Zentralbl Gynakol 2003; 125(7/08): 276-280
DOI: 10.1055/s-2003-42282
Paper

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Stellenwert der Gestagene in der Behandlung endometriosebedingter Beschwerden - eine Übersicht

The Ranking of the Gestagens in the Treatment of Pain Caused by Endometriosis - An Overview K.-W. Schweppe1
  • 1Frauenklinik, Ammerland Klinik GmbH, Akad. Lehrkrankenhaus der Univ. Göttingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 September 2003 (online)

Zusammenfassung

Gestagene werden in niedriger Dosierung zur Behandlung endometriosebedingter Beschwerden seit Jahrzehnten angewendet. Wegen der nur unvollständigen Regression der Endometrioseherde, der hohen Rezidivraten und - je nach Substanz und Dosierung - auch wegen unerwünschter Nebenwirkungen hat sich in den letzten zehn Jahren das neue Therapieprinzip der reversiblen medikamentösen Kastration durch GnRH- Agonisten zur prä- und postoperativen Endometriosetherapie durchgesetzt. Jetzt vorliegende Langzeitstudien zeigen jedoch, dass auch diese Therapie hohe Rezidivraten hat und eine Endometriose als chronischer Krankheitsprozess medikamentös nicht heilbar ist. Dadurch gewinnen nebenwirkungsarme Gestagenbehandlungen, die rezidivierend oder über längere Zeiträume einsetzbar und auch preiswert sind neue Bedeutung.

Abstract

Progestins are used for the treatment of endometriosis and endometriosis related complains in low dosages since more than four decades. Progestins induce incomplete regression of endometriotic implants only, they have a high recurrence rate, and they cause side effects - depending of the type of progestin and doses used - therefore GnRH-Agonist induced reversible ovarian suppression has become the standard in medical therapy for endometriosis prior and after surgery during the last ten years. New follow up studies have demonstrated the this new therapeutic principle is associated with relevant recurrence rates also and we have learned, that endometriosis is a chronic disease. For this background a medical therapy, which has low subjective and objective side effects, which can be used repeatedly or over a long time period, and which is cost effective becomes more important. This means that the place of progestins in the treatment of endometriosis has to be defined again and prospective randomised studies with the different substances are necessary.

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Prof. Dr. med. Karl-Werner Schweppe

Direktor der Frauenklinik Ammerland

Ammerland Klinik GmbH

Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität Göttingen

Lange Straße 38

26655 Westerstede

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