Z Orthop Unfall 2007; 145(5): 633-638
DOI: 10.1055/s-2007-965685
Schulter - Arm

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ergebnisse der arthroskopischen partiellen Resektion des Labrum acetabulare

Outcome of Arthroscopic Resection of Labral TearsN. A. Streich1 , T. Gotterbarm1 , M. Jung1 , H. Schmitt1
  • 1Bereich für Sportorthopädie, Orthopädische Universitätsklinik Heidelberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 October 2007 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Die Pathologien des Labrum acetabulare spielen eine verstärkte Rolle in der Behandlung des belastungsabhängigen Hüft- bzw. Leistenschmerzes. In deren Therapie hat sich die Hüftarthroskopie zunehmend als adäquates Verfahren bewährt. Bislang existieren allerdings nur wenige Studien bei größeren Kollektiven mit validen Ergebnissen bezüglich der Wertigkeit des Verfahrens in einem homogenen Patientengut. Methodik: Im Rahmen einer prospektiven Erfassung wurden alle Patienten seit 9/2002 bei denen eine Hüft-Arthroskopie in unserer Klinik durchgeführt wurde nach klinischen und radiologischen Aspekten evaluiert. Der Einschluss in die vorgestellte Studie erfolgte bei arthroskopischem Nachweis einer Labrumläsion, sowie intraoperativem Ausschluss eines kartilaginären Defektes (>I° in der Klassifikation nach Outerbridge) im Bereich des Hüftkopfes und/oder des Acetabulums. Des Weiteren wurden nur Patienten ohne präoperativen radiologischem Verdacht eines knöchernen femoroacetabulären Impingements oder einer Hüftdysplasie in die Untersuchung aufgenommen. Das minimale Follow-up wurde auf 2 Jahre festgelegt. Zur Erfassung von kombinierten Resultaten verwendeten wir verschiedene etablierte Scores (VAS, modifizierter Harris-Hip-Score, Larson-Hip-Score). Ergebnisse: Anhand der dargestellten Kriterien wurden insgesamt 34 Patienten im o. g. Zeitraum primär in die Studie aufgenommen. Hiervon konnten 31 Patienten (18 w, 13 m) im Alter von 14 - 49 (29,9) Jahren vollständig persönlich klinisch (incl. VAS, LHS und MHHS) als auch radiologisch nachuntersucht werden. Durchschnittlich 33,6 Monate (Range 25,2 - 47,8) postoperativ zeigte sich eine signifikante Verbesserung (p > 0,05) der subjektiven Beschwerden (VAS: 6,0 vs. 2,7), sowie der angewandten kombinierten Scores (mod. Harris-Hip-Score: 63,1 P. vs. 85,9 P., Larson-Hip-Score: 57,8 P. vs. 79,6 P.). Schlussfolgerung: Die Arthroskopie des Hüftgelenkes stellt eine gute und sinnvolle Methode zur Verbesserung von belastungsabhängigen Hüft- bzw. Leistenschmerzen bei Läsionen des Labrum acetabulare ohne begleitende ossäre Pathologie (Dysplasie oder FAI) dar.

Abstract

Purpose: Arthroscopic treatment of labral pathologies in the hip has evolved considerably in recent years. Even though it has become an accepted therapeutic method there are only a few prospective outcome studies in extended patient collectives. Patients and Methods: Since 9/2002 all patients undergoing hip arthroscopy in our institution have been prospectively evaluated by clinical and radiographic aspects and the use of several questionnaires (modified Harris hip score [MHHS], Larson hip score [LHS], visual analogue pain scale VAS]). In the present investigation only patients with an arthroscopically proven torn labrum and the absent of cartilage defects >I° according to the Outerbridge classification) with a minimum follow-up of at least 2 years postoperatively were included. Furthermore, only individuals without radiological evidence of a femoro-acetabular impingement or hip dysplasia were assessed. Results: According to the inclusion criteria 34 patients were initially enrolled in the investigation. Out of them 31 individuals (18 female, 13 male) with a mean of 29.9 years (range 14 - 49) could be followed up clinically and radiologically. At an average of 33.6 months (range 25.2 - 47.8) postoperatively we found a significant increase in the visual analogue pain scale (VAS: 6.0 vs. 2.7). Furthermore there was a significant improvement of the modified Harris hip score as well of the Larson hip score (MHHS: 63.1 P. vs. 85.9 P., LHS: 57.8 P. vs. 79.6 P.). Conclusion: Arthroscopy of the hip can provide a significant improvement of patient satisfaction and hip function in patients with labral tears without associated cartilage or bony pathologies (dysplasia, FAI).

