Thorac Cardiovasc Surg 1994; 42(1): 36-39
DOI: 10.1055/s-2007-1016452
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Preliminary Experience with the Toronto SPV Stentless Porcine Bioprosthesis for Aortic Valve Replacement

Vorläufige Erfahrung mit der gerüstlosen Toronto-SPV-Bioprothese zum AortenklappenersatzW. Konertz1 , M. Herrmann2 , M. Knauth2 , I. Stabenow3 , T. David4
  • 1Department of Cardiac Surgery, Charité, Humboldt-Universität, Berlin
  • 2Department of Cardiac Surgery
  • 3Department of Cardiology, Halle Univorsity, Halle, Germany
  • 4Division of Cardíovascular Surgery, Toronto Hospital and University of Toronto, Toronto, Canada
Further Information

Publication History

1993

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

From November 1992 to March 1993 fourteen patients received the Toronto SPV stentless porcine xenograft as aortic valve replacement. Median age was 56 years (range 32-70 years). 7 patients were male and 7 female. Implanted valve sizes ranged from 23 mm to 29 mm, the majority of patients received valves with 27 and 29 mm tissue diameter. A learning process was evident by aortic crossclamp time decreasing with experience. No valve-related mortality or morbidity occurred. Postoperatively echocardiography showed near normal valve Performance in most patients. The longevity of the valve, how- ever, still has to be established. Meanwhile we continue the implant of stentless bioprostheses as aortic valve substitutes in selected patients.

Zusammenfassung

Von November 1992 - März 1993 erhielten 14 Patienten die Toronto-SPV - gerüstlose Xenoprothese als Aortenklappenersatz. Das mittlere Alter der Patienten lag bei 56 Jahren (Boreich: 23-70 Jahre). Sieben Patienten waren weiblich und sieben männlich. Die implantierten Klappengrößen reichten von 23 -29 mm, die überwiegende Mehrzahl der Patienten erhielt 27- und 29-mm-Klappen. Ein Lernprozeß war offensichtlich, indem mit zunehmender Erfahrung die Aortenabklemmzeit sich verkürzte. Keine klappen bedingte Letalität oder Morbidität war zu verzeichnen. Die postoperative echokardiographische Untersuchung zeigte eine nahezu normale Klappenfunktion bei der Mehrzahl der Patienten. Die Lebensdauer der Klappe muß jedoch noch ermittelt werden. In der Zwischenzeit setzen wir die Implantation gerüstloser Bioprothesen zum Aortenklappenersatz fort.

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