Laryngorhinootologie 2007; 86: 96-109
DOI: 10.1055/s-2007-966306
Ohrfehlbildungen

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Techniken der Ohranlegeplastik

A.  Naumann
  • 1Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg/Saar
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 April 2007 (online)

Zusammenfassung

Die abstehende Ohrmuschel als geringgradige Ohrfehlbildung tritt insgesamt bei ca. 5 % der deutschen Bevölkerung auf und kann bei Kindern, aber auch Erwachsenen zu schweren emotionalen Problemen führen. Für das operative Anlegen abstehender Ohrmuscheln (Otoklisis) wird in der Regel ein kombiniertes Verfahren aus Schnitt-, Ritz- und Nahttechniken verwendet. Die Wahl des Operationsverfahrens richtet sich dabei nach dem Schweregrad der Ohrfehlbildung sowie den individuellen Knorpeleigenschaften des Ohres. So findet man bei Kindern im Alter bis zu 10 Jahren häufig noch einen weichen, elastischen bzw. leicht verformbaren Ohrknorpel. In diesem Fall reichen häufig schonende Nahttechniken wie z. B. eine Naht-Technik nach Mustardé aus, um ein kosmetisch gutes und dauerhaftes Ergebnis zu erzielen. Bei Erwachsenen hat der Ohrknorpel häufig bereits eine rigide Konsistenz, sodass hier nicht selten eine Kombination aus Schnitt-, Ritz- und Nahttechniken erforderlich ist. Neben einer Verkleinerung des Ohrmuschel-Schädel-Winkels auf 15 - 20 ° sind bei dieser Operation eine Betonung der Anthelixfalte und eine glatte Helixkante ohne Konturunterbrechung erwünscht. Gelegentlich kann eine Lobulopexie zum Anlegen eines abstehenden Ohrläppchens oder in seltenen Fällen eine Ohrkonchareduktion bei Konchahyperplasie zusätzlich erforderlich sein. Da die postoperativen Komplikationen nicht selten zu schwerwiegenden Deformierungen der Ohren führen können, sollte grundsätzlich jedes Ohr individuell hinsichtlich seiner Problembereiche analysiert und die für den Knorpel schonendste Operationstechnik verwendet werden.

