Z Orthop Unfall 2007; 145(4): 448-451
DOI: 10.1055/s-2007-965268
Hüftgelenk

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

10-Jahres-Überlebensanalyse der Flexionsosteotomie bei Femurkopfnekrose

Analysis of 10-Year Survival after Flexion Osteotomy for Femoral Head NecrosisF. Reck1 , F. Thorey1 , G. v. Lewinski1 , H. Windhagen1
  • 1Orthopädische Klinik, Medizinische Hochschule Hannover
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 October 2007 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Wir untersuchten den Stellenwert von Flexionsosteotomien bei Hüftkopfnekrose hinsichtlich der Überlebensdauer. Methode: Wir untersuchten 40 Patienten, die in den Jahren 1969 - 1995 wegen einer Femurkopfnekrose mit einer Flexionsosteotomie an der Medizinischen Hochschule Hannover behandelt wurden. Die Nachuntersuchungen fanden durchschnittlich 14,1 Jahre nach der Operation statt. Ergebnisse: Die durchschnittliche Überlebensdauer der Flexionsosteotomien betrug 9,6 Jahre. Bei 23 der 40 Patienten versagte sie innerhalb der ersten 10 Jahre nach der Operation, dies bedeutet eine 10-Jahres-Überlebensrate von 42,5 %. Bei diesen 23 Patienten wurde nach durchschnittlich 6,6 Jahren die Implantation einer Totalendoprothese (TEP) notwendig. Schlussfolgerung: Wegen des insgesamt schlecht zu prognostizierenden Erfolgs der Flexionsosteotomien sollte die Indikationsstellung zur Flexionsosteotomie überdacht werden.

Abstract

Aim: We have investigated the value of flexion osteotomy for femoral head necrosis with regard to the survival rate. Method: We examined 40 patients who were treated by flexion osteotomy for femoral head necrosis at the Hannover Medical School in the years 1969 to 1995. The mean follow-up period was 14.1 years. Results: The mean survival time of the flexion osteotomies was 9.6 years. In 23 of the 40 patients, it failed within 10 years after surgery, which implies a 10-year survival rate of 42.5 %. For these 23 patients, the implantation of a total hip arthroplasty (THA) became necessary after an average time of 6.6 years. Conclusion: Due to the poorly predictable success of the flexion osteotomy and the comparatively poor patient satisfaction, the indication for flexion osteotomy in such cases should be reconsidered.

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Prof. Dr. Henning Windhagen

Orthopädische Klinik
Medizinische Hochschule Hannover

Anna-von-Borries-Straße 1 - 7

30625 Hannover

Phone: + 49-5 11/5 35 43 40

Fax: + 49-5 11/5 35 46 82

Email: windhagen@annastift.de

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