Rofo 2005; 177(6): 828-834
DOI: 10.1055/s-2005-858198
Muskuloskelettales System

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Vergleichende computertomographische und kernspintomographische Beurteilung von Wirbelsäulenverletzungen der BWS und LWS anhand der Magerl-Klassifikation

Comparison of Spine Injuries by Means of CT and MRI According to the Classification of MagerlJ. Grünhagen1 , H.-J Egbers2 , M. Heller1 , M. Reuter1, 3
  • 1Klinik für Diagnostische Radiologie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel
  • 2Klinik für Unfallchirurgie (Traumatologie), Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel
  • 3Institut für Radiologie und Interventionelle Therapie, Vivantes Klinikum Berlin-Neukölln
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 May 2005 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Analyse der Übereinstimmung von computertomographischer und kernspintomographischer Einteilung von Wirbelsäulenverletzungen anhand der Magerl-Klassifikation. Material und Methoden: 46 Wirbelkörperverletzungen von n = 39 Patienten wurden anhand von CT- sowie MRT-Aufnahmen ausgewertet. Nach Einteilung der Befunde in die Magerl-Klassifikation erfolgte ein Vergleich der Ergebnisse. Ergebnisse: Die meisten Frakturen wurden als Impaktionsbrüche (A1) oder Berstungsbrüche (A3) bewertet. Nur 5 von 46 Verletzungen erhielten eine unterschiedliche Einteilung in die Magerl-Klassifikation (r = 0,9). Die MRT diagnostizierte mehr knöcherne Verletzungen als die CT (n. s., p > 0,05) und zeigte bei n = 5 Patienten Rupturen der Längsbänder. Schlussfolgerung: Die Einteilung der knöchernen Verletzungen anhand der Magerl-Klassifikation ergibt eine hohe Übereinstimmung zwischen der CT und der MRT und damit auch eine vergleichbare Stabilitätsbeurteilung. Die MRT ist bei der Beurteilung ligamentärer Verletzungen überlegen.

Abstract

Purpose: A feasibility study of the classification of spine injuries by CT and MRI data according to the classification of Magerl for spine injuries. Material and Methods: In 39 patients, 46 injured vertebrae were evaluated by means of CT and MRI. A single-slice helical CT (Somatom Plus S, Siemens, Erlangen, Germany) was used with a collimation and feed of 2 mm and 3 mm, respectively. Sagittal reformations were reconstructed from these data sets. MR imaging was performed with 1.5T and 1.0T machines (Magnetom Vision and Magnetom Impact, Siemens). Transverse and sagittal T1-w SE- images as well as sagittal T2-w TSE- and STIR-images were generated. Each fractured vertebra was independently categorized two times according to the classification of Magerl on the basis of CT- and MRI-images. The CT- and MRI-classifications were subsequently compared. Results: Most fractures were classified as impaction fractures (A1) or burst fractures (A3). Only 5/46 injuries of vertebrae were not given the same classification by means of CT and MRI (r = 0.9). MRI showed more bony lesions than CT (n. s., p > 0.05) and was able to evaluate ruptures of the longitudinal ligaments in 5 patients. Conclusion: Classification of spine injuries according to the Magerl-classification showed a significant agreement between CT and MRI and therefore a comparable evaluation of stability. MRI was superior in delineating ligamental lesions.

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Prof. Dr. M. Reuter

Institut für Radiologie und Interventionelle Therapie, Vivantes Klinikum Neukölln

Rudower Str. 48

12351 Berlin

Phone: ++ 49/30/60 04-20 70/1

Fax: ++ 49/30/60 04-32 71

Email: michael.reuter@vivantes.de

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