Literatur

  • 1 McCarthy J, Noble P, Aluisio F V, Schuck M, Wright J, Lee J A. Anatomy, pathologic features, and treatment of acetabular labral tears.  Clin Orthop Relat Res. 2003;  406 38-47
  • 2 Dienst M, Seil R, Godde S, Brang M, Becker K, Georg T, Kohn D. Effects of traction, distension, and joint position on distraction of the hip joint: an experimental study in cadavers.  Arthroscopy. 2002;  18 865-871
  • 3 Baber Y F, Robinson A H, Villar R N. Is diagnostic arthroscopy of the hip worthwhile? A prospective review of 328 adults investigated for hip pain.  J Bone Joint Surg [Br]. 1999;  81 600-603
  • 4 Dorrell J H, Catterall A. The torn acetabular labrum.  J Bone Joint Surg [Br]. 1986;  68 400-403
  • 5 Suzuki S, Kasahara Y, Seto Y, Futami T, Furukawa K, Nishino Y. Arthroscopy in 19 children with Perthes' disease. Pathologic changes of the synovium and the joint surface.  Acta Orthop Scand. 1994;  65 581-584
  • 6 Leunig M, Casillas M M, Hamlet M, Hersche O, Notzli H, Slongo T, Ganz R. Slipped capital femoral epiphysis: early mechanical damage to the acetabular cartilage by a prominent femoral metaphysis.  Acta Orthop Scand. 2000;  71 370-375
  • 7 Mason J B. Acetabular labral tears in the athlete.  Clin Sports Med. 2001;  20 779-790
  • 8 Petersen W, Petersen F, Tillmann B. Structure and vascularization of the acetabular labrum with regard to the pathogenesis and healing of labral lesions.  Arch Orthop Trauma Surg. 2003;  123 283-288
  • 9 Kelly B T, Weiland D E, Schenker M L, Philippon M J. Arthroscopic labral repair in the hip: surgical technique and review of the literature.  Arthroscopy. 2005;  21 1496-1504
  • 10 McCarthy J C, Noble P C, Schuck M R, Wright J, Lee J. The Otto E. Aufranc Award: The role of labral lesions to development of early degenerative hip disease.  Clin Orthop Relat Res. 2001;  393 25-37
  • 11 McCarthy J C. The diagnosis and treatment of labral and chondral injuries.  Instr Course Lect. 2004;  53 573-577
  • 12 Khanduja V, Villar R N. Arthroscopic surgery of the hip: current concepts and recent advances.  J Bone Joint Surg [Br]. 2006;  88 1557-1566
  • 13 Robertson W J, Kadrmas W R, Kelly B T. Arthroscopic management of labral tears in the hip: a systematic review of the literature.  Clin Orthop Relat Res. 2007;  455 88-92
  • 14 Larson C B. Rating Scale for hip disabilities.  Clin Orthop Relat Res. 1963;  31 85-93
  • 15 Murphy S B, Ganz R, Muller M E. The prognosis in untreated dysplasia of the hip. A study of radiographic factors that predict the outcome.  J Bone Joint Surg [Am]. 1995;  77 985-989
  • 16 Wiberg G. Studies on dysplastic acetabula and congenital subluxation of the hip.  Acta Chir Scand. 1939;  83 1-135
  • 17 Eijeer H, Leunig M, Mahomed N, Ganz R. Cross-table lateral radiographs for screening of anterior femoral head-neck offset in patients with femoro-acetabular impingement.  Hip Int. 2001;  11 37-41
  • 18 Lage L A, Patel J V, Villar R N. The acetabular labral tear: an arthroscopic classification.  Arthroscopy. 1996;  12 269-272
  • 19 Seldes R M, Tan V, Hunt J, Katz M, Winiarsky R, Fitzgerald Jr R H. Anatomy, histologic features, and vascularity of the adult acetabular labrum.  Clin Orthop Relat Res. 2001;  382 232-240
