Thorac Cardiovasc Surg 1990; 38(5): 291-294
DOI: 10.1055/s-2007-1014037
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Tricuspid Valve Endocarditis in the Drug Addict: A Reconstructive Approach (“Vegetectomy”)

Trikuspidalklappenendokarditis beim Drogensüchtigen: Rekonstruktives chirurgisches VorgehenE. Straumann1 , P. Stulz2 , H. R. Jenzer1
  • 1Division of Cardiology, Department of Medicine, Kantonsspital Aarau
  • 2Division of Cardio-Thoracic Surgery, University Hospital of Basel, Basel, Switzerland
Further Information

Publication History

1990

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

This report describes the case of a 24-year-old female heroin addict with large tricuspid valve vegetation, recurrent septic pulmonary emboli, and renal failure, due to immune-complex nephritis. The clinical course was initially complicated by acute hepatitis A. Because of recurrent emboli and persistent fever despite adequate antibiotic therapy she underwent excision of the Vegetation (“vegetectomy”) and tricuspid valvuloplasty. She was well at follow-up 12 months later with trivial tricuspid regurgitation shown by doppler-echocardiography. Kidney and liver function were normal. Right-heart endocarditis in drug addiction and therapeutic approaches are discussed. In solected cases “vegetectomy” and valvuloplasty offer a promising therapeutic alternative.

Zusammenfassung

Ein Fall einer 24jährigen heroinabhängigen Frau mit einer großen Vegetation der Trikuspidalklappe, rezidivierenden septischen Lungenembolien und Niereninsuffizienz bei Immunkom-plexnephritis wird beschrieben. Der klinische Verlauf war anfänglich kompliziert durch eine Hepatitis A. Wegen rezidivierender Embolien und persistierendem Fieber trotz adäquater antibiotischer Therapie wurde eine dringliche Operation mit Entfernung der Vegetation und Valvuloplastie durchgeführt. Zwölf Monate später war die Patientin wohlauf. Im Echodoppier bestand eine minimale trikuspidale Regurgitation. Nieren- und Leberfunktion waren normal. Die Rechtsherzendokarditis bei Drogenabusus und deren Behandlung wird diskutiert. In ausgewählten Fällen kann die Vegetektomie mit Valvuloplastie eine vielversprechende therapeutische Alternative sein.

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