Ultraschall Med 1984; 5(5): 224-230
DOI: 10.1055/s-2007-1012099
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Doppler-Registrierung des Blutflusses der Arteria supratrochlearis: Altersspezifische Formanalyse bei Gesunden und Hyptertonikern

Age-dependent Pattern Analysis of Supratrochlear Artery Blood Flow Signals in Normo- and Hypertension - A Doppler StudyH. M. Keller1 , T. F. Lüscher2 , C. Adorjani1+2 , W. Vetter2
  • 1Neurologische Klinik (Prof. Dr. G. Baumgartner)
  • 2Medizinische Poliklinik (Prof. Dr. W. Siegenthalter), Universitätsspital Zürich
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Publication History

1984

1984

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 102 Patienten mit essentieller Hypertonie als einzigem Risikofaktor und bei 74 gesunden Probanden wurden Doppler-Strömungssignale der A. supratrochlearis über 20 Herzaktionen gemittelt und altersbezogen analysiert. Als Parameter dienten das Maximum der ersten und zweiten systolischen Wellen (A und B), das Minimum zwischen den beiden systolischen Maxima (K). die Inzisur (I), das Maximum der diastolischen Welle (D), die Zeitintervalle zwischen der R-Zacke des EKGs und dem Beginn der systolischen Anstiegsflanke (tI-ts) sowie dem ersten systolischen Maximum (ti), ferner die Dauer der systolischen Anstiegsphase (ts). Als Quotienten wurden (A-K)/A, A/B und (D-I)/A berechnet. Einzig die mit dem Alter abnehmenden Quotienten (A-K)/A und A/B waren in vergleichbaren Gruppen signifikant verschieden und zwar für gesunde Probanden und hyptertone Patienten zwischen 41 und 70 Jahren, für ineffektiv behandelte hypertone Patienten und Probanden zwischen 31 und 70 Jahren, sowie für effektiv und ineffektiv behandelte hypertone Patienten zwischen 41 und 60 Jahren. Für alle anderen Parameter und Quotienten zeigte sich kein relevanter Unterschied zwischen vergleichbaren Gruppen, wobei mit zunehmendem Alter der B-Wert zunahm, die I- und D-Werte gleich blieben, der (D-I)/A Quotient abnahm, die Zeitintervalle (ti) und (ti-ts) kürzer und die systolische Anstiegsdauer (ts) länger wurden. Unsere Befunde zeigen, daß altersabhängige Formparameter möglicherweise im Zusammenhang mit Gefäßveränderungen stehen, welche bei Hypertonie vorzeitig auftreten und bei adäquater antihypertensiver Medikation zum Teil reversibel sind.

Abstract

Averaged Doppler blood flow Signals of the supratrochlear artery were used to evaluate age-dependent paramters and ratios in 102 patients with essential hypertension as the only risk factor, and in 74 normotensive healthy volunteers. The first and second systolic peak values (A and B), the minimal value in between A and B (K), the value of the incisura (I). the value of the diastolic peak (D), the time interval between the R-peak of the ECG and A (t), the duration of the systolic rising phase (ts). and the time interval between the R-peak of the ECG and the footpaint of the systolic rising phase (ti-ts) were used as parameters, and (A-K)/A, A/B, and (D-1)/A were used as ratios. The (A-K)/A-ratio and A/B decreased with age and differed significantly between hypertensive patients 41 to 70 years of age and normotensive controls, between ineffectively treated hypertensive patients 31 to 70 years of age and normotensive controls, and between ineffectively treated hypertensive patients with normalized blood pressure under an antihypertensive regimen in the age group 41 to 60 year. B-values increased, I- and D-values did not change, the (D-I)/A-ratio decreased, the time interval (tI) and (tI-ts) decreased, and the duration of the time systolic rising phase (ts) increased with age, but no significant difference was found for all these parameters and ratios between any comparable groups. Our findings suggest that the age-dependent pattern of blood flow Signals may represent vascular alterations which are markedly accelerated in hypertensive patients as compared to age-matched normotensive controls. They also suggast that hypertensive vascular alterations are at least partially reversible under an effective antihvpertensive regimen.

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