Radiologie up2date 2006; 6(4): 339-352
DOI: 10.1055/s-2006-944944
Kopf-/Hals-Radiologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Schädelbasistumoren und ihre Differenzialdiagnose

Differential Diagnosis of Skull Base TumorsB.  Kress1 , S.  Hähnel1 , K.  Sartor1
  • 1Abteilung Neuroradiologie, Universität Heidelberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 November 2006 (online)

Zusammenfassung

Die Schädelbasis weist zahlreiche Durchbrechungen (Foramina, Fissuren) auf. Aggressiv wachsende Schädelbasistumoren neigen deshalb dazu, intra- wie extrakraniell zu wachsen. In der Ausbreitungsdiagnostik solcher Tumoren, die starken Einfluss auf die Behandlung hat, ist die Magnetresonanztomographie (MRT) wegen ihres hohen Weichteilkontrasts der Computertomographie (CT) überlegen. Zur Beurteilung des Knochens eignet sich jedoch die CT mehr, zumal heute meist Multidetektorsysteme eingesetzt werden, die detailreiche multiplanare Rekonstruktionen erlauben. Gute Kenntnisse der Schädelbasisanatomie erhöhen die Qualität der Ausbreitungsdiagnostik und ermöglichen eine fundiertere Differenzialdiagnostik.

Abstract

The skull base is characterized by multiple fissures and foramina. Aggressively growing tumors thus tend to spread intra- as well as extracranially. To assess the therapeutically relevant extent of such tumors, magnetic resonance imaging (MRI), due to its high contrast resolution, is better suited than computed tomography (CT). To assess the bony structures, however, CT remains the superior imaging modality; when using modern multidetector systems, high definition multiplanar reformations can be obtained routinely. A thorough knowledge of skull base anatomy improves the assessment of tumor extent and enhances the quality of differential diagnosis.

Literatur

  • 1 Chong V F, Khoo J B, Fan Y F. Imaging of the nasopharynx and skull base.  Magn Reson Imaging Clin N Am. 2002;  10 547-571
  • 2 Lell M, Baum U, Koester M, Nörmayr A, Greess H, Lenz M, Bautz W. Morphologische und funktionelle Diagnostik der Kopf-Hals-Region mit Mehrzeilen-Spiral-CT.  Radiologe. 1999;  39 932-938
  • 3 Curtin H D. Detection of perineural spread: fat is a friend.  AJNR. 1998;  19 1385-1386
  • 4 Casselman J W. The skull base: tumoral lesions.  European Radiology. 2005;  15 534-542
  • 5 Roh J l, Sung M W, Kim K H, Choi B Y, Oh S H, Rhee C S, Ha J W. Nasopharyngeal carcinoma with skull base invasion: a necessity of staging subdivision.  Am J Otolaryngol. 2004;  25 26-32
  • 6 Ahlheim F, Nabhan A, Naumann N, Grunwald I, Shariat K, Reith W. Tumoren der Schädelbasis.  Radiologe. 2005;  45 807-815
  • 7 Laine F J, Nadel L, Braun I F. CT and MRI of the Central Skull Base. Part 2 Pathologic Spectrum.  Radiographics. 1990;  10 797-821
  • 8 Knipping S, Neumann K, Burkert W, Krause U, Berghaus A. Ungewöhnliche intra-extrakranielle Ausdehnung eines Meningeoms der lateralen Schädelbasis.  HNO. 1999;  47 51-54
  • 9 Laine F J, Nadel L, Braun I F. CT and MRI of the Central Skull Base. Part 1 Techniques, Embryologic.  Radiographics. 1990;  10 591-602
  • 10 Vogl T J, Schick C, Mack M, Gstöttner W. Bildgebende Diagnostik und Differenzialdiagnostik von pathologischen Prozessen des Sinus cavernosus.  Radiologe. 2003;  43 161-179
  • 11 Daniels D L, Mark L P, Ulmer J L. et al . Osseous Anatomy of the Pterygopalatine Fossa.  AJNR. 1998;  19 1423-1432
  • 12 Maelux G, Demaerel P, Vanslambrouck K, Aerts P, Brijs S, Tanghe W. Chondrosarcoma of the skull base: CT, MR and pathological features.  Fortschr Röntgestr Röfo. 1996;  165 599-601
  • 13 Ginsberg L E, DeMonte F. Imaging of perineural tumor spread from palatal carcinoma.  AJNR. 1998;  19 1417-1422
  • 14 Glenn L W. Innovations in neuroimaging of skull base pathology.  Otolaryngol Clin North Am. 2005;  38 613-629
  • 15 Durden D D, Williams D W. Radiology of skull base neoplasms.  Otolaryngol Clin North AM. 2001;  34 1043-1064
  • 16 Neff B, Sataloff R T, Storey L, Hawkshaw M, Spiegel J R. Chondrosarcoma of the skull base.  The Laryngoscope. ;  112 134-139
  • 17 Doucet V, Peretti-Viton P, Figarella-Branger D, Manera L, Salomon G. MRI of intracranial chordomas. Extent of tumour and contrast enhancement: criteria for differential diagnosis.  Neuroradiology. 1997;  39 571-576
  • 18 Erdem E, Angtuaco E C, Van Heemert R, Park J S, Al-Mefty O. Comprehensive review of intracranial chordoma.  Radiographics. 2003;  23 995-1009
  • 19 Tsuboi K, Fujimori H, Tomono Y, Hamano K, Nose T. Dumbbell-shaped trigeminal neurinoma in a child.  Acta Neurochir (Wien). 1999;  141 429-432
  • 20 Pungavkar S A, Lawande M A, Patkar D P, Agrawal N V, Gadani S. Bilateral optic pathway glioma with intracranial calcification: Magnetic resonance imaging and magnetic resonance spectroscopy findings.  Australasian Radiology. 2005;  49 489-492
  • 21 Mafee M F, Goodwin J, Dorodi S. Optic nerve sheath meningiomas. Role of MR imaging.  Radiol Clin North Am. 1999;  37 37-58
  • 22 Slattery W H, Lev M H, Fisher L M, Connell S S, Iqbal Z, Go J L. MRI evaluation of neurofibromatosis 2 patients: a standardized approach for accuracy in interpretation.  Otol Neurotol. 2005;  26 733-740
  • 23 Sartoretti-Schefer S, Kolias S, Valavanis A. Spatial relationship between vestibular schwannoma and facial nerve on three-dimensional T2-weighted fast spin-echo MR images.  AJNR. 2000;  21 810-816
  • 24 Thornton J, Bashir Q, Aletich V, Debrun G, Charbel F, Mafee M. Role of MRI and Diagnostic and interventional angiography in vascular and neoplastic diseases of the skull base associated with vestibulocochlear symptoms.  Topics Magn Reson Imaging. 2000;  11 123-137

Bodo Kress

Neurologische Klinik

Universitätsklinikum Heidelberg · Im Neuenheimer Feld 400 · 69120 Heidelberg

Phone: 06221 5639606

Fax: 06221 567566

Email: Bodo_Kress@med.uni-heidelberg.de

    >