Eur J Pediatr Surg 2006; 16(5): 343-347
DOI: 10.1055/s-2006-924636
Original Article

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart, New York · Masson Editeur Paris

Experimental Studies of Lateral Stress to Transverse Fractured Femora Treated with External Fixation

G. Benz1 , H. Höpfner1 , M. Göppl1 , D. Kallieris2
  • 1Division of Pediatric Surgery, Department of Surgery, University of Heidelberg, Germany
  • 2Clinical Biomechanics at the Institute of Forensic Medicine, University of Heidelberg, Germany
Further Information

Publication History

Received: July 30, 2005

Accepted after Revision: August 10, 2005

Publication Date:
06 December 2006 (online)

Abstract

As part of a postmortem research project 9 beagle femora were dynamically tested by means of three-point bending. The test device was a spring driven impactor with an impact velocity of 3 m/s. Maximum bending force, deflection and force-deflection history were documented. After the impact transverse fractures were observed in 6 specimens, while another 3 specimens showed short oblique fractures. The fractured femora were treated realistically with external fixation (triax monotube) and again loaded on the impactor. After this treatment of the specimens and dynamic loading comminuted fractures occurred. In 7 cases all 4 pins were distorted. While there was only a small difference between the mean bending force of 751.01 N before and 729.54 N after treatment, a significant difference in terms of deflection and bending stiffness showed with p = 0.0039 for both parameters. This experimental result means that in cases of transverse fractures caused by ventral force only 9.6 % of the initial bending stiffness is obtained after stabilization with external fixation. Considering the fact that the use of external fixation protracts the time to bone consolidation of transverse fractures, this method cannot be designed as the therapy of choice.

Résumé

9 fémurs de beagle étaient testés dynamiquement au moyen d'un impact latéral. Le test était réalisé à l'aide d'un impacteur avec une vélocité d'impact de 3 mètres/seconde. La force de flexion et la déflection étaient documentées. Après l'impact dans 6 cas, des fractures transverses étaient observées, 3 autres cas montraient une fracture oblique courte. La fracture fémorale était traitée avec une fixation externe et de nouveau mise dans l'impacteur. Après ce traitement, les fractures comminutives survenaient. Dans 7 cas, 4 broches étaient tordues. Alors qu'il y avait seulement une petite différence entre la force de 751,01 N avant et 729,54 N après traitement, une différence significative en terme de déflexion et de flexion apparaissait avec un p = 0,0039 pour les deux paramètres. Ce résultat expérimental suggère que dans les cas de fracture transverse causée par une force latérale, seulement 9,6 % de la rigidité initiale, sont obtenus après stabilisation par un fixateur externe. En considérant le fait que l'utilisation de la fixation externe prolonge la consolidation osseuse des fractures transverses, cette méthode ne peut pas être le traitement choisi.

Resumen

Dentro de un estudio de investigación postmortem se pusieron a prueba dinámicamente 9 fémures de perro Beagle mediante flexión lateral a 3 puntos. El aparato de prueba fue un percutor de muelle con una velocidad de impacto de 3 m/s. Se documentaron la fuerza máxima de torsión, de flexión y la historia fuerza-deflexión. Tras el impacto, se observaron fracturas transversas en 6 especímenes y en otros 3 fracturas oblicuas cortas. Los fémures fracturados se trataron con fijación externa (monotubo triax) y se colocaron de nuevo en el percutor. Tras dicho tratamiento y nueva percusión se produjeron fracturas conminutas. En 7 casos los 4 clavos estaba distorsionados. Solamente hubo una pequeña diferencia entre la fuerza media de flexión de 751,01 N antes y 729,54 N tras el tratamiento pero hubo una diferencia significativa en términos de rigidez de torsión y de flexión con una p de 0,0039 para ambos parámetros. Este resultado experimental significa que en caso de fracturas transversas causadas por fuerza lateral sólo el 9,6 % de la rigidez de flexión inicial se obtiene tras la estabilización externa. Considerando el hecho de que la fijación externa prolonga la consolidación de hueso de las fracturas transversas este método no puede ser considerado como el tratamiento de elección.

Zusammenfassung

Im Rahmen einer postmortalen Untersuchung wurden 9 Femora von Beagle-Hunden einer dynamischen Dreipunktbiegung unterzogen. Als Testgerät zur Expansion diente ein federbetriebenes Stoßgerät, dabei betrug die Aufprallgeschwindigkeit 3 m/s. Gemessen und als elektronische Daten registriert wurden die maximale Biegekraft und die Durchbiegung, aus diesen Parametern wurde die Steigung der Kraft-Weg-Kurve ermittelt. Bei 6 Proben kam es zu Querfrakturen, in 3 weiteren Fällen zu kurzen Schrägbrüchen. Die frakturierten Testproben wurden realitätsgetreu mit dem externen Fixateur (Triax monotube) versorgt und erneut dynamisch belastet. Nach der Versorgung und erneuten Impaktierung kam es mehrheitlich zu Trümmerbrüchen. In 7 Fällen fand sich eine Verformung aller 4 Pins. Während die mittlere Biegekraft vor und nach Versorgung mit 751,05 N versus 729,54 N nur wenig differierte, kam es sowohl bei der Durchbiegung als auch bei der Biegesteifigkeit zu höchst signifikanten Unterschieden mit jeweils p = 0,0039 für beide Messparameter. Daraus ergibt sich aus experimenteller Sicht, dass bei Einsatz des Fixateurs bei Querfrakturen nach ventralen in vivo-ähnlicher Krafteinwirkung die Biegesteifigkeit auf 9,6 % des Ausgangswertes abfällt. Vor dem Hintergrund verzögerter Konsolidierung von Querfrakturen mit dem Fixateur externe kann diese Methode nicht als Therapie der Wahl bezeichnet werden.

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Prof. Dr. Gert Benz

Kinderchirurgische Abteilung
Chirurgische Universitätsklinik

Im Neuenheimer Feld 110

69120 Heidelberg

Germany

Email: gert_benz@med.uni-heidelberg.de

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