Fortschr Neurol Psychiatr 1999; 67(6): 261-273
DOI: 10.1055/s-2007-994975
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pharmakologische und Verhaltenstherapeutische Behandlungsstrategien bei persistierender schizophrener Negativsymptomatik

Integrated Treatment of Persistent (Primary) Negative Symptoms in SchizophreniaR.  Vauth , M.  Dreher-Rudolph , R. -D. Stieglitz
  • Klinikum der Albert-Ludwigs-Universität, Universitätsklinik für Psychiatrie und Psychosomatik, Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie mit Poliklinik Freiburg i. Br.
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Publication History

Publication Date:
08 January 2008 (online)

Abstract

Negative symptoms are a co-feature of schizophrenia which constitute a severe burden on relatives as well as on the patient himself. Novel (atypical) antipsychotic drugs unlike conventional antipsychotics cause substantial progress in the treatment of negative symptoms. Methodological flaws in recent studies which evaluate the effectiveness of neuroleptics in negative symptoms are being discussed critically. Especially the needs for differentiation of primary and secondary negative symptoms are underlined. Cognitive behavioural rehabilitation strategies are also reviewed. A newly developed cognitive behavioural approach in the treatment of negative symptoms developed by the "Research Group for Rehabilitation in Schizophrenia" of the Department of Psychiatry at the Freiburg University is proposed. A framework is discussed in which neuroleptic treatment optimalization and enhancement of coping strategies by psychosocial approaches are integrated. The need for integrating the patient in rehabilitation and treatment planning is underlined. Despite the limitations of methodology of most studies the findings of research reviewed here could be able to stimulate the optimalization of rehabilitation with these patients. It is necessary to ensure that all patients - especially those with high risk for deteriorating outcome - receive optimal treatment at the earliest possible stage in the course of their schizophrenic disorder. Progress in early intervention strategies [42] are therefore of outstanding interest. Main barriers to effective treatment have to be considered: noncompliance (and side-effects) of medication, repeated relapse, "treatment resistance", negative symptoms, and neurocognitive deficits. These factors indicate the need to favour integrated treatment approaches in which drugs and psychosocial strategies can be combined in a manner that maximizes the potential synergism.

Zusammenfassung

Negativsymptomatik ist in der gegenwärtigen Schizophrenieforschung ein noch unzureichend beachteter Behinderungsaspekt bei der Behandlung schizophrener Psychosen, obwohl diese in der Akutphase wie nach Abklingen der Positivsymptomatik für viele Patienten von großer Relevanz ist. Dargestellt werden psychopharmakologische Behandlungsansätze und deren Effizienz unter besonderer Berücksichtigung neuer atypischer Neuroleptika. Psychosoziale Behandlungsansätze, die sich auf residuale Negativsymptomatik beziehen, die psychopharmakologisch nicht beherrscht werden kann, werden systematisiert und kritisch dargestellt. Methodische Mängel und offene Fragen sowohl der psychopharmakologischen als auch der psychosozialen Behandlung persistierender Negativsymptomatik werden diskutiert. Ein verhaltenstherapeutischer Ansatz zur Behandlung von Negativsymptomatik der ,,Forschungsgruppe Rehabilitation in der Schizophrenie" an der Freiburger Psychiatrischen Universitätsklinik wird datgestellt. Insgesamt wird ein mehrdimensionaler Rehabilitationsansatz gefordert, der neuere neuroleptische Behandlungsoptionen mit Weiterentwicklung symptomspezifischer verhaltenstherapeutischer Interventionen synergistisch integriert.

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