Thorac Cardiovasc Surg 1992; 40(6): 378-381
DOI: 10.1055/s-2007-1020184
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

The Use of Dopexamine after Cardiac Surgery: Acute and Long-Term Effects in Patients with Impaired Cardiac Function

Anwendung von Dopexamin in der Herzchirurgie: Akute und Langzeit-Wirkungen bei Patienten mit eingeschränkter kardialer FunktionN. Friedel, R. Wenzel, G. Matheis, R. Hetzer
  • Dept. of Cardiothoracic Surgery, German Heart Institute Berlin, Berlin, Germany
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Publication History

1992

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

The haemodynamic efflcacy of dopexamine, a ß2-adrenergic agonist with dopaminergic activity, was evaluated during dosetitration and longterm infusion in 20 cardiosurgical patients with low cardiac output following coronary artery bypass grafting and/or valve replacement or repair. After infusion of four doses (1,2,4, and 6 μg/kg/min), the dose producing the optimal response was administered for up to 36 h. Dopexamine infusion resulted in a dose-dependent significant increase in cardiac index (CI: 2.2→3.3 L/min/m2) associated with a marked reduction of systemic vascular resistance (SVR: 1820 → 1144 dyn · sec · cm-5). Heart rate increased signiflcantly (HR: 89 → 117 beats/min), while mean arterial blood pressure remained unchanged (MAP: 94 → 89 mmHg). Unwanted effects (tachycardia and hypotension) were chiefly seen at higher doses (→ 4μg/kg/min). The beneficial haemodynamic effects were well maintained during the extended infusion period up to 36 hours at a mean dopexamine dose of 2.8 μg/kg/min. At these low doses, the positive chronotropic response to the drug remained within the limits of clinical acceptability. During long-term infusion up to 36 hours there was no indication of tolerance or an effect attenuation. It can be concluded that dopexamine acting as ‘inodilator’ with dopaminergic properties is an useful adjunct to the pharmocological spectrum in the management of low-output states following cardiac surgery.

Zusammenfassung

Die hämodynamische Wirksamkeit von Dopexamin, einem neuen Katecholamin mit vorwiegend beta-2-adrenerger und dopaminerger Wirkung, wurde bei 20 kardiochirurgischen Patienten mit eingeschränkter Auswurfleistung nach Bypassoder Klappenchirurgie dosisabhängig und während längerfristiger Anwendung untersucht. Dopexamin wurde zunächst in steigender Dosierung von 1, 2, 4 und 6 μg/kg/min infundiert. Anschließend wurde die Dosis, bei der ein optimaler hämodynamischer Effekt erreicht wurde, über einen Zeitraum bis zu 36 h appliziert. Dopexamin führte dosisabhängig zu einer signifikanten Steigerung des Herzindex (CI: 2,2 → 3,3 L/min/m2) bei gleichzeitiger Reduktion des systemvaskulären Widerstandes (SVR: 1820 → 1144 dyn · sec · cm-5). Die Herzfrequenz stieg dosisabhängig signifikant an (HF: 89 → 117 min-1), während der arterielle Mitteldruck weitgehend konstant blieb (MAP: 94 → 89 mmHg). Unerwünschte Effekte wie Tachykardie und Hypotension wurden lediglich bei höheren Dosierungen beobachtet (→ 4 μg/kg/min). Die Verbesserung der Hämodynamik war auch nach 36stündiger Infusionsdauer unter einer mittleren Dopexamin-Dosierung von 2,8μg/kg/min unverändert nachweisbar. Die positiv chronotropen Effekte waren in dieser niedrigen Dosierung gering ausgeprägt. Auch bei längerdauernder Infusion bis zu 36 h wurde keine Toleranzentwicklung beobachtet. Dopexamin stellt als ‘Inodilatator’ mit gleichzeitig dopaminergen Eigenschaften eine Erweiterung des pharmakologischen Spektrums in der Behandlung des Low-output-Syndroms nach herzchirurgischen Eingriffen dar.

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