  • 20 Byrd J W, Jones K S. Prospective analysis of hip arthroscopy with 2-year follow-up.  Arthroscopy. 2000;  16 578-587
  • 21 Farjo L A, Glick J M, Sampson T G. Hip arthroscopy for acetabular labral tears.  Arthroscopy. 1999;  15 132-137
  • 22 O'Leary J A, Berend K, Vail T P. The relationship between diagnosis and outcome in arthroscopy of the hip.  Arthroscopy. 2001;  17 181-188
  • 23 Potter B K, Freedman B A, Andersen R C, Bojescul J A, Kuklo T R, Murphy K P. Correlation of Short Form-36 and disability status with outcomes of arthroscopic acetabular labral debridement.  Am J Sports Med. 2005;  33 864-870
  • 24 Santori N, Villar R N. Acetabular labral tears: result of arthroscopic partial limbectomy.  Arthroscopy. 2000;  16 11-15
  • 25 Guevara C J, Pietrobon R, Carothers J T, Olson S A, Vail T P. Comprehensive morphologic evaluation of the hip in patients with symptomatic labral tear.  Clin Orthop Relat Res. 2006;  453 277-285
  • 26 Wenger D E, Kendell K R, Miner M R, Trousdale R T. Acetabular labral tears rarely occur in the absence of bony abnormalities.  Clin Orthop Relat Res. 2004;  426 145-150
  • 27 Kim K C, Hwang D S, Lee C H, Kwon S T. Influence of femoroacetabular impingement on results of hip arthroscopy in patients with early osteoarthritis.  Clin Orthop Relat Res. 2006; 
  • 28 Tanzer M, Noiseux N. Osseous abnormalities and early osteoarthritis: the role of hip impingement.  Clin Orthop Relat Res. 2004;  429 170-177
  • 29 Ganz R, Parvizi J, Beck M, Leunig M, Notzli H, Siebenrock K A. Femoroacetabular impingement: a cause for osteoarthritis of the hip.  Clin Orthop Relat Res. 2003;  417 112-120
  • 30 Christensen C P, Althausen P L, Mittleman M A, Lee J A, McCarthy J C. The nonarthritic hip score: reliable and validated.  Clin Orthop Relat Res. 2003;  406 75-83
  • 31 Konrath G A, Hamel A J, Olson S A, Bay B, Sharkey N A. The role of the acetabular labrum and the transverse acetabular ligament in load transmission in the hip.  J Bone Joint Surg [Am]. 1998;  80 1781-1788
  • 32 Miozzari H H, Clark J M, Jacob H A, von Rechenberg B, Notzli H P. Effects of removal of the acetabular labrum in a sheep hip model.  Osteoarthritis Cartilage. 2004;  12 419-430
  • 33 Ferguson S J, Bryant J T, Ganz R, Ito K. The influence of the acetabular labrum on hip joint cartilage consolidation: a poroelastic finite element model.  J Biomech. 2000;  33 953-960
  • 34 Ferguson S J, Bryant J T, Ganz R, Ito K. The acetabular labrum seal: a poroelastic finite element model.  Clin Biomech (Bristol, Avon). 2000;  15 463-468
  • 35 Ferguson S J, Bryant J T, Ito K. The material properties of the bovine acetabular labrum.  J Orthop Res. 2001;  19 887-896
  • 36 Ferguson S J, Bryant J T, Ganz R, Ito K. An in vitro investigation of the acetabular labral seal in hip joint mechanics.  J Biomech. 2003;  36 171-178
  • 37 Espinosa N, Rothenfluh D A, Beck M, Ganz R, Leunig M. Treatment of femoro-acetabular impingement: preliminary results of labral refixation.  J Bone Joint Surg [Am]. 2006;  88 925-935

Dr. Nikolaus A. Streich

Bereich für Sportorthopädie
Orthopädische Universitätsklinik Heidelberg

Schlierbacher Landstraße 200 a

69118 Heidelberg

Fax: 0 62 21/96 63 44

Email: nikolaus.streich@ok.uni-heidelberg.de

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