Rofo 1997; 166(3): 230-232
DOI: 10.1055/s-2007-1015414
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Radiologisch implantierte subkutan getunnelte zentrale Venenkatheter zur Dialyse: Verlauf und Komplikationen

Fluoroscopic guided implantation of subcutaneous tunneled catheters for hemodialysis: outcome and complicationsA. Kluge, K. Rauber, W. S. Rau
  • Abteilung für Diagnostische Radiologie (Leiter: Prof. W. S. Rau), Justus-Liebig-Universität Gießen
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Ziel dieser Studie war die Untersuchung der Erfolgsrate, von Sicherheit und Komplikationen der radiologischen Implantation von subkutan getunnelten Dialysekathetern zur Kurz- und Langzeitdialyse. Patienten und Methode: Bei 76 Patienten, 36 Frauen und 40 Männern, wurden unter Durchleuchtungskontrolle 104 ein- und doppellumige Demers- und Permcath-Dialysekatheter subkutan in die Vena subclavia implantiert. Ergebnisse: In 99 von 104 Fällen (95,2 %) war die Implantation problemlos möglich, es kam zu einem Pneumothorax, einem Mediastinalhämatom, einer Reanimation und einem Todesfall nach Implantation. 61,5 % der Katheter erreichten die geplante Liegedauer, 78 % der Patienten konnten planmäßig die Katheterdialyse beenden. 37 Explantationen (38,5 % der Katheter) waren erforderlich wegen Infektion (5), Gefäßthrombosen (3), Dislokationen (9) und Fehlfunktion (20). Die durchschnittliche Liegedauer betrug 59,1 Tage (1 bis 851 Tage). Schlußfolgerungen: Im Vergleich zu nicht getunnelten Kathetern ist die Infektionsrate niedriger, Komplikationsrate und Durchgängigkeit der Katheter sind vergleichbar mit chirurgisch implantierten Kathetern. Damit ist die radiologische Implantation von subkutan getunnelten Dialysekathetern eine effektive Alternative zu anderen Verfahren.

Summary

Purpose: The aim of the present study was to evaluate the efficacy of fluoroscopically controlled implantation of subcutaneous tunneled single- or double-lumen-catheters for short- and long-term dialysis. Patients and methods: In total, 104 patients were implanted with either a single-lumen Demer catheter or a Permcath double-lumen catheter into the subclavian vein under fluoroscopic control. Results: In 99 of 104 cases (=95.2 %) the implantation remained without complications. Implantation-related occurrences included one pneumothorax, one mediastinal haematoma and one death. 61.5 % of the indwelling catheters remained in situ for the intended duration. In 78 % of the patients, dialysis was carried out to completion. 37 explantations (38.3 %) were required due to various factors including infection (5), thrombosis (3), dislocation (9) and malfunction (20). The average duration of implantation was 59.1 days (range 1-851 days). Conclusions: Fluoroscopic-controlled implantation of subcutaneous tunneled catheters for dialysis is superior to surgically implanted catheters with regard to lower rates of infections and is equally reliable in respect of rates of complication and patency. Thus, this mode of implantation is a safe and reliable alternative to other procedures as access for haemodialysis.

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