Fortschr Neurol Psychiatr 1989; 57(10): 411-424
DOI: 10.1055/s-2007-1001137
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Stellenwert der Plasmaspiegelbestimmung von Antiepileptika

Relevance of Plasma Level Determinations of Antiepileptic DrugsG.  Krämer
  • Neurologische Universitätsklinik Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 January 2008 (online)

Abstract

Based on pharmacologic-phannacokinetic data a critical synopsis of the role of anticonvulsant plasma level determinations in the treatment of epilepsy is given. The analytical methods themselves and the validity of the so called therapeutic range are evaluated in general as well as for the particular antiepileptic drugs. Whereas plasma levels of phenytoin play an important role in therapeutic management they are without major relevance in the therapy with clonazepam and other benzodiazepines. Determinations of anticonvulsant concentrations can be of help in certain circumstances of therapeutic decisions, but uncritical usage as a routine method has to be discouraged. So far, prospective studies were not able to proof a general advantage of this method in the management of epileptic patients.

Zusammenfassung

Ausgehend von den pharmakologisch-pharmakokinetischen Grundlagen der Methode wird ein kritischer Überblick des Stellenwertes der Plasmaspiegelbestimmung von Antikonvulsiva in der Epilepsietherapie gegeben. Es ergibt sich eine differenzierte Bewertung sowohl für die Untersuchungsmethode im allgemeinen und die Gültigkeit der üblichen therapeutischen Bereiche als auch für die einzelnen Antiepileptika. Während zum Beispiel die Plasmaspiegel von Phenytoin relativ wichtig sind, haben sie für eine Behandlung mit Clonazepam und anderen Benzodiazepinen kaum eine Bedeutung. Serumspiegel von Antiepileptika können in bestimmten Situationen von großem Nutzen für die Therapieführung sein, bei einer unkritischen, ,,routinemäßigen" Anwendung ergeben sich wahrscheinlich aber mehr Nach- als Vorteile. In prospektiven Studienhat sich bislang kein genereller Nutzen der Methode für die Betreuung von Anfallspatienten nachweisen lassen.

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