Thorac Cardiovasc Surg 1988; 36(4): 202-205
DOI: 10.1055/s-2007-1020078
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Does Low-Dose Propranolol Reduce the Incidence of Supraventricular Tachyarrhythmias Following Myocardial Revascularisation? - A Clinical Study

Vermindert niedrig dosiertes Propranolol das Auftreten von supraventrikulären Tachyarrhythmien nach Myokardrevaskularisation? - Eine klinische StudieH. Shafei, S. A. M. Nashef, M. A. Turner, W. H. Bain
  • Department of Cardiothoracic Surgery Western Infirmary, Glasgow, Scotland
Further Information

Publication History

1988

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

During 1986, 343 consecutive patients who underwent isolated coronary bypass grafting were given 10 mg of propranolol three times daily for six postoperative weeks to help prevent supraventricular tachyarrhythmias. The incidence of these arrhythmias in this group was compared to that in a similar group of 337 consecutive patients who underwent coronary surgery in 1984 at the same institution and did not receive propranolol. There was no significant difference in the overall incidence of such arrhythmias between the propranolol group (10.8%) and the control group (10.4%). In preoperatively beta-blocked patients, the arrhythmia incidence in the propranolol group (9.9%) was lower than that in the control group (13.8%) but the difference did not achieve statistical significance. The two groups were also similar with respect to the ventricular response rates at the onset of the arrhythmia and the effectiveness of therapeutic intervention. These results suggest that propranolol in the above dosage does not significantly reduce the incidence of supraventricular tachyarrhythmias after myocardial revascularisation.

Zusammenfassung

Eine Gruppe von 343 aufeinanderfolgend operierten Patienten, bei denen im Jahre 1986 eine isolierte aorto-koronare Bypass-Operation ausgeführt wurde, erhielten zur Vorbeugung gegen supraventrikuläre Tachyarrhythmien in den ersten sechs postoperativen Wochen täglich 3 × 10 mg Propranolol. Die Inzidenz von entsprechenden Arrhythmien in dieser Gruppe wurde mit der einer identischen Gruppe von 337 konsekutiv operierten Patienten verglichen, die im Jahre 1984 in der gleichen Klinik operiert worden waren und kein Propranolol erhalten hatten.

Es zeigte sich kein signifikanter Unterschied im Auftreten supraventrikulärer Tachyarrhythmien zwischen der PropranololGruppe (10.8%) und der Kontroll-Gruppe (10.4%). Bei Patienten, die präoperativ mit β-Blockern behandelt worden waren, war die Inzidenz von Arrhythmien in der Propranolol-Gruppe (9.9 %) gerin-ger als in der Kontroll-Gruppe (13.8%)- der Unterschied war jedoch statistisch nicht signifikant. In bezug auf den Frequenzanstieg und die Wirksamkeit von therapeutischen Maßnahmen bestand ebenfalls keinerlei Unterschied zwischen den beiden Gruppen.

Aus den vorliegenden Ergebnissen kann geschlossen werden, daB Propranolol in der verwendeten Dosierung das Auftreten von supraventrikulären Tachyarrhythmien nach Myokardrevaskulari-sation nicht signifikant vermindert.

    >