Ultraschall Med 1989; 10(6): 314-317
DOI: 10.1055/s-2007-1006014
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Thrombosen von Vena subclavia und Vena jugularis sowie Vena cava superior: Sonographische Diagnostik und Therapiekontrolle bei TPA-Lysetherapie

Thromboses of the Vena Subclavia and the Vena Jugularis as well as of the Vena Cava Superior: Sonographic Diagnosis and Therapy Control in TPA LysotherapyH. Bloching, J. A. Reuß, K. Seitz, G. Rettenmaier
  • Medizinische Klinik Kreiskrankenhaus Böblingen (Chefarzt Prof. Dr. G. Rettenmaier)
Further Information

Publication History

1988

1989

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei der Verdachtsdiagnose “obere Einflußstauung” eignet sich die Sonographie mit dem 5-MHz-Linearscanner als nicht-invasive Methode zur Primärdiagnostik thrombotischer Verschlüsse von Vena subclavia und Vena jugularis interna sowie zur Verlaufskontrolle unter thrombolytischer Therapie. Bei erfolgreicher Lyse ist ein sonomorphologischer und dopplersonographischer Stadienablauf vom frischen geschichteten über den echoreichen zum echoarmen Thrombus mit Lakunenbildung und die zunächst randständige, später komplette Rekanalisierung mit atemvariablem Fluß nachweisbar.

Abstract

In the suspected diagnosis “superior influx congestion” sonography performed with the 5 MHz linear Scanner is suitable as a non-invasive method for theprimary diagnosis of thrombotic occlusions of the venasubclavia and vena jugularis interna, and for follow-upmonitoring under thrombolytic therapy. In successful lysis it is possible to verify a sonomorphological and Doppler Sonographie sequence of stages from the freshly formed, stratified stage via the high-echo to the low-echo thrombus with formation of lacunae, as well as the recanalisation that is seen at first only at the margins and eventually becomes complete with a flow that varies with the respiration.

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