Fortschr Neurol Psychiatr 1981; 49(2): 64-73
DOI: 10.1055/s-2007-1002309
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Das Schriftbild bei Hirnerkrankungen*

Neurologische GraphologieThe Graphological Pattern Presented by the Handwriting of Cerebral PatientsNeurological GraphologyRichard M.A. Suchenwirth
  • Neurologische Klinik des Lehrkrankenhauses Kassel
* In Anlehnung an einen Vortrag auf dem 31. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Mannheim am 21.9.78
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Publication Date:
07 January 2008 (online)

Abstract

The handwriting of patients suffering from cerebral diseases (and diseases of the spinal column) shows certain elements of motoric manifestation as described by Klages. These can be characterized by atonic or spastic pareses, ataxia and disturbances of coordination, hypokinesia or hyperkonesia, ,,neglect" of the space available for writing, or structural disturbances of the overall pattern presented by the handwriting {in the sense of agraphic changes). However, many phenomena visible in the handwriting, which have been specifically studied by graphologists for a long time, are non-specific as far as the neurologist is concerned. Interindividually, one should be rather cautious with diagnostic conclusions unless the disturbances are very obvious, for patients are often able to largely compensate motor disturbances. Intraindividually longterm series of observations allow partly far-reaching conclusions with regard to the progress of improvement of motor disturbances. It is hardly possible to arrive at a diagnosis of a disease in this manner, whereas in some cases neurologico-topical diagnoses are conceivable. The article quotes preliminary studies widely scattered in literature, some of which are very difficult to locate, and takes into consideration the author's own experience based on a collection of more than 500 examples of handwriting by cerebral patients. The typical disturbance patterns are demonstrated by means of selected examples.

Zusammenfassung

Im Schriftbild von Hirn-(und Rückenmark-)Kranken werden Darstellungsbewegungen im Sinne von Klages sichtbar, die von schlaffen oder spastischen Paresen, Ataxie und Koordinationsstörungen, Hypo- oder Hyperkinesie, unzureichender Beherrschung des angebotenen Schreibraumes (,,neglect") oder strukturellen Störungen des Schriftaufbaus (im Sinne agraphischer Veränderungen) gekennzeichnet sein können. Viele Phänomene, die das Schriftbild bietet und die von Graphologen lange Zeit hindurch besonders beachtet wurden, sind aber für den Neurologen unspezifisch. Interindividuell sollte man mit diagnostischen Rückschlüssen recht vorsichtig sein, wenn keine sehr ausgeprägten Störungen vorliegen: Kranke können die Bewegungsstörungen oft weitgehend kompensieren. Intraindividuell lassen Verlaufsserien oft recht weitgehende Rückschlüsse auf das Fortschreiten oder die Besserung von Bewegungsstörungen ziehen. Krankheitsdiagnosen sind kaum möglich, neurologisch-topische Diagnosen in manchen Fällen denkbar. Die Arbeit zitiert weit in der Literatur verstreute und oft schwer auffindbare Vorstudien und berücksichtigt im übrigen die eigenen Erfahrungen an Schriftproben von über 500 Hirnkranken. Die typischen Störungsbilder werden an ausgesuchten Beispielen dargestellt.

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