Thorac Cardiovasc Surg 1994; 42(1): 29-31
DOI: 10.1055/s-2007-1016450
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sinus of Valsalva Aneurysm: a Late Complication After Repair of Ascending Aortic Dissection

Sinus von Valvalva-Aneurysma: eine Spätkomplikation nach Ersatz der Aorta ascendensP. Simon, A. N. Owen, R. Moidl, N. Kupilik, A. Anwari, M. Grabenwoeger, M. Ehrlich, W. Mohl, E. Wolner, M. Havel
  • Surgical Clinic II, University of Vicnna, Vienna, Austria
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Publication History

1993

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Surgical advances and the introduction of new more rapid and accurate diagnostic techniques have led to significant improvement in the survival of patients with aortic aneurysms. How-ever, considerable long-term morbidity and mortality remains a concern.

In the present study we report on the occurrence of sinus of Valsalva (SV) aneurysm after repair of the ascending aorta for aortic dissection as a significant long-term complication. Since transösophageal echocardiography (TEE) became available it has been used for the follow-up of 33 hospital survivors after ascending aortic replacement for a mean of 27 ±20 months. Those patients who received a valved conduit were exeluded from this analysis. The aortic valve was conserved in 22 patients: 17 had a dissecting aneurysm involving the ascending aorta and 4 patients non-dissecting aneurysms. A sinus of Valsalva diameter > 45 mm was considered an aneurysm and was found in a total of 7 patients (33 %), 5 being patients with aortic dissection. The overall reoperation rate on account of SV aneurysms was 24 %.

We conclude that SV aneurysm is a significant long-term complication of patients after repair of the ascending aorta. In the light of these results we have changed our operative policy of repair to include resorcin glue as a reinforcing agent or to perform more extensive repair.

Zusammenfassung

Chirurgische Fortschritte und die Einführung neuer diagnostischer Techniken, die rascher verfügbar und genauer sind, haben eine Verbesserung der Überlebensrate von Patienten mit Aortenaneurysmen gebracht. Eine beträchtliche Langzeitmorbidität und Mortalität bleibt jedoch bestehen. Wir berichten in dieser Studie über die Prävalenz von Sinus von Valsalva (SV)-Aneurysmen nach Ersatz der Aorta ascendens bei Patienten mit Aortendissektion als Langzeitkomplikation.

Transösophageale Echokardiogramme wurden zur Nachsorge von 33 Patienten nach Ersatz der Aorta ascendens in einem mittleren Intervall von 27 ± 20 Monaten vorgenommen. Zwölf Patienten, die eine klappentragende Prothese erhalten hatten, wurden ausgenommen. Von den verbleibenden Patienten hatten 17 ein dissezierendes Aneurysma mit Beteiligung der Aorta ascendens gehabt, 4 Patienten ein nicht dissezicrendes Aneurysma. Bei insgesamt 7 Patienten (33 %) wurde ein SV-Aneurysma, Durchmesser > 45 mm, diagnostiziert. Fünfder 7 Patienten hatten ein dissezierendes Aneurysma gehabt. Insgesamt wurden 24 % des untersuchten Kollektivs mit dieser Indikation reoperiert. Die Reoperationsrate wegen SV-Aneurysma betrug für Patienten mit Aortendissektion 25 %.

Wir schließen daraus, daß SV-Aneurysmen eine bedeutsame Langzeitkomplikation nach Ersatz der Aorta ascendens darstellen. Auf Grund dieser Ergebnisse verwenden wir nunmehr Resorcin Kleber zur besseren Adaptation der Schichten im Bereich des Sinus von Valsalva oder führen eine ausgedehntere Rekonstruktion durch.

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