Ultraschall Med 1990; 11(3): 150-154
DOI: 10.1055/s-2007-1011551
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sonographische Zystometrie unter Berücksichtigung der Harnblasenform und der Harnblasenfüllung

Sonographic Cystometry Taking the Shape and Filling of the Urinary Bladder into AccountH. Knorr1 , I. Strauss2 , N. Seichert1
  • 1Klinik für Physikalische Medizin der Universität München (Direktor: Prof. Dr. E. Senn)
  • 2Krankenanstalt Kreuth, Dr. Heinz May, Kreuth
Further Information

Publication History

1989

1989

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Abstract

In 103 patients we performed sonographic determination of the volume (V) of the urinary bladder, being the product of the transversal (q), ventrodorsal (t) and craniocaudal (h) diameters, and compared this with the excreted volumes of urine. Depending on the shape and filling of the bladder we found different correlations from which it was possible to calculate three correction factors (F) for the formula V = (q x t x h) x F: F = 1.25 for volumes < 150 ml; F = 0.9 for spherically shaped bladder and F = 0.7 for triangular bladder in sagittal section and volumes > 150 ml. The factor 0.5 given in most textbooks on sonography will in the majority of cases result in underestimating the urinary bladder volumes. Accurate sonocystometry taking the shape and filling into consideration is imperative for performing follow-up and, treatment monitoring in neurogenic disturbances of voiding of the bladder or occlusive disturbances of flow in the region of the urethra.

Zusammenfassung

Wir bestimmten bei 103 Patienten sonographisch das Harnblasenvolumen (V) als Produkt aus transversalem (q), ventrodorsalem (t) und kraniokaudalem (h) Diameter und verglichen diesen Wert mit den ausgeschiedenen Harnvolumina. Je nach Blasenform und Blasenfüllung fanden wir unterschiedliche Korrelationen, aus denen sich 3 Korrekturfaktoren (F) für die Formel V = (q x t x h) x Ferrechnen ließen: F = 1,25 bei Volumina < 150 ml; F = 0,9 bei runderund F = 0,7 bei dreieckiger Blasenform im Sagittalschnitt und Volumina > 150 ml. Der in den meisten Sonographie-Lehrbüchern angegebene Faktor 0,5 führt in der Mehrzahl der Fälle zur Unterschätzung der Harnblasenvolumina. Eine exakte, Form und Füllung berücksichtigende Sonozystometrie ist Voraussetzung für Verlaufs- und Therapiekontrolle bei neurogenen Blasenentleerungsstörungen oder stenosierenden Abflußbehinderungen im Harnröhrenbereich.

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