Literatur

  • 1 Frick H, Leonhardt H, Starck D. Allgemeine Anatomie - Spezielle Anatomie I. Bd. 1. Stuttgart; Thieme 1987: 673
  • 2 Siegert R, Weerda H, Remmert S. Embryology and surgical anatomy of the auricle.  Facial Plast Surg. 1994;  10 232-243
  • 3 Adamson J E, Horton C E, Crawford H H. The growth pattern od the external ear.  Plast Reconstr Surg. 1965;  36 466-468
  • 4 Pelz L, Stein B. Clinical assessment of ear size in children and adolescents.  Padiatr Grenzgeb. 1990;  29 229-235
  • 5 Farkas L G, Posnick J C, Hreczko T M. Anthropometric growth study of the ear.  Cleft Palate Craniofac J. 1992;  29 324-329
  • 6 Kalcioglu M T, Toplu Y, Ozturan O, Yakinci C. Anthropometric growth study of auricle of healthy preterm and term newborns.  Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2006;  70 121-127
  • 7 Kalcioglu M T, Miman M C, Toplu Y, Yakinci C, Ozturan O. Anthropometric growth study of normal human auricle.  Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2003;  67 1169-1677
  • 8 Ito I, Imada M, Ikeda M, Sueno K, Arikuni T, Kida A. A morphological study of age changes in adult human auricular cartilage with special emphasis on elastic fibers.  Laryngoscope. 2001;  111 881-886
  • 9 Balogh B, Millesi H. Are growth alterations a consequence of surgery for prominent ears?.  Plast Reconstr Surg. 1992;  90(2) 192-199
  • 10 Rogers B. Microtic, lop, cup and protruding ears: four directly inheritable deformities?.  Plast Reconstr Surg. 1968;  41 208-231
  • 11 Tanzer R. Congenital deformities. In: Converse J (ed) Reconstructive Plastic Surgery. Philadelphia; Saunders 1977: 1671
  • 12 Weerda H. Classification of congenital deformities of the auricle.  Facial Plast Surg. 1998;  5 385-388
  • 13 Ganzer U. Konsensusbericht der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie: Plastisch-rekonstruktive und ästhetische Operationen in der Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf-Hals-Chirurgie.  HNO Mitt. 1998;  48 186-190
  • 14 Siegert R. Neue Wege bei der chirurgischen Behandlung der kongenitalen Gehörgangsastresie.  HNO. 2004;  2 275-286
  • 15 Takemori S, Tanaka Y, Suzuki J I. Thalidomide anomalies of the ear.  Arch Otolaryngol. 1976;  102 (7) 425-427
  • 16 Wodak E. On the position and shape of the human auricle.  Arch Klin Exp Ohren Nasen Kehlkopfheilkd. 1967;  188 331-335
  • 17 Farkas L G. Anthropometry of the normal and defective ear.  Clin Plast Surg. 1990;  17 213-218
  • 18 Siegert R, Krappen S, Kaesemann L, Weerda H. Computer assisted anthropometry of the auricle.  Face. 1998;  6 1-6.
  • 19 Farkas L G. Anthropometry of normal and anomalous ears.  Clin Plast Surg. 1978;  5 401-414
  • 20 Tolleth H. Artistic anatomy, dimensions, and proportions of the external ear.  Clin Plast Surg. 1978;  5 337-341
  • 21 Tolleth H. A hierarchy of values in the design and construction of the ear.  Clin Plast Surg. 1990;  17 193-199
  • 22 Bozkir M G, Karakas P, Yavuz M, Dere F. Morphometry of the external ear in our adult population.  Aesthetic Plast Surg. 2006;  30 81-85
  • 23 Janis J E, Rohrich R J, Gutowski K A. Otoplasty.  Plast Reconstr Surg. 2005;  115 (4) 60e-72e
  • 24 Schwentner I, Schmutzhard J, Deibl M, Sprinzl G M. Health-related quality of life outcome of adult patients after otoplasty.  J Craniofac Surg. 2006;  17 629-635
  • 25 Sheerin D, MacLeod M, Kusumakar V. Psychosocial adjustment in children with port-wine stains and prominent ears.  J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1995;  34 1637-1647
  • 26 Wolfe S A. Timing of otoplasty for prominent ears.  Plast Reconstr Surg. 2006;  117 (2) 681
  • 27 Payasli C, Babuccu O, Kargi E, Hosnuter M, Tekerekoglu B. Traumatic prominent ear secondary to cartilage fracture without skin laceration or hematoma.  Plast Reconstr Surg. 2006;  117 (3) 1052-1053
  • 28 Meagher P J, Morrison W A. An unusual presentation of bilateral prominent ears.  Br J Plast Surg. 2001;  54 (4) 366-367
  • 29 Spira M. Otoplasty: What I do now - a 30-year perspective.  Plast Reconstr Surg. 1999;  104 (3) 834-841
  • 30 Becker W, Deutsch E, Knappen F J, Nussgens K. Panel discussion: problems of the specialist’s duty to inform the patient.  HNO. 1976;  24 (6) 181-196
  • 31 Gosain A K, Recinos R F. Otoplasty in children less than four years of age: surgical technique.  J Craniofac Surg. 2002;  13 (4) 505-509
  • 32 Ullmann Y, Blazer S, Ramon Y, Blumenfeld I, Peled I J. Early nonsurgical correction of congenital auricular deformities.  Plast Reconstr Surg. 2002;  109 (3) 907-915
  • 33 Gosain A K, Kumar A, Huang G. Prominent ears in children younger than 4 years of age: what is the appropriate timing for otoplasty.  Plast Reconstr Surg. 2004;  114 (5) 1042-1054
  • 34 Ganzer U. Konsensusbericht der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie: Plastisch-rekonstruktive und ästhetische Operationen in der Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf-Hals-Chirurgie.  In: Leitlinien „Ohrplastik” online 2003. 
  • 35 Dieffenbach J E. Die operative Chirurgie. Leipzig; F. A. Brockhause 1845
  • 36 Ely E T. An operation for prominent auricles. Arch Otolaryngol 1881; 10 : 97.  reprinted in Plast Reconstr Surg. 1968;  42 582
  • 37 Keen W W. New method of operating for relief of deformity of prominent ears.  Ann Surg. 1890;  11 49
  • 38 Gersuny R. Uber einige kosmetische Operationen.  Wien Med Wochenschr. 1903;  53 2253
  • 39 Luckett W H. A new operation for prominent ears based on the anatomy of the deformity.  Surg Gynecol Obstet. 1910;  10 635
  • 40 Becker O J. Correction of protruding deformed ear.  Br J Plast Surg. 1952;  5 187
  • 41 Gibson T, Davis W. The distortion of autogenous cartilage grafts: Its cause and prevention.  Br J Plast Surg. 1958;  10 257
  • 42 Converse J M, Nigro A, Wilson F A, Johnson N. A technique for surgical correction of lop ears.  Plast Reconstr Surg. 1955;  15 411
  • 43 Converse J M, Wood-Smith D. Technical details in the surgical correction of the lop ear deformity.  Plast Reconstr Surg. 1963;  31 118
  • 44 Chongchet V. A method of antihelix reconstruction.  Br J Plast Surg. 1963;  16 268
  • 45 Stenström S J. A „natural” technique for correction of congenitally prominent ears.  Plast Reconstr Surg. 1963;  32 509
  • 46 Crikelair G F. Another solution for the problem of the prominent ear.  Ann Surg. 1964;  160 314-24
  • 47 Mustardé J C. The correction of prominent ears using simple mattress sutures.  Br J Plast Surg. 1963;  16 170
  • 48 Mustardé J C. The treatment of prominent ears by buried mattress sutures: A ten-year survey.  Plast Reconstr Surg. 1967;  39 382
  • 49 Furnas D W. Correction of prominent ears by conchamastoid sutures.  Plast Reconstr Surg. 1968;  42 189
  • 50 Spira M, McCrea R, Gerow F J, Hardy S B. Correction of the principal deformities causing protruding ears.  Plast Reconstr Surg. 1969;  44 150
  • 51 Wood-Smith D. Otoplasty. In: Rees T (ed) Aesthetic Plastic Surgery. Philadelphia; Saunders 1980: 833
  • 52 Siegert R. Correction of the lobule.  Facial Plast Surg. 2004;  20 293-298
  • 53 Weerda H. Chirurgie der Ohrmuschel. Bd. 1. Stuttgart; Thieme 2004
  • 54 Buchwald C, Nielsen L H, Rosborg J. Keloids of the external ear.  ORL J Otorhinolaryngol Relat Spec. 1992;  54 (2) 108-112
  • 55 Rigg B M. Suture materials in otoplasty.  Plast Reconstr Surg. 1979;  63 (3) 409-410
  • 56 Staindl O. Failures and complications following otoplasty.  Laryngol Rhinol Otol. 1986;  65 (11) 646-651
  • 57 Heppt W, Trautmann Y. Otoplastic techniques for the correction of protruding ears.  HNO. 1999;  47 (8) 688-694
  • 58 Mattheis S, Siegert R. Techniques in otoplasty.  HNO. 2006;  54 (8) 643-656
  • 59 Weerda H. Remarks about otoplasty and avulsion of the auricle.  Laryngo-Rhino-Otol. 1979;  58 (3) 242-251
  • 60 Walter C. Correction of the auricle.  HNO. 1983;  31 (11) 381-386
  • 61 Walter C. Plastic surgery of protruding ears.  HNO. 1998;  46 (3) 193-194
  • 62 Pitanguy I, Muller P, Piccolo N, Ramalho E, Solinas R. The treatment of prominent ears: a 25-year survey of the island technique.  Aesthetic Plast Surg. 1987;  11 (2) 87-93
  • 63 Pitanguy I, Fiazza G, Calixto C A, Muller P M, Caldeira A M, Alexandrino A. Prominent ears - Pitanguy’s island technique: long-term results.  Head Neck Surg. 1985;  7 (5) 418-426
  • 64 Beasley N J, Jones N S. Otoplasty: the problem of the deep conchal bowl.  J Laryngol Otol. 1996;  110 (9) 864-868
  • 65 Bauer B S, Song D H, Aitken M E. Combined otoplasty technique: chondrocutaneous conchal resection as the cornerstone to correction of the prominent ear.  Plast Reconstr Surg 2002;. 15;  110 (4) 1033-1041
  • 66 Elliott Jr R A . Complications in the treatment of prominent ears.  Clin Plast Surg. 1978;  5 (3) 479-490
  • 67 Elliott Jr R A. Otoplasty: a combined approach.  Clin Plast Surg. 1990;  17 (2) 373-381
  • 68 Nordzell B. Open otoplasty.  Plast Reconstr Surg. 2000;  106 (7) 1466-1472
  • 69 Yugueros P, Friedland J A. Otoplasty: the experience of 100 consecutive patients.  Plast Reconstr Surg. 2001;  108 (4) 1045-1053
  • 70 Bulstrode N W, Huang S, Martin D L. Otoplasty by percutaneous anterior scoring. Another twist to the story: a long-term study of 114 patients.  Br J Plast Surg. 2003;  56 (2) 145-149
  • 71 Peker F, Celikoz B. Otoplasty: anterior scoring and posterior rolling technique in adults.  Aesthetic Plast Surg. 2002;  26 (4) 267-273
  • 72 Hoehn J G, Ashruf S. Otoplasty: sequencing the operation for improved results.  Plast Reconstr Surg. 2005;  115 (1) 5-16
  • 73 Benedict M, Pirwitz K U. Minimally invasive otoplasty.  HNO. 2005;  53 (3) 230-237
  • 74 Keramidas E G. The use of Adson-Brown forceps to score the cartilage in otoplasty.  Plast Reconstr Surg. 2006;  118 (1) 263
  • 75 Kelley P, Hollier L, Stal S. Otoplasty: evaluation, technique, and review.  J Craniofac Surg. 2003;  14 (5) 643-653
  • 76 Lavy J, Stearns M. Otoplasty: techniques, results and complications - a review.  Clin Otolaryngol Allied Sci. 1997;  22 (5) 390-393
  • 77 Goulian D, Conway H. Prevention of persistent deformity of the tragus and lobule by modification of the Luckett technique of otoplasty.  Plast Reconstr Surg. 1960;  26 399
  • 78 Webster G V. The tail of the helix as a key to otoplasty.  Plast Reconstr Surg. 1969;  44 455
  • 79 Spira M. Reduction otoplasty. In: Goldwyn RM (ed) The Unfavorable Result in Plastic Surgery. Boston; Little, Brown 1984: 307-323
  • 80 Fritsch M H. Incisionless otoplasty.  Laryngoscope. 1995;  105 (Suppl 70) 1-11
  • 81 Peled I J. Knifeless otoplasty: how simple can it be?.  Aesthetic Plast Surg. 1995;  19 (3) 253-255
  • 82 Graham K E, Gault D T. Endoscopic assisted otoplasty: a preliminary report.  Br J Plast Surg. 1997;  50 (1) 47-57
  • 83 Raunig H. Anthelix plasty without modelling sutures.  Arch Facial Plast Surg. 2005;  7 334-341
  • 84 Tan S T, Abramson D L, MacDonald D M, Mulliken J B. Molding therapy for infants with deformational auricular anomalies.  Ann Plast Surg. 1997;  38 (3) 263-268
  • 85 Tan S T, Shibu M, Gault D T. A splint for correction of congenital ear deformities.  Br J Plast Surg. 1994;  47 (8) 575-578
  • 86 Matsuo K, Hirose T, Tomono T, Iwasawa M, Katohda S, Takahashi N, Koh B. Nonsurgical correction of congenital auricular deformities in the early neonate: a preliminary report.  Plast Reconstr Surg. 1984;  73 (1) 38-51
  • 87 Matsuo K, Hayashi R, Kiyono M, Hirose T, Netsu Y. Nonsurgical correction of congenital auricular deformities.  Clin Plast Surg. 1990;  17 (2) 383-395
  • 88 Bloching M, Kippenhahn K, Knipping S, Berghaus A. Die Ohrmuschelanlegeplastik. Medithek der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie 2000

Priv.-Doz. Dr. med. Andreas Naumann

Leitender Oberarzt der Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde

Universitätsklinikum des Saarlandes

Kirrberger Straße

66421 Homburg/Saar

Email: hnoanau@uniklinikum-saarland.de

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