von 1,5 T und einer Gradientenstärke von 30 mT/m unter Verwendung einer Körper-Array-Spule. Zur Anwendung kam eine 3D-FLASH-Sequenz (TR/TE/FA 3,88 ms/1,44 ms/25 °). Untersucht wurde das arterielle und portalvenöse Gefäßsystem der Leber nach Bestimmung der Kreislaufzeit. Insgesamt wurden 50 Patienten in die Studie eingeschlossen. 25 Patienten (Gruppe 1) erhielten 0,2 mmol Gd-DTPA/kg KG intravenös maschinell injiziert, die anderen 25 Patienten (Gruppe 2) 0,1 mmol Gadobutrol/kg KG. Es erfolgten Messungen des Signal- und Kontrast-Rausch-Verhältnisses (SNR und CNR) in den abgebildeten Gefäßabschnitten. Die Bildqualität (Score 1 - 5) wurde von drei Radiologen im Konsens bewertet. Ergebnisse: In den arteriellen Gefäßregionen wurde das höchste SNR in Gruppe 1 gemessen. Die Unterschiede für das SNR waren zwischen den beiden Gruppen in der Aorta abdominalis, dem Truncus coeliacus und der A. hepatica com. statistisch nicht signifikant. Gleiche Resultate ergaben sich für das CNR. Auch die Messungen in der V. porta, V. lienalis und V. mes. sup. zeigten für das SNR keine statistisch signifikanten Differenzen zwischen beiden. In allen Fällen konnte eine gute Bildqualität erzielt werden. Schlussfolgerung: Für die KM-gestützte 3D-MRA der Leberarterien und der Pfortader ist Gadobutrol als höher konzentriertes KM in halber Dosierung im Vergleich mit Gd-DTPA geeignet.

Abstract

Purpose: To evaluate the diagnostic value of a higher concentrated contrast medium (gadobutrol) for contrast-enhanced MRA of the hepatic arteries and portovenous system. Materials and Methods: The examinations were performed on a 1.5-Tesla whole body imaging system (Magnetom Symphony Quantum, Siemens) with a 30-mTesla/m gradient field strength using a phased-array body coil. A 3D FLASH sequence (TR/TE/FA 3.88 ms/1.44 ms/25³) was used imaging the hepatic arteries and portovenous system after determination of the circulation time. The study included 50 patients, with 25 patients (group 1) injected with 0.2 mmol Gd-GTPA/kg body weight and 25 patients (group 2) injected with 0.1 mmol gadobutrol/kg body weight. The signal-to-noise ratio (SNR) and the contrast-to-noise ratio (CNR) were calculated for both groups. The image quality was graded by three radiologists on a 5-point scale. Results: The highest SNR was measured in group 1, with no statistically significant differences of the SNR in the abdominal aortal, coeliac trunk and common hepatic artery. CNR was also similar in both groups. Likewise, portal, superior mesenteric and splenic veins showed no statistically significant differences. All cases were found to have a good image quality. Conclusion: For MRA of the hepatic arteries and the portal veins, the higher concentrated Gd-DTPA contrast medium gadobutrol can be used at half the dosage recommended for the standard Gd-DTPA contrast medium.

Literatur

  • 1 Glockner J F. Three-dimensional Gadolinium-enhanced MR angiography: applications for abdominal imaging.  RadioGraphics. 2001;  21 357-370
  • 2 Vosshenrich R, Fischer U. Contrast-enhanced MR angiography of abdominal vessels: Is there still a role for angiography?.  Eur Radiol. 2002;  12 218-230
  • 3 Debatin J F, Zahner B, Meyenberger C. Cine-PC MR quantification of azygos blood flow in volunteers and patients with portal hypertension before and after TIPS.  Hepatology. 1996;  24 1109-1115
  • 4 Gaa J, Wendel K, Tesdal I K, Meier-Willersen H J, Lehmann K J, Bohm C, Mockel R, Richter A, Trede M, Georgi M. Kombinierter Einsatz von MRT, MRCP und kontrastverstärkter 2-Phasen 3D-MRA in der Diagnostik von Pankreastumoren: Erste klinische Ergebnisse.  Fortschr Röntgenstr. 1999;  170 528-533
  • 5 Stafford-Johnson D B, Hamilton B H, Dong Q, Cho K J, Turcotte J G, Fontana R J, Prince M R. Vascular complications of liver transplantation: evaluation with gadolinium-enhanced MR angiography.  Radiology. 1998;  207 153-160
  • 6 Runge V A. Safety of approved MR contrast media for intravenous injection.  J Magn Reson Imaging. 2000;  12 205-213
  • 7 Hany T, McKinnon G, Leung G, Pfammatter T, Debatin J F. Optimization of contrast timing for breath-hold three-dimensional MR angiography.  J Magn Reson Imaging. 1997;  7 551-556
  • 8 Lee V, Rofsky N, Krinsky G, Sternernan D, Weinreb J. Single-dose breath-hold gadolinium-enhanced three-dimensional MR angiography of the renal arteries.  Radiology. 1999;  211 69-78
  • 9 Vogler H, Platzek J, Schuhmann-Giampieri G, Frenzel T, Weinmann H J, Radüchel B, Press W R. Pre-clinical evaluation of gadobutrol: a new, neutral, extracellular contrast agent for magnetic resonance imaging.  Eur J Radiol. 1995;  21 1-10
  • 10 Tombach B, Heindel W. Value of 1.0-M gadolinium chelates: review of preclinical and clinical data on gadobutrol.  Eur Radiol. 2002;  12 1550-1556
  • 11 Winterer J T, Strey C, Wolffram C, Paul G, Einert A, Altehoefer C, Uhrmeister P, Kirste G, Laubenberger J. Präoperative Untersuchung potenzieller Nierenlebendspender: Wertigkeit der gadolinium-verstärkten 3D-MR-Angiographie im Vergleich mit der DSA und Urographie.  Fortschr Röntgenstr. 2000;  172 449-457
  • 12 Kirchin M A, Pirovano G P, Spinazzi A. Gadobenate dimeglumine (Gd-BOPTA). An overview.  Invest Radiol. 1998;  33 798-809
  • 13 Wang Y X, Hussain S M, Krestin G P. Superparamagnetic iron oxide contrast agents: physicochemical characteristics and applications in MR imaging.  Eur Radiol. 2001;  11 2319-2331
  • 14 Tombach B, Reimer P, Prümer B, Allkemper T, Bremer C, Mühler A, Heindel W. Does a higher concentration of gadolinium chelates improve first-pass cardial signal changes?.  J Magnet Reson Imaging. 1999;  10 806-812
  • 15 Benner T, Reimer P, Erb G, Schuierer G, Heiland S, Fischer C, Geens V, Sartor K , Forsting M. Cerebral MR perfusion imaging: first clinical application of a 1 M gadolinium chelate (Gadovist 1.0) in a double- blinded randomized dose-finding study.  J Magn Reson Imaging. 2000;  12 371-380
  • 16 Goyen M, Lauenstein T C, Herborn C U, Debatin J F, Bosk S, Ruehm S G. 0.5 M Gd chelate (Magnevist) versus 1.0 M Gd chelate (Gadovist): dose-independent effect on image quality of pelvic three-dimensional MR angiography.  J Magn Reson Imaging. 2001;  14 602-607

Prof. Dr. Rolf Vosshenrich

Abt. Diagnostische Radiologie, Klinikum der Georg-August-Universität

Robert-Koch-Straße 40

37075 Göttingen

Phone: + 49-551-398965

Fax: + 49-551-399606

Email: vosshenrich@t-online.de

    >