Fortschr Neurol Psychiatr 1987; 55(10): 294-298
DOI: 10.1055/s-2007-1001832
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Suizid bei Epilepsiepatienten*

Suicide and Epilepsy PatientsM.  Wolfersdorf , W.  Fröscher
  • Psychiatrisches Landeskrankenhaus Weissenau, Abteilung Psychiatrie I der Universität Ulm, Bereich Depression und Neurologische Abteilung
* In Anlehnung an einen Vortrag bei der Weissenauer Epilepsie-Tagung 1986, Weissenau 13.12.1986
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 January 2008 (online)

Abstract

Suicide and attempted suicide occur with above-average frequency in patients with epilepsy. The proportion of suicide in the overall mortality of epilepsy patients is about 8% and thus about four times more frequent than in the general population. Affective disorders may be contemporaneous with epileptic attacks, or they may occur interictally. The affective disorders leading to suicide may be caused reactively, pharmacogenically, or by the epileptic function disorder itself or by an underlying cerebral disease. For prophylaxis of suicide, it is especially important to be informed about pharmacogenic depressive moods, which evidently occur above all in phenobarbital treatment. Rapid help is often possible by change of medication. Otherwise, the rules of therapy in epilepsy patients in danger of suicide correspond to those of crisis intervention in suicidal individuals in general.

Zusammenfassung

Suizide und Suizidversuche kommen bei Patienten mit Epilepsie überdurchschnittlich häufig vor. Der Suizidanteil an der Gesamtmortalität von Epilepsie-Patienten beträgt etwa 8% und ist damit etwa 4mal häufiger als in der Allgemeinbevölkerung. Affektive Störungen können zeitlich an das Anfallsgeschehen gebunden sein oder sie können interiktal auftreten. Verursacht werden können die zum Suizid führenden affektiven Störungen reaktiv, pharmakogen oder durch die epileptische Funktionsstörung selbst bzw. eine zerebrale Grundkrankheit. - Für die Suizidpröphylaxe ist die Kenntnis pharmakogener depressiver Verstimmungen, die offenbar vor allem bei Phenobarbitalbehandlung vorkommen, besonders wichtig. Durch einen Wechsel der Medikation ist oft rasche Hilfe möglich. Ansonsten entsprechen die Regeln des therapeutischen Umgangs mit suizidgefährdeten Epilepsie-Patienten denen der Krisenintervention bei suizidalen Menschen überhaupt.

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