Aktuelle Rheumatologie 1995; 20(4): 113-123
DOI: 10.1055/s-2007-1007926
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Kombinationstherapie mit Remissionsinduktoren bei chronischer Polyarthritis: Stand der klinischen Forschung

Combination Therapy of Rheumatoid Arthritis using Different Remission Inducing Drugs: Present Stage of Clinical ResearchD.  Daller , H.  Menninger*
  • Medizinische Klinik, BRK-Rheumazentrum, Bad Abbach
* Nach einem Vortrag von H.M., gehalten auf der 26. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie. 28.9.-1.10.1994, Berlin.
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Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

Therapy of rheumatoid arthritis by combining different remission inducing drugs is designed for improving the efficacy of monotherapeutic strategies and minimizing the risk of side effects by low dosage of single drugs.

The paper analyses 21 studies according to clinical, laboratory and radiologic criteria. None of the studies fulfils all prerequisites important for introducing an effective and safe treatment principle. The main reason for such a lack of knowledge results from the difficulties in conducting a complex long term trial in rheumatoid arthritis. Most promising at the present stage of experience is the combination of two cytotoxic drugs (cyclophosphamide, azathioprine or methotrexate) with hydroxychloroquine. Possible also valuable is the combination of antimalarials with intramuscular gold, auranofin or methotrexate. The combinations of methotrexate with azathioprine, intramuscular gold or auranofin, and of sulfasalazine with antimalarials have not yet been sufficiently studied for a definitive statement. Further studies-have therefore to be conducted to better define treatment strategies with combination therapy.

Zusammenfassung

Die Kombinationstherapie der chronischen Polyarthritis mit verschiedenen Remissionsinduktoren will im Vergleich zur Monotherapie die Effektivität steigern durch Addition unterschiedlicher Wirkprinzipien. Ferner soll das Nebenwirkungsrisiko durch Niedrigdosierung der Einzelsubstanzen vermindert werden.

In der vorliegenden Arbeit werden 21 Studien nach klinischen, labortechnischen und radiologischen Kriterien hinsichtlich ihrer Aussagefähigkeit analysiert. Keine der aufgeführten Studien stellt die klinischen Ansprüche voll zufrieden, was vielfach in den besonderen Schwierigkeiten einer langzeitigen und komplexen Therapiestudie begründet ist. Den besten Erfolg verspricht bislang die Kombination von zwei niedrig dosierten zytotoxischen Substanzen (Cyclophosphamid, Azathioprin oder Methotrexat) mit Hydroxychloroquin. Für die Effektivität der Kombination von Malariamitteln mit i.m. Gold, Methotrexat oder Auranofin gibt es nur hinweisende Daten. Zur Beurteilung der Kombination von Methotrexat mit Azathioprin, i.m. Gold oder Auranofin bzw. von Sulfasalazin mit Malariamitteln gibt es bislang noch keine ausreichenden Daten. Weitere Studien sind dringend erforderlich